Kai visame pasaulyje vairuotojai lengvai išprotėjo dėl SUV, arba miesto visureigių, tipo automobilių, skeptikai kraipė galvas ir kartojo, kad tai – laikina, kad miestuose neįmanoma tilpti su tokiais automobiliais, kad jie nepatogūs. Dabar automobilių gamintojai visureigius gamina jau daugiau nei dešimtmetį ir, panašu, sustoti neplanuoja, o tokie vardai, kaip „Alfa Romeo“, savo geriausias DNR savybes, dešimtmečiais tobulintas gaminant sedanus, universalus ar sportiško tipo automobilius, diegia į padidinto pravažumo kėbulą turinčius modelius.
Vairuotojai žvalgosi ne tik naujų visureigių, bet ir naudotų, tą patvirtina Gintenis Dauparas, transporto skelbimų portalo Autoplius.lt komunikacijos vadovas. Jis nurodo, kad kasmet antrinėje rinkoje esančių SUV dalis tik ūgteli.
„Jeigu imtume 9 metus atgal (2013m), SUV sudarė 10 proc. visų naudotų automobilių. 2018 metais – jau 17 proc. Šiemet tokie automobiliai jau sudaro 22 proc. visų mūsų portale parduodamų naudotų automobilių“, – pastebi rinkos ekspertas.
Kalbėdamas apie naujus miesto visureigius, G. Dauparas mini, jog pardavimų apsukos palyginti su praėjusiais metais sumenko. Tiesa, tai, pasak jo, visai nereiškia, kad žmonėms SUV pabodo: greičiau atvirkščiai, tik dėl išorinių veiksnių, kaip kad karas Ukrainoje, ekonomikos sulėtėjimas, pardavimai aprimo.
„Palyginimui – du mėnesiai. Šių metų birželį Lietuvoje buvo parduota 100 vnt. naujų SUV tipo automobilių. Lygiai prieš metus, 2021 birželį, buvo parduota 115 vnt. naujų SUV tipo automobilių“, – dalinasi statistika G. Dauparas.
Ieško naujų receptų
Ekspertas pabrėžia, kad automobilių gamintojai įprastų kėbulo tipų – sedanų, universalų, hečbekų – neatsisako, tačiau išleidžia jų gerokai mažiau ir stengiasi išnaudoti SUV populiarumo bangą.
Kaip tą padaryti – receptai įvairūs. Pavyzdžiui, tokie gamintojai, kaip „Alfa Romeo“, „Porsche“, „Lamborghini“ visomis išgalėmis stengiasi į pravažius, didesnę prošvaisą ir daugiau erdvės turinčius automobilius perkelti geriausias savo mažesnių sportiškų modelių savybes, mat būtent to iš jų tikisi ir ženklų gerbėjai. Tad nieko nuostabaus, jog „Alfa Romeo Stelvio“ visureigis net su silpniausiu varikliu stebina sportiškumu, geromis valdymo savybėmis, o „Stelvio Quadrifoglio“ stebina galimybėmis ir lenktynių trasoje.
„Pirkėjai mėgsta paaukštintus kėbulus, tad norėdami didesnių pardavimų, gamintojai pradeda labiau orientuotis į SUV automobilius. Čia galime paimti „Volkswagen“ pavyzdį: mažiausias SUV buvo „T-Cross“, kiek didesnis „T-Roc“. Kaip papildomas pasirinkimas atsirado „Volkswagen Taigo“ modelis, kuris nėra skirtas papildomam segmentui, o tiesiog užpildo tą pačią nišą kaip ir „T-Cross“ – pasakoja G. Dauparas.
Kitas momentas, anot jo, tas, jog automobilių gamintojai bando „suplakti“ keletą kėbulų į vieną, taip bandydami patenkinti visus pirkėjo poreikius.
„Tarkim, toks yra „Hyundai IONIQ 5“. Kėbulas hečbeko. Tačiau automobilis didelis ir erdvus, o kėbulas šiek tiek iškeltas. Apibendrinant – žmonės mėgsta SUV ir jų nori, o gamintojai stengiasi išpildyti šį norą“, – tikina pašnekovas.
