Senas arklys vagos negadina – sako liaudies išmintis. Tai yra bene žinomiausias lietuviškas posakis, pateisinantis patikimus ir laiko patikrintus sprendimus. Automobilių pramonėje tokios strategijos iki šiol laikosi netgi kai kurie didžiausi prekių ženklai, tačiau vis dažniau laimi technologijų pažangą ir patikimumą gebančios suderinti drąsesnės įmonės.
Ne visi automobilių gamintojai įstengė pakankamai greitai persiorientuoti ir užtikrinti ne tik svarbiausių mazgų, bet ir programinės įrangos patikimumą. Vienu ryškiausių pavyzdžių tapo „Volkswagen ID.3“ elektromobilis, kurį po 2020 metais įvykusio debiuto dar ilgą laiką kankino programinės įrangos sutrikimai. Siekdamas išvengti panašių atvejų, Vokietijos gamintojas ėmė atidėlioti naujų modelių pristatymą.
Pereinant prie alternatyviųjų jėgainių ir diegiant vis pažangesnę saugumo bei komforto įrangą, norimos kokybės iki šiol nepavyksta pasiekti ir tokioms bendrovėms kaip „Volvo“ ar „Porsche“. Apie tai, kad naujos technologijos nebūtinai tenkina vartotojus, liudija ir naujausios studijos. „J.D. Power“ atliktuose pradiniuose 2022 metų modelių kokybės tyrimuose paskutines vietas užėmė du elektromobilių gamintojai – „Tesla“ ir „Polestar“.
Kokybės bei patikimumo reitinguose nepajudinamos išlieka Japonijos ir Pietų Korėjos įmonės, tačiau jų strategija šiek tiek skiriasi. „Toyota“ ir „Mazda“ užtikrina funkcionalumą, tačiau stengiasi išlaikyti kuo paprastesnę konstrukciją, o „Hyundai“ nevengia labai drąsių sprendimų.
Ši bendrovė savo modeliuose ne tik diegia pažangiausias technologijas, bet ir daugeliu atvejų geba užtikrinti patikimą jų veikimą. Tai atitinka ir vartotojų požiūrį, nes žmonėms vis labiau rūpi visos išmaniosios įrangos naudojimo patogumas.
Automobiliams panašėjant kokybė tik gerėja
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, kad skirtingų prekių ženklų modeliai dar niekada nebuvo tokie panašūs vienas į kitą, kokie yra dabar. Projektavimui persikėlus į kompiuterinę erdvę, dauguma firmų gali pristatyti aukšto lygio inžinerinius sprendimus, o didžiausi skirtumai pastebimi vertinant išorės dizainą arba ergonomiką.
Rinkos ekspertas priduria, jog ši tendencija itin išryškėjo didiesiems koncernams bei įmonių grupėms priglaudus po savo sparnu daugumą žinomiausių markių. Tos pačios įmonių grupės prekių ženklai dažnai naudoja tas pačias platformas ir dalijasi pagrindiniais mazgais, todėl jų automobiliai menkai skiriasi.
„Sunku rasti daug skirtumų, pavyzdžiui, lyginant naujus „Chrysler“ ir „Fiat“ arba „Škoda“ ir SEAT modelius, nes jie priklauso dviem didiesiems rinkos žaidėjams – atitinkamai „Stellantis“ įmonių grupei bei „Volkswagen“ koncernui. Visi tos pačios grupės prekių ženklų automobiliai turi kažkokių bendrų bruožų, o daugiau skirtumų galima rasti žvelgiant į skirtingoms stovykloms priklausančius modelius“, – dėsto pašnekovas.
Netgi jeigu gamintojai ir nepriklauso tai pačiai įmonių grupei, lyginant jų modelius, panašumų taip pat galima aptikti, nes dauguma automobilių gamintojų naudojasi didžiųjų detalių tiekėjų paslaugomis. Anot M. Buzelio, atidžiau išnagrinėjus skirtingų modelių konstrukciją, „Continental“ gaminamų detalių įmanoma išvysti tiek „Volkswagen“, tiek ir „Alfa Romeo“ ar „Toyota“ modeliuose.
