Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) savo inciatyva atliko transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros rezultatų apskundimą reglamentuojančių teisės aktų ir jų nuostatų antikorupcinį vertinimą. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ dėkoja už išdėstytas pastabas bei pasiūlymus, tačiau savo ruožtu norėtų paaiškinti kaip praktiškai sprendžiami retsykiais kylantys ginčai su transporto priemonių savininkais ar valdytojais.
Visos 10 techninės apžiūros įmonių tokiose situacijos vadovaujasi Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) direktoriaus įsakymu patvirtintu „Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kontrolieriaus sprendimo apskundimo tvarkos aprašu“ (2020 m. gruodžio 18 d. įsakymo Nr. 2BE-416 redakcija). Šią tvarką be jokių korekcijų ar atskirų punktų interpretavimo į savo veiklos algoritmą yra perkėlusius visos techninės apžiūros įmonės, todėl jokios priešpriešos su aukštesnio lygmens teisės aktu ir galimybių atsirasti „ydingoms kolizinėms situacijoms“ nėra.
Minėtasis dokumentas numato du su TA kontrolieriaus sprendimu dėl nustatytų ar nenustatytų trūkumų nesutinkančio transporto priemonės valdytojo ginčo nagrinėjimo etapus. Pirmiausia – tai nurodyta ant TA rezultatų ataskaitos lapo – asmuo turėtų TA įmonės vadovui raštu pateikti prašymą pakeisti techninės apžiūros kontrolieriaus sprendimą. Jame nurodžius kontaktinius savo bei automobilio duomenis dar reikia užfiksuoti apžiūros atlikimo datą ir vietą, motyvus, nustatytą ar nenustatytą trūkumą, dėl kurio asmuo nesutinka su TA kontrolieriaus sprendimu. Tai padaryti privalu iš karto gavus TA rezultatų ataskaitą – neišvykus (ši sąlyga taikoma transporto priemonei, o ne jos valdytojui) iš techninės apžiūros atlikimo vietos.
Ši nuostata būtina, kad pakartotinai būtų vertinami būtent tie techniniai dalykai, dėl kurių kyla nesutarimų. Panašiai, kaip kad prekybos centrų grąža tikrinama neatsitraukus nuo kasos, o ne kitą dieną. Tais atvejais, kai atlikti pakartotinio transporto priemonės patikrinimo nėra galimybės tą pačią prašymo pateikimo dieną, priminės apžiūros metu nustatyti automobilio trūkumai nufotografuojami / nufilmuojami, o pakartotinė patikra atliekama artimiausią darbo dieną.
TA įmonių vadovai pabrėžia, kad absoliuti dauguma situacijų, kai valdytojui kyla abejonių dėl jo transporto priemonės techninės būklės vertinimo, išsprendžiama detaliai paaiškinus kokie techniniai reikalavimai numatyti ir kaip juos atitinka konkretus automobilis.
Jei transporto priemonės valdytojas neturi techninių žinių, patirties ir kvalifikacijos, todėl nesugeba argumentuoti, kodėl jo manymu TA kontrolieriaus sprendimas nepagrįstas / neteisingas, jei asmens netenkina ir pakartotinio patikrinimo metu užfiksuoti rezultatai, kiekvienas transporto priemonės valdytojas per tris darbo dienas gali kreiptis į Lietuvos transporto saugos administraciją ir pateikti prašymą pakeisti TA kontrolieriaus sprendimą. Tinkamai užpildytas prašymas išnagrinėjamas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų.
Nuo 2023-ųjų sausio 1 d. iki 2024-ųjų rugpjūčio 30 d. LTSA buvo gavusi 20 prašymų pakeisti TA kontrolieriaus sprendimą. Per šį laikotarpį visose TA įmonėse buvo patikrinta apie 2 mln. transporto priemonių.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad visos TA įmonės yra akredituotos Nacionalinio akreditacijos biuro (pastarojo specialistai privalomosios techninės apžiūros rezultatų apskundimą reglamentuojantiems teisės aktams neturi jokių priekaištų) ir turi „A“ tipo kontrolės įstaigos statusą. TA įmonės negali atlikti jokių kitų funkcijų ar darbų: remontuoti automobilių, pradavinėti atsarginių detalių ir pan. išskyrus tiesioginę – tikrinti transporto priemonių techninę būklę ir eliminuoti iš gatvių grėsmę kitiems eismo dalyviams keliančias transporto priemones. Būtent tuo suinteresuoti tiek TA įmonių vadovai, tiek patikras atliekantys kontrolieriai.
LTSA pakeitus ar pakoregavus Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kontrolieriaus sprendimo apskundimo tvarkos aprašą, TA įmonės vadovausis naujai nustatyta tvarka.