Ne vien mada
Pasak G. Dauparo, skeptikai, kurie akcentuoja, jog SUV mėgiami tik dėl mados, nebūtinai yra teisūs. Objektyvių priežasčių, kodėl jais važinėti žmonėms patinka, ne viena.
„Visų pirma, SUV duoda aukštesnę sėdėseną. Tai patogu ne tik dėl įlipimo, kai sėdama kylant į viršų, o ne krentant žemyn (ypač aktualu vyresniems ar nugaros problemų turintiems), bet ir dėl geresnio matomumo važiuojant, kai galima matyti, kas vyksta priešais, žvelgiant virš priekyje važiuojančių ar šonuose esančių automobilių“, – kalba žinovas.
Be to, anot jo, SUV automobiliai dėl pakelto kėbulo paprasčiau įveikia kasdienes kliūtis: duobes neasfaltuotame kelyje prie sodybos ar šaligatvio bortelį prie namų, ant kurio reikia užvažiuoti parkuojant transporto priemonę.
Didesnė prošvaisa praverčia ir prasidėjus gausiomis liūtims: tokie automobiliai leidžia ramiau važiuoti per milžiniškas balas. O pasitelkus visus varančiuosius ratus turinčias versijas, ramu ir tada, kai tenka įveikti po lietaus pažliugusias vietas.
„Ir, žinoma, SUV automobiliai yra saugesni“, – priduria pašnekovas, pabrėždamas, jog aukštesnė sėdėsena, aukštesnis kėbulas, geresnis matomumas lemia, jog įvykius kelyje galima geriau prognozuoti.
Likvidumas auga
SUV populiarumas lemia tai, kad apynauji tokio kėbulo tipo modeliai antrinėje rinkoje parduodami greičiau nei tų pačių metų sedanai ar hečbekai.
„Žinoma, čia reikia suvokti ir tai, kad tikrasis SUV populiarumas prasidėjo prieš 5-7 metus, o prieš 15 metų jie apskritai nebuvo populiarūs. Tuomet populiaresni buvo ne SUV, o tikrieji visureigiai, tačiau jiems atstoti kasdienius lengvuosius automobilius buvo sunku“ – konstatuoja G. Dauparas.
Nepaisant to, sako jis, naujesnių metų automobilių grupėje SUV likvidumas gerėja, o pavyzdžiui, sedanų – prastėja.
SUV užsibus ilgam
Anot G. Dauparo, vargu ar galima tikėtis, jog kažkada greitu metu SUV populiarumas baigsis. Pasak jo, greičiau atvirkščiai, juos dar ilgai matysime gatvėse. Tiesa, dalykų, kuriuos dar turi išspręsti automobilių gamintojai, yra.
„Dabar, kai bėgant metams turėsime pereiti nuo automobilių su vidaus degimo varikliais prie elektromobilių, pagrindinis uždavinys su kuriuo gali susidurti gamintojai, tai kaip padaryti kuo geresnę kėbulo aerodinamiką. Kaip žinia, tai smarkiai prisideda prie elektromobilio nuvažiuojamo atstumo. O SUV tipo automobiliai nėra labai aerodinamiški. Jei šioje vietoje nekils problemų, beveik neabejoju, kad SUV populiarumas ir toliau didės“, – sako jis.
Ir priežastis, anot eksperto, paprasta: paprastam vartotojui, kuriam automobilis reikalingas važiavimui iš taško A į tašką B, tokia transporto priemonė dažni atveju yra praktiškesnė, pravažesnė, patogesnė ir saugesnė. O štai tokie modeliai, kaip jau minėtas itališkas „Alfa Romeo Stelvio“ SUV sugeba patenkinti ne tik bazinius vairuotojų poreikius, bet ir leisti džiaugtis puikiomis dinaminėmis savybėmis. Tai liudija ir „Quadrifoglio“ versijos pelnytas sportiškiausio Lietuvos automobilio titulas.