Technologijos braunasi visur, į keturračius – taip pat. Jau ir šios, su archajiškumu gerąja prasme neretai siejamos, bekelei skirtos transporto priemonės turi skaitmeninius prietaisų skydelius, elektroninius akceleratorius, nuokalnių stabdymo sistemas ir kitą modernią elektroniką. Tarp dažnai siūlomų technologijų – ir elektroninis vairo stiprintuvas. Kokia jo funkcija ir kaip jis keičia vairavimo patirtį?
Technologija jau ne nauja, tačiau dar nėra masiškai paplitusi
Keturratį galima vadinti tarpine transporto priemone tarp visureigio ir krosinio motociklo, sujungiančia šių dviejų pasaulių privalumus. Jis atviras, nedidelis ir manevringas kaip motociklas, lengvas, tačiau dėl keturių ratų stabilus kaip automobilis ir itin pravažus. Taigi ir technologijos keturračiuose būna iš abiejų pasaulių. Pavyzdžiui, vairas – kaip motociklo, tačiau jį sukioti padedantis elektroninis vairo stiprintuvas (žymimas santrumpa EPS) – kaip automobilyje.
Nors pirmasis keturratis su vairo stiprintuvu „Yamaha Grizzly“ pasirodė dar 2007-aisiais, ši technologija vis dar nėra savaime suprantamas komponentas keturračių rinkoje, kaip kad šiandieniniuose automobiliuose. Standartinėje komplektacijoje jį galima rasti tik brangesniuose, galingesniuose keturračiuose.
Ekonominės klasės modeliuose EPS sistemos įrengiamos gerokai rečiau, o vidutinės klasės keturračiuose už ją dažniausiai tenka primokėti. Tiesa, pavyzdžiui, „CFMOTO“ įmonė EPS jau siūlo plačiai: nuo vidutinės klasės „CFORCE 520“ keturračio ji standartiškai montuojama visuose aukštesniuose gamintojo hierarchijos laipteliuose esančiuose modeliuose, o pigiausiose versijose ją galima užsisakyti papildomai.
Ne komforto, o saugumo technologija
Ar verta už šią pagalbinę sistemą išleisti vieną kitą papildomą šimtą eurų? Eksperto teigimu, ši sistema suteikia ne tik daugiau komforto, kartu tai – ir papildomo saugumo priemonė.
„Vairo stiprintuvas visų pirma veikia ne tik kaip pagalbinė priemonė sukant vairą, bet ir kaip stabilizatorius, kuris sušvelnina vairo atmušimą važiuojant per duobes“, – aiškina keturračių lenktynininkas Antanas Kanopkinas.
Iš tiesų keturračius vairuoti nėra sunku ir be vairo stiprintuvo, jų ratai nėra dideli, važiuojant bekele padangų pasipriešinimas taip pat nėra didelis. Tad būti stipruoliu, norint važiuoti keturračiu be vairo stiprintuvo, nėra poreikio. EPS, žinoma, dar labiau palengvina vairo sukimą, tačiau didžiausias jos privalumas – sugeriami stiprūs smūgiai.
„Jeigu tu važiuodamas bekele trenkiesi į duobę, kelmą ar kitą kliūtį keturračiu be vairo stiprintuvo, tai yra didelė tikimybė vairą pamesti iš rankų, nes jis bus išmuštas. Taigi vairo stiprintuvą laikyčiau ne tiek komforto, kiek saugumo sistema“, – sako A. Kanopkinas.
Keturračiais dažniausiai važinėjama sudėtingais keliais, bekele, kuri nėra lygi ir joje pilna kliūčių, pavyzdžiui, baloje pasislėpę akmenys. Stipresnis smūgis priekiniams ratams perduoda tokią jėgą vairui, kurią rankomis sunku atlaikyti. Tiesiogiai su ratais sujungtas vairas tą jėgą perduoda tiesiai vairuotojui, ir dėl to galima netgi pirštą ar ranką susilaužyti, o vėliau gresia avarija.
Stiprintuvas eliminuoja smūgį į ratus ir leidžia išlaikyti keturračio kontrolę, taip nukraudamas didelę dalį vairavimo įtampos nuo vairuotojo pečių ir mažindamas jo nuovargį.
„Važiavimas su stiprintuvu ir be jo skiriasi kaip diena ir naktis. Ir nepavargsti, ir gali laikyti gerokai didesnį greitį, o tai lemia, kad važiavimo malonumas kyla proporcingai. Be stiprintuvo greitai nepavažiuosi, o kitas dalykas – greitai važiuoti be jo nėra saugu“, – aiškina lenktynininkas.
V.Kanopkino teigimu, važiuoti be vairo stiprintuvo galima, tik tai reikėtų daryti lėčiau ir atsargiau. Vairavimą be šios technologijos jis lygina su klasikinių automobilių eksploatacija:
„Juk yra žmonių, kurie ir su senais automobiliais į gatves išvažiuoja, tai čia taip pat.“
Skirtingi vairavimo režimai – ir keturračiuose
Taigi rinktis keturratį su vairo stiprintuvu yra verta. Tačiau yra gamintojų, kurie siūlo ir aukštesnio lygio sistemas. Pavyzdžiui, „CFMOTO“ savo modeliuose montuoja keičiamų režimų EPS sistemą, kuri turi 3 veikimo lygius. Pavyzdžiui, vienas lygis gali praversti važiuojant per akmenis, kitas – lygiu keliu, asfaltu.
„Čia keičiasi varža, o pagal tai – stiprintuvo veikimo galingumas. Vėlgi, viskas kaip automobilyje, kai būna „Comfort“, „Normal“ ar „Sport“ nustatymai. Pasirenki tą, kuris labiausiai tinka, ir važinėji. Tai ir su keturračiais: vieni važiuos su maksimaliu, kiti – su komfortiškiausiu sau nustatymu“, – pasirinkimo galimybes komentuoja A. Kanopkinas.
Gali būti, kad didelė dalis naudotojų vieną kartą pasirinkę tinkamiausią režimą jo daugiau nebekeis, tačiau kai kurie gamintojai pateikia galimybę rinktis. Kita vertus, vairuotojai, keturračius eksploatuojantys skirtingomis aplinkybėmis, derinantys darbą su pramoga, gali gana ženkliai pakeisti savo transporto priemonės charakterį.
Taip pat tokia sistema gali pasitarnauti skirtingose situacijose: važiuojant mažu greičiu, ropojant per akmenis ar sudėtingose vietose geriau turėti lengvą vairą, o lekiant dideliu greičiu lygesniu žvyrkeliu standesnis vairas suteiks daugiau informacijos apie priekinių ratų padėtį ant kelio ir daugiau informacijos apie patį kelią.
Taip pat EPS reguliavimo galimybės gali būti naudingos tiems, kurie planuoja modifikuoti keturratį, ant jo uždėti didesnius ratus, kuriuos bus sunkiau pasukti.