Patikimumą užtikrina skirtingais būdais
Nors neretai naudojami tie patys komponentai, ne visiems transporto priemonių gamintojams pavyksta pasiekti tokį pat gerą rezultatą. M. Buzelio teigimu, daugiausia tai lemia skirtingi kokybės kontrolės metodai. Taip pat kai kurie gamintojai diegdami inovacijas nevengia taikyti ir naujų, laiko dar nepatikrintų sprendimų. Tuomet trūkumai išryškėja tik eksploatuojant automobilį.
„Net ir patys kruopščiausi testai nesuteikia galimybės 100 proc. patikrinti ilgalaikio detalių nusidėvėjimo. Būtent todėl kai kurie gamintojai iki šiol naudoja ne tokius patogius ir novatoriškus, tačiau laiko jau patikrintus inžinerinius sprendimus. Jeigu iki tol automobilis negedo, galbūt ir nebūtina visko keisti“, – komentuoja rinkos ekspertas.
M.Buzelio teigimu, patys patikimiausi automobiliai niekada nebūna itin pigūs. Tobulinant naują modelį atliekami patikimumo bandymai neišvengiamai kainuoja, o tai atsispindi ir galutinėje gaminio kainoje.
Kokybės užtikrinimo išlaidas galima priskirti prie inžinerinių patobulinimų grupės. Taip pat reikėtų įskaičiuoti dizaino vystymo, komforto įrangos ir šiuolaikinių technologijų diegimo kaštus.
Vertindamas kainos ir kokybės santykį, aukščiausius balus rinkos ekspertas linkęs skirti Japonijos gamintojams. Tarp ekonominės klasės automobilių markių, pašnekovo manymu, iki šiol išsiskiria „Toyota“, o tarp prabangių prekių ženklų solidžiausiai atrodo „Lexus“. Visgi tai turi savo kainą – patikimiausiems japoniškiems modeliams būdingas konservatyvumas.
„Neretai tai pasiekiama novatoriškų sprendimų sąskaita. Atsisėdęs į japonišką automobilį iškart gali pajusti, jog jis nėra toks pažangus kaip to paties segmento vokiškas modelis. Savaime suprantama, vartotojai tikisi, kad paprastesnis automobilis bus patikimesnis“, – esminį skirtumą įvardija M. Buzelis.
Daugiau įrangos – didesnė likutinė vertė
Pietų Korėja garsėja išmaniųjų technologijų įmonėmis, todėl šios šalies mašinų gamintojams partnerių toli ieškoti nereikėjo. Dėl to „Hyundai“ išsiskiria gebėjimu sparčiai diegti inžinerines naujoves ir tuo pat metu užtikrinti patikimumą.
Tai patvirtina ir tikėjimas savo produkcija – 2019 metais arba vėliau pagamintiems „Hyundai“ modeliams suteikiama septynerių metų garantija be ridos apribojimo. Anot M. Buzelio, tai geriausias padrąsinimas patikimo automobilio ieškantiems pirkėjams.
„Hyundai“ per pastaruosius keliolika metų padarė didžiulę pažangą. Juk anksčiau tikrai niekas nesvajojo apie korėjietiškus automobilius, o dabar jų kainos ir kokybės santykis yra pakankamai geras. Šios bendrovės produkcija visais aspektais gali konkuruoti su kitais rinkoje siūlomais modeliais“, – kalba apžvalgininkas.
Šiuolaikinės transporto priemonės kainos ir kokybės vertinimas neapsiriboja vien patikimumo kriterijais. Ne mažiau svarbu ir tai, kiek įrangos galima gauti už tam tikrą pinigų sumą. Bazinio lygio automobilių įrangos sąrašai gali pastebimai skirtis, todėl kainas reikėtų lyginti tik juos sukomplektavus.
„Bazinės komplektacijos modelius dažniausiai perka įmonės, kurioms svarbiausias rodiklis – kuo žemesnė kaina. Tuo metu renkantis asmeninį automobilį norėsis, kad jis būtų ne tik patogesnis ir šiuolaikiškesnis, bet ir turėtų kuo didesnę likutinę vertę. Apie pigiausią versiją kalbėti šiuo atveju nėra prasmės“, – komentuoja M. Buzelis.