Tradiciniuose, jau 25-erius metus vykstančiuose, Lietuvos „Metų automobilio“ rinkimuose, natūralu, svarbiausiu apdovanojimu galima vadinti būtent šį – „Metų automobilio“ – titulą. Visgi ne visi automobilių gamintojai, pateikę paraišką dalyvauti renginyje, nusitaiko būtent į šią nominaciją: ne vienam gerokai svarbiau pelnyti vardą, įrodantį lyderystę sparčiai augančiuose segmentuose, tokiuose, kaip elektromobiliai, miesto visureigiai ar šeimos automobiliai.
„Metų automobilio“ rinkimus organizuoja Lietuvos žurnalistų autoklubas, tad deleguotus kandidatus į geriausiojo vardą ir kitas nominacijas vertina sudaryta dešimties automobilių žurnalistų komisija. Kasmet išbandantys ir įvertinantys po kelias dešimtis naujausių rinkoje pasirodančių modelių, šie sukaupę pakankamą žinių bagažą, kad galėtų lyginti, vertinti ir atrasti tai, kas geriausia.
Analogiška strategija, kai geriausius modelius renka iš automobilių žurnalistų sudaryta žiuri, taikoma ir kituose rinkimuose, pavyzdžiui, kasmet įvardijant Europos metų automobilį ar Pasaulio metų automobilį.
Šiemet „Metų automobilio 2022“ rinkimuose bus įvardytos šios nominacijos:
- „Metų automobilis 2022“
- „Metų elektromobilis2022“
- „Tautos automobilis“
- „Metų miesto visureigis“
- „Už dizainą“
- „Sportiškiausias“
- „Metų vairas“ (teikiama labiausiai Lietuvą garsinusiam automobilių sporto meistrui)
- „Šeimos automobilis“
- „Metų inovacija“
- „Saugiausias stabdys“
- „Verslo klasės automobilis“
- „Metų multimedija“
Išskirtinumas – ekspertai ir konsultantai
Visgi kitaip nei tarptautiniuose konkursuose, Lietuvoje ieškant geriausių pasitelkiami ir ekspertai bei konsultantai, atliekama gausybė bandymų, vertinant, kaip veikia viena ar kita sistema ar technologija, naudojami objektyvūs matavimai.
Pavyzdžiui, tai, kaip efektyviai automobiliai greitėja, o taip pat – stabdo, išmatuojama ne tik vienodomis sąlygomis ir kiekvienam konkurso dalyviui esant apautam vienodomis „Continental“ padangomis, bet ir pasitelkus Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) įrangą bei mokslininkus. Visa tai šiemet bus daroma LSC sporto komplekse „Druskininkai“, kur įpusėjus rinkimams apsistos visa „Metų automobilio“ delegacija.
Už „Metų sportiškiausią“ automobilį savo balsus atiduoda ir profesionalūs Lietuvos ralio ir žiedinių lenktynių sportininkai, deleguoti Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF). Ir tai, ar automobilis išties sportiškas, ar tik taip atrodo, jie vertins bandydami modelius specialiame bandymų poligone Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos autodrome su slidžiomis dangomis greta Vilniaus.
Renkant „Metų šeimos“ automobilį žodį tars ne tik suburta konkurso komisija, bet ir draudimo bendrovės BTA žinovas, Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis, daugybę metų stebintis tai, kas vyksta šalies automobilių parke, ir galintis įvardinti kertinius važiavimo saugiai aspektus. O saugumas, ergonomika ir talpumas – vieni iš pagrindinių veiksnių, renkantis šeimai tinkamiausią transporto priemonę. Be to, verdiktą tars ir tikrų tikriausios šeimos iš skirtingų Lietuvos miestų, turėsiančios progą sėsti prie kiekvieno pretendento į „Metų šeimos“ automobilio vardą vairo.
Pastebi tai, ko akys nepamato
Svarų žodį vertinant pretendentus į nominaciją „Už dizainą“ taria vizualiųjų menų atstovai. To reikia, nors, rodos, visi ilgametę patirtį turintys automobilių žurnalistai gali atskirti gražų automobilį nuo negražaus, mat, sako rinkimų komisijos narys Egidijus Babelis, daug laiko prie vairo praleidžiantys žinovai neretai svarbą teikia kitoms automobilio savybėms, o stilius lieka antrame plane.
„Automobilių išvaizdą bent jau aš pats vertinu kaip „gražu“ arba „negražu“. Tačiau nemažai žmonių būtent pagal tai, ar automobilis gražus, renkasi jį pirkti arba ne. Ir tai normalu, mat važiavimo savybės vienodėja ir beveik visi automobiliai važiuoja išties gerai. Visgi tame „gražu“ yra gerokai daugiau nei matome plika akimi“, – akcentavo komisijos narys.
