26-asis Monte Karlo ralis šiais metais ypatingas ne tik dėl savo autentiškumo ir vintažu dvelkiančio adrenalino. Vasario 1-ąją startuojančiame renginyje dalyvauja pusbroliai Andrius Vaitiekūnas ir Paulius Beniušis, pasiryžę tapti vienu iš lyderiaujančių ekipažų. Kovoti dėl pergalės šį duetą paskatino nuo vaikystės puoselėjama aistra sportiniams automobiliams, patirtis ir noras išbandyti bendras jėgas kaip komandai.
Istorinių automobilių mylėtojai ir komandos, nusiteikusios įveikti numatytas kliūtis bei užlipti ant podiumo. Vasario 1 – vasario 7 dienomis vykstantis automobilių ralis kaip visuomet žada būti nepaprastas įvykis dėl maršruto įvairovės ir autentiškumo. Ekipažai vėl kovoja dėl vienos didžiausių pergalių istorinėse automobilių lenktynėse, bandydami atkartoti Claudio Enzo ir Cristinos Seeberger (2023 m.) nugalėtojų sėkmę.
Kaip įprastai, prestižinio renginio istorinė versija skirta senesniems automobiliams, kurie dalyvavo ankstesniuose Monte Karlo raliuose nuo 1911 iki 1983 m. Šiais metais savo jėgas čia išbandantys lenktynininkai A. Vaitiekūnas ir P. Beniušis – ne tik komanda, bet ir pusbroliai, kurių aistrą automobilių sportui savo pavyzdžiu nuo pat vaikystės išugdė tėčiai.
,,Mano tėvas garsus lenktynininkas Lietuvoje, visą vaikystę dalyvavau su juo kartu renginiuose, tad natūraliai buvo įdiegta aistra raliui. Kadangi esu antras sūnus šeimoje, pirmesnis tą norą įgyvendino brolis, jis yra Lietuvos automobilių ralio sporto meistras, aš tiesiog sekiau jo pavyzdžiu, bet susiklosčius gyvenimiškoms aplinkybėms mes nutraukėme sportinę veiklą. Vėliau, ieškant naujų variantų ir galimybių, susidomėjau istorinių automobilių raliais, nes turiu ne vieną istorinį automobilį. Daugiausiai varžybų buvo įveikta per paskutinius dvejus metus, tiek šturmano vietoje, tiek už vairo. Šiais metais restauravome ,,Volkswagen Karmann Ghia“ ir iš karto išvykome į Čekiją, po to – į Lenkiją. Ten iškovojus penktąją vietą Paulius pasiūlė galimybę kartu sudalyvauti Monte Karlo ralyje. Kadangi šis ralis yra TOP, atsiradus tokiai galimybei dėjau visas pastangas ten išvažiuoti“, – komentavo A. Vaitiekūnas.
Beniušis priduria, kad abu pusbrolius ne kartą lydėjo tos pačios lenktynės, išgyvenimai jų metu ir net konkurencinė pozicija. ,,Andriaus ir mano tėtis buvo ir konkurentai, ir sąjungininkai viename ekipaže. Jų laimėjimo kraitis yra labai didelis ir gausus, o šiemet ir mes pabandysime pasiekti puikų rezultatą“, – sakė P. Beniušis.
Restauravo ypatingą istorinį automobilį – prireikė trijų metų
Ypatingo prieskonio istoriniam raliui priduoda tai, jog jame dalyvauti gali tik tie automobiliai, kurie jau yra dalyvavę Monte Karlo ralyje. Tai reiškia, kad variklis, modelis turi atitikti kriterijus, kuriuos kelia organizatoriai. A. Vaitiekūno ir P. Beniušio ekipažo modelis Volkswagen Karmann Ghia, pradėtas gaminti 1955 metais. Jo atsiradimo istorija įdomi tuo, kad Volkswagen kaip gamintojas iki tol siūlė ,,Volkswagen Beetle“, dar žinomą kaip vabalą, šis automobilis nuo 1945 metų jau buvo pasiekęs savo piką, konkuravo rinkoje, tad galiausiai jo pardavimai pradėjo smukti. ,,Volkswagen’’ priėmė sprendimą pagaminti jaunatvišką, sportinį automobilį – šiuolaikišką versiją, kurios prototipą sukūrė dizaino studija, o kėbulą – Vokietijos atstovai, taip atsirado ,,Volkswagen Karmann Ghia“. Šis modelis gamintas iki 1974 metų trimis laidomis.
