„Audi“ naudotų automobilių perdirbimui taikys žiedinės ekonomikos principus

Iki 2050 metų bendroji visos „Audi“ veiklos junginių tarša turėtų siekti nulį – tokį ambicingą tikslą yra išsikėlusi Vokietijos bendrovė. Tai įgyvendinant itin svarbus yra drauge su partneriais vykdomas „MaterialLoop“ projektas. Prie „Audi“ prisijungė net 15 mokslinių tyrimų, perdirbimo ir tiekimo sritis atstovaujančių įmonių, su kuriomis nagrinėjamos papildomos galimybės pasibaigus eksploatacijos laikotarpiui perdirbti senus automobilius ir panaudoti antrines žaliavas naujų transporto priemonių gamyboje. Įgyvendinant šį projektą taip pat siekiama išbandyti žiedinės ekonomikos principų taikymo efektyvumą.

Vienas iš svarbiausių „Audi“ tvarumo strategijos punktų yra ir spartus perėjimas prie elektrinio mobilumo sprendimų. Per artimiausius penkerius metus Vokietijos gamintojas ketina ženkliai praplėsti savo elektromobilių gamą. Iki 2027 metų keturių žiedų logotipais papuošti 100 proc. elektra varomi modeliai bus siūlomi visuose svarbiausiuose segmentuose.

Iki šiol naujų automobilių gamybai panaudojama tik labai nedidelė dalis iš perdirbtų naudotų transporto priemonių gaunamų antrinių žaliavų. Pavyzdžiui, gautas plienas dažniausiai panaudojamas masyvioms metalinėms konstrukcijoms. „Audi“ siekia pakeisti šią nusistovėjusią praktiką ir panaudoti iš senų transporto priemonių gautas žaliavas naujų automobilių gamybai. Dėl prastėjančių medžiagos savybių tolimesnio antrinio perdirbimo būtų vengiama.

„MaterialLoop“ projektas atskleidžia ambicingą „Audi“ tikslą perdirbti naudotus automobilius pritaikant žiedinės ekonomikos principus. Bendrovė siekia atgauti kuo daugiau aukštos kokybės medžiagų ir pakartotinai panaudoti jas gamyboje. Tai leis sumažinti pradinių žaliavų sąnaudas ir bendrą prekių ženklo produktų poveikį aplinkai. Lengvai gaunamos antrinės žaliavos taip pat padidins tiekimo grandinės stabilumą.

2022 metų spalį vykdant jungtinį projektą „MaterialLoop“ buvo išardyta 100 naudotų transporto priemonių, tarp kurių buvo ir technologijų bandymų automobiliai. Vien jau tikslingas atskirų komponentų, pavyzdžiui, didesnių plastiko detalių ardymas leido sėkmingai išsaugoti aukštos kokybės antrines žaliavas. Po ardymo padedant partneriams likusios automobilių kėbulų dalys buvo sumaltos ir išrūšiuotos į atskiras – plieno, aliuminio, plastiko ir stiklo – medžiagų grupes. „Audi“ drauge su partneriais iš perdirbimo pramonės, tiekėjais ir akademine bendruomene vieni pirmųjų išbandė tokių medžiagų naudojimą naujų automobilių gamyboje.

„Audi A4“ modeliui panaudotas perdirbtas plienas 

„Audi“ jau spėjo praktiškai pritaikyti įgyvendinant „MaterialLoop“ projekto metu įgytas žinias ir pradėjo naudoti antrines žaliavas automobilių gamyboje. Vienas iš svarbiausių pasiekimų – surenkant naujus modelius dabar gali būti naudojama didžioji dalis perdirbto plieno. Jau pirmuoju bandymu buvo pagamintos šešios plieno ritės, kurių sudėtyje buvo maždaug 12 proc. „MaterialLoop“ antrinių žaliavų. Svarbiausia tai, kad šis plienas visiškai atitiko aukštus struktūriniams „Audi“ elementams keliamus itin griežtus kokybės reikalavimus. Naudojant Ingolštato gamyklos presą (Vokietija) iš plieno ričių planuojama pagaminti iki 15000 „Audi A4“ modeliams skirtų  vidinių durelių detalių. Padedant mokslininkams taip pat ieškoma būdų, kaip padidinti perdirbant senus automobilius gaunamo kokybiško plieno kiekį.

Drauge su partneriais keturių žiedų prekės ženklas kaupia naudingą informaciją, kurią ateityje galėtų pritaikyti naujų modelių projektavimui ir konstrukcijos tobulinimui. Greta rūšiavimo technologijos patobulinimų siekiant optimizuoti naujos kartos automobilių perdirbimą itin svarbios yra ir „Audi“ pastangos projektuoti naujus modelius atsižvelgiant į žiedinės ekonomikos principus. Tai reiškia, kad automobilių detalės turi būti tobulinamos taip, kad utilizuojant seną automobilį jas būtų galima lengvai išrūšiuoti pagal medžiagos tipą. Įgyvendinant bandomąjį „MaterialLoo“ projektą „Audi“ specialistai drauge su „Volkswagen Group“ kolegomis parengė instrukcijas tiekėjams su paaiškinimais, kaip galima patobulinti plastikines dalis tam, kad jų perdirbimo apimtys automobilių pramonėje dar labiau išaugtų.

Patirtis perdirbant stiklą, plastiką ir aliuminį

„Audi“ siekia per artimiausius metus tolygiai didinti naujų automobilių gamyboje naudojamų antrinių žaliavų kiekį. Siekiama įvesti naujus medžiagų naudojimo ciklus ir taikyti juos kai tik tai yra technologiškai įmanoma ir ekonomiškai tikslinga.

Siekiant pastarojo tikslo dar 2022 metų pavasarį buvo intensyviai pradėta kaupti informacija apie naudotų automobilių stiklų perdirbimą. Transporto priemonių stiklai, kurių jau neįmanoma sutvarkyti, iš pradžių susmulkinami, o gautos atliekos – išrūšiuojamos. Atrinktos stiklo granulės vėliau yra išlydomos ir iš jų išliejami nauji stiklo lakštai. Jau dabar perdirbtas stiklas naudojamas gaminant „Q4 e-tron“ elektromobilius.

„Audi“ itin aktyviai įsitraukia ir į plastiko perdirbimą. Šiuo metu vykdomi net trys skirtingi su tuo susiję projektai, o vienas iš jų – „PlasticLoop“. Drauge su plastiko produktų gamintoju „LyondellBasell“ buvo sukurta nauja cheminio plastiko atliekų perdirbimo metodika. Pasitelkiant šį sprendimą gautos antrinės žaliavos jau naudojamos serijiniu būdu gaminant naujuosius „Audi Q8 e-tron“ visureigius. Nuo 2017 metų „Audi“ gamyklose Ingolštate (Vokietija), Nekarzulme (Vokieija) ir Dėre (Vengrija), o taip pat „Volkswagen“ priklausančioje Bratislavos (Slovakija) gamyklose perdirbamas ir aliuminis. Gamybos metus susidarančios aliuminio drožlės grąžinamos tiekėjui. Vėliau jos yra perdirbamos suformuojant aliuminio lakštus, kurių kokybė visiškai atitinka naujų „Audi“ automobilių surinkimui keliamus reikalavimus. Tai leidžia taupytu brangias pirmines žaliavas ir užtikrina mažesnį pradinį vartotojams pristatomų automobilių taršos pėdsaką.

ŽYMĖ:
Pasidalink