Įsibėgėjęs Lietuvos „drago“ čempionatas pažėrė staigmenų: Kazlų Rūdoje buvo pagerintas Lietuvos greičio rekordas: su specialiai traukoms varžyboms pagamintu „dragsteriu“ jo vairuotojas 402 metrų atkarpą įveikė per mažiau nei 8 sekundes. O dar įdomiau tai, kad trasoje dėl greičio varžėsi ne vienas „dragsteris“, o du – tik antrasis buvo vairuojamas 12-mečio iš Latvijos.
Pagerino nuosavą rekordą
„Dragsteris“ – specialiai automobilių traukos varžyboms pagaminta rėminė ypatinga transporto priemonė. Ir būtent tokiu, pagamintu Andriaus Tikniaus, į trasą Kazlų Rūdos aerodromo take išvažiavęs Mindaugas Beniušis sugebėjo pasiekti naują Lietuvos greičio rekordą. M.Beniušis 402 metrus, arba ketvirtį mylios, įveikė per 7,82 sek. Dar įdomiau tai, kad sportininkas pagerino savo paties rekordą, kurio iki šiol įveikti neįstengė niekas. Prieš kelerius metus su specialiai traukos varžyboms pagamintu automobiliu jis ketvirtį mylios įveikė per 8,14 sek.
Naujasis traukos lenktynių greičio rekordas užfiksuotas su išties ypatinga technika. „Dragsteris“ į priekį varomas V8 formos 8,7 l darbinio tūrio amerikietiško variklio, kuriam nereikia aušinimo skysčio. Galią generuoja milžiniškas kompresorius, o į ratus ji perduodama per pavarų dėžę, turinčią vos dvi pavaras. „Dragsteris“ važiuoja metanoliu, o jo variklio galia siekia apie 1400-2000 AG.
Kas yra „dragsteris“?
Kaip pasakojo A. Tiknius, „dragsterio“ konstruktorius, šis bolidas priklauso vadinamajai „Top Alcohol“ klasei. Jai priskiriama technika, kurios varikliai poruojami su kompresoriais, o degalai – metanolis (taip pat gali būti ir etanolis). Pastarasis yra kur kas labiau įkandamas nei „Top Fuel“ klasei priklausantys „dragsteriai“, kuriems į degalų baką pilamas nitrometanas. Šie degalai, aiškino A. Tiknius, ir sunkiai gaunami, mat yra įtraukti į pavojingų sąrašus.
„Esmė tokia, kad tai – labai ilga mašina, varoma alkoholiu. Kas nežino, metanolis yra toks spiritas, kurio negalima gerti, jis yra labai nuodingas – 100 gramų, patekę į žmogaus virškinamąjį traktą, gali pasiųsti žmogų į komą, – supaprastino „dragsterio“ kūrėjas. – Žodžiu, skystis nedraugiškas, bet jo galima legaliai gauti, o nitrometano – negalima, reikia gynybos struktūrų leidimo.“
„Dragsterio“ autorius pasakojo, kad šio bolido išskirtinumas – ilgis. Ratų bazė siekia net 7,62 metro. Ilgis pateisinamas paprastai: kuo automobilis ilgesnis, tuo lengviau jį valdyti, kai slysta užpakaliniai ratai.
„Ir taip ženkliai ilgiau, kad kiekvienas 20 centimetrų turi reikšmingos įtakos, todėl ratų bazės ilgis negali perkopti 7,62 metro. O mūsų problema, kad trasos ne aukščiausios kokybės, todėl vairuotojas, kai galiniai ratai pradeda slysti, privalo atleisti akceleratorių, kad nežūtų. O su ilga baze rizika yra nepalyginamai mažesnė, nes 8 metrų ilgio mašinos užpakaliniams ratams nuslydus net ir metrą į šoną yra gerokai saugiau“, – aiškino A. Tiknius.
Atkeliavo iš Anglijos
Minėtą „dragsterį“ A. Tiknius pamatė Didžiojoje Britanijoje, pasak jo, parduodamą už labai nedidelę sumą. Tiesa, kokią, jis neatskleidė. Minėtas bolidas buvo sukonstruotas 1990-ųjų pabaigoje ir tai buvo pirmas britų automobilis, ketvirtį mylios įveikęs per 5 sekundžių ribą.
„Žodžiu, tai yra senas, daug ko matęs, rėmas. Todėl aš nulėkiau į Angliją, nusipirkau jį, perpjoviau į dvi dalis, kad tilptų parsivežti, o Lietuvoje vėl suvirinau ir pakeičiau saugos lankų rėmą, esantį virš galvos. To reikėjo, nes pirmieji vairuotojai buvo neaukšti, o M. Beniušis – aukštesnis ir reikėjo, kad lankai atitiktų saugumo reglamentą“, – sakė pašnekovas.