O kokia šio automobilio atsiradimo istorija Lietuvoje? ,,Šį automobilį įsigijau 2019 metais Amerikoje, Kalifornijoje, aukciono būdu. Gauti pinigai buvo paskirti labdarai, o tuomet prasidėjo jo restauravimo kelionė, kuri truko trejus metus“, – dalijasi ralio varžyboms ruošto lenktyninio automobilio istorija A. Vaitiekūnas.
Lenktynininkai akcentuoja, kad ralis vyksta žiemos metu ir jame dalyvauja apie 250 dalyvių, tad važiuoti tenka ir dieną, ir naktį. Dėl šios priežasties ant automobilio buvo sumontuoti to laikmečio papildomi žibintai. Dar vienas svarbus dalykas yra padangos, priklausant nuo oro sąlygų bus naudojamos dviejų tipų žieminės padangos – dygliuotos ir ne, taip pat padangos, skirtos lietui. Kadangi tai maratoninio tipo ralis, reikalingas ir techninis palaikymas, tad viso ralio metu ekipažą lydės techninės pagalbos automobilis su reikiamomis dalimis, padangomis, kuru, ir kt.
,,Monte Karlo ralis yra maratoninis, bendras kilometražas – beveik 3000 kilometrų. Tai rimtas skaičius senoviniams automobiliams, todėl geras jų paruošimas ypač svarbus. Kadangi didžioji dalis trasos driekiasi kalnų keliais, kur yra stačios nuokalnės serpentinai ir aštrūs posūkiai, vertinami patikimi stabdžiai“, – kalbėjo P. Beniušis.
Pusbroliai atkreipė dėmesį, kad šios varžybos skiriasi nuo tradicinio ralio, kuriose dalyviai lenkia vienas kitą, kai tikslas pasiekti finišą kuo greičiau. Istorinių automobilių ralyje laimėtojas yra tas, kuris yra tikslus ir laikosi nustatyto vidutinio greičio. Įdomus faktas, kad numatyti, kaip seksis, yra gana sudėtinga, nes sėkmė priklauso ir nuo konkurentų – ar viskas vyks sklandžiai, ar kelias bus užblokuotas, o tai reiškia – prarandamas laikas.
Svarbiausias ingredientas – komandinis darbas
Ralio duetas vieningai tvirtina, kad vienas svarbiausių dalykų varžybose yra partneris, komandinis darbas ir nusiteikimas. Monte Karlo ralyje vairuotojo poziciją užims Andrius, o jam šturmanaus Paulius. ,,Esame pasiruošę tiek iš techninės pusės, tiek fiziškai bei ištvermės atžvilgiu. Visgi ralis yra monotoniškas, svarbus tikslumas, kai kiekvieną atkarpą reikia įveikti per tam tikrą numatytą sekundžių dalį, tad turime išlaikyti koncentraciją. Sunkiausios įprastai būna trečia ir ketvirta dienos, nes lengviau prarasti budrumą. Paulius bus atsakingas už navigaciją, padės susiorientuoti painiuose kalnų keliuose ir įveikti atkarpas atsižvelgiant į joms numatytą laiką. Iššūkių gali kilti, jei bus nepalankios oro sąlygos. Mūsų pagrindinis tikslas yra įveikti sunkumus, finišuoti ir dėti visas reikiamas pastangas užimti kuo aukštesnę vietą. Aišku, norisi kuo geresnio rezultato – užlipti ant podiumo“, – komentavo A. Vaitiekūnas.
Andrius Vaitiekūnas istoriniuose raliuose dalyvauja nuo 2017 metų. Per tą laiką tapo prizinių vietų laimėtoju. 2022-aisiais tapo ,,Vilduja istorinių automobilių ralio“ absoliutus nugalėtojas, 2023-aisiais čia užėmė 2 vietą ,,Oldtimer įskaitoje“, ,,DSTK 20“ ralyje 2 vietą, taip pat 2022 metais dalyvavo ,,Karawanken classic rally“ Austrijoje, kur užimta 33 vieta, 2023 ,,Spring Classic Rally“ Čekijoje užimta 30-ta ir ,,Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych“ Lenkijoje užimta 5 vieta.
Paulius Beniušis lenktynininko karjerą raliuose pradėjo būdamas 15 metų šturmanaudamas tėčiui, o sulaukęs 17 jau sėdo už sportinio automobilio vairo. Per šį laikotarpį pavyko laimėti 2 čempiono titulus klasikiniame ralyje 2021-aisiais ir 2022-aisiais pilotuojant ,,Mitsubushi EVO 9 “ automobilį su Latvijos automobilių sporto komanda.