- Babelis pabrėžė, kad „šiaip gražu“ automobilių pasaulyje nebūna – tai yra dizainerių darbas, kuris neturi prasilenkti su inžinierių sprendimais ir saugumo reikalavimais. Kitaip tariant, grožis turi būti praktiškas, mat, pasak komisijos nario, sukurti gražų superautomobilį, kuriame telpa vos du žmonės ir variklis, o kėbulo formos formuojamos taip, kaip tik užsigeidžia dizaineris, lengva.
„Sukurti gražų šeimyninį hečbeką ar krosoverį – yra reikalų. Gali nupiešti žemą elegantišką koncepcinį modelį su milžiniškais, išsikišusiais, ratlankiais, bet tada inžinieriai paprašys sutalpinti visą pavaros sistemą, aukštesnio buferio, kad nelaimės atveju mažiau nukentėtų pėstieji, tuomet – erdvės salone penkiems asmenims ir bagažui. O kur dar aerodinaminiai sprendimai. Tad automobilio dizainas apima daug to, ko nematome, štai kodėl čia norime specialistų žodžio“, – kalbėjo E. Babelis.
Galų gale, pastebėjo „Metų automobilio 2022“ rinkimų komisijos narys, kasdien su vizualiaisiais menais ir dizainu dirbantys specialistai gali kompetentingai pasakyti, kurio modelio dizainas – ilgalaikis ir net praėjus keleriems metams, kai pasikeis mados, jis vis dar džiugins praeivių akis.
Būtent dėl šios priežasties prie geriausią dizainą turinčių automobilių vertinimo prisijungs žinomas Lietuvos fotografas, Lietuvos spaudos fotografų klubo prezidentas, patirtį skaičiuojantis dešimtmečiais, Jonas Staselis.
Vertina kitokius aspektus
Populiarėjant elektromobiliams ir kasmet augant konkurse esančių elektra varomų transporto priemonių skaičiui, matyt, nieko nuostabaus, kad viena svarbiausių „Metų automobilio“ nominacijų yra ir „Metų elektromobilio“ titulas. Jokia išimtis ir šie metai, mat elektriniai arba iš tinklo įkraunami hibridiniai modeliai, įveikiantis elektra kelias dešimtis kilometrų, sudaro kone pusę visų iki šiol į rinkimus deleguotų automobilių.
Ir vertinti elektromobilius reikėtų ne visiškai taip pat, kaip vertinami įprastus vidaus degimo variklius turintys modeliai, sako „Metų automobilio 2022“ rinkimų komisijos narys Jurgis Paplaitis.
„Jei mašinų su vidaus degimo varikliais vairuotojus labiausiai domina važiavimo savybės, degalų sąnaudos, tai elektromobilių entuziastams itin svarbu elektra varomų mašinų eksploatavimo ypatumai – įkrovimo greitis, energijos sąnaudos važiuojant skirtingu greičiu ir esant skirtingai temperatūrai“, – vertinimo subtilybes vardijo komisijos narys.
Be to, pabrėžė J. Paplaitis, elektromobilių entuziastams aktualūs ir elektra varomuose automobiliuose sumontuoti akumuliatoriai – rūpi ne tik jų talpa, bet ir tankis, pokyčiai automobilį eksploatuojant.
„Taip pat pastebėjau, kad jiems labai svarbu tokios mašinų funkcijos, kaip automatinio važiavimo palaikymas, multimedijos sistemos veikimas. Žodžiu, čia tiek daug niuansų ir skirtumų nuo to, į ką dėmesį kreipia įprastų automobilių vairuotojai, kad visada pravartu kreiptis konsultacijų į tuos žmones, kurie domisi naujausiais elektromobiliais, jų tendencijomis ir lyg iš enciklopedijos gali pasidalinti savo sukauptomis žiniomis“, – komentavo komisijos narys.
Vienas tokių elektromobilių ekspertų, padėsiančių šiemet įvertinti konkurse esančius elektra varomus modelius, yra UAB „Elinta Motors“ vadovas Laurynas Jokužis. Jo vadovaujama įmonė ne vienerius metus ne tik elektrifikuoja automobilius, bet ir kuria jiems valdiklius bei sistemas, gebančias komercinį transportą paversti švariu ir ekologišku.
Šiemet „Metų automobilio 2022“ startas numatomas Vilniuje, spalio 27-ąją, viešbutyje „Crown Plaza“. Vėliau automobiliai bus bandomi Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos autodrome ant slidžių dangų, o tuomet konkursas persikels į Druskininkus – komisija apsistos absoliučiai naujame, visiškai neseniai atidarytame LSC sporto komplekse „Druskininkai“. Čia komisija kartu su VGTU mokslininkais atliks specialius greitėjimo, stabdymo, autonominių sistemų veikimo testus, bandymus visureigiams.
Geriausiųjų septintuko paskelbimas numatomas lapkričio 17 d., o rinkimų finalas, kurio metu paaiškės „Lietuvos metų automobilis 2022“, „Tautos automobilis 2022“, „Metų visureigis“ ir kitų nominacijų nugalėtojai – lapkričio 27 d.