Po rėmo buvo nupirkti visi reikalingi agregatai, pagal šiuolaikinius automobilius perkonstruotos visos paminos, kad ir stabdžiai, ir akceleratorius veiktų spaudžiant pedalus.
„Ir pasiekimai su šiuo bolidu jau per pirmą išvažiavimą pagerino visus mūsų lūkesčius. Pavyzdžiui, Estijoje gal trečiu-ketvirtu važiavimu pagerinome visus trasos rekordus, tokių skaičių nebuvo niekas matęs. Ir tada iš karto tapo aišku, kad mes klasės nebeturime – kitiems toli iki šio bolido“, – pasakojo A. Tiknius, pridūręs, kad istorija pasikartojo ir Latvijoje, ir kitoje Estijos trasoje.
Į trasą – dvylikmetis
Ne vienas Kazlų Rūdoje vykusio Lietuvos „drago“ čempionato etapo lankytojas nustebo pamatęs, jog greta didžiojo „dragsterio“ yra ir mažasis, o jo vairuotojas – taip pat ne iš didžiųjų: vos 12 metų sulaukęs berniukas.
Paaiškėjo, kad tokią įdomią transporto priemonę į Kazlų Rūdą atsigabeno latvis Jevgenijs Bičkovs, kurio sūnus Daniils sėdo prie mažojo „dragsterio“ vairo. Statistiniai duomenys palyginti su didžiuoju bolidu – kuklūs: ilgis siekia 4,4 metro, sveria bolidas 120-130 kg, o variklio galia siekia apie 50-60 AG. Beje, degalų bake taip pat metanolis.
„Susidomėjome prieš metus, kai Estijoje, traukos lenktynėse, pamatėme estų komandą su „junior dragsteriais“. Jie taip pat pardavinėjo šiuos bolidus, bet jie buvo silpnesni. Tad pradėjau ieškoti tokio „dragsterio“ Suomijoje. Kai į dar vienas varžybas nusivežiau sūnų, jis, pamatęs bolidą, pasakė, kad nori dalyvauti“, – sakė J. Bičkovs, atskleidęs, kad galiausiai latvių šeimynos rankose atsidūrė suomiškas „junior dragster“.
Kol kas jo sūnaus Daniilso karjeroje varžybų ne tiek ir daug. Su „dragsterio“ valdymo ypatybėmis jis susipažino Rygoje, Bikernieki trasoje, ten, pasakojo berniuko tėtis, jis išmoko spausti akceleratorių, stabdyti, suprato, kaip vyksta varžybos.
„Pirmi rezultatai buvo labai geri. 200 metrų trasą jis įveikė per 8,5 sek., o finiše bolido greitis siekė 120 km/val. “, – pasakojo Daniilso tėtis, prisipažinęs, kad visgi kol kas sūnui mokytis dar reikia labai daug, visų pirma – geresnės reakcijos startuojant.
Baiminasi, bet dalyvaus toliau
Pašnekovas neslėpė, kad jaudulys matant sūnų varžybose – milžiniškas, ypač neramu buvo pirmą kartą.
„Aš ir pats, kai sėdu prie vairo ir varžausi, jaudinuosi, o čia visko buvo dvigubai. Bet įveikė pirmą kartą ir dabar jau šiek tiek ramiau“, – prisipažino J. Bičkovs, išdavęs, kad kai tik sūnus sulauks 16-os, sės prie jo bolido vairo ir mokysis lenktyniauti juo.
Traukos lenktynių gerbėjams, ne karto nemačiusiems tokios technikos, geriausia proga ją pamatyti – paskutinį rugpjūčio savaitgalį, 27-28 dienomis, Kazlų Rūdoje esančiame aerodrome, kur dėl greičiausiųjų vardo varžysis kone 100 įspūdingą techniką turinčių Lietuvos autosporto profesionalų ir mėgėjų.
Be to, vienas laimingasis iš renginio žiūrovų taip pat gali gauti šansą savo kailiu patikrinti, ką reiškia starto jaudulys laukiant žalios šviesoforo signalo, iki dugno įmintas akceleratorius ir įspūdingas greitis.
Vienam laimingajam, įsigijusiam bilietą į traukos varžybas per „Paysera“ bilietų platinimo sistemą, bus suteikta ne tik proga startuoti, bet ir savaitę laiko truksiantys mokymai su automobilių traukos sporto profesionalais, homologuota varžyboms skirta apranga bei specialiai šioms varžyboms „Insane LT“ variklio galios didinimo specialistų paruoštas BMW.
Tomo Pošiūno nuot.