Siekiant sudaryti kuo palankesnes ir saugesnes eismo sąlygas aukščiausio lygio magistraliniuose Lietuvos keliuose nuo 2023 metų žiemos sezono pradžios AB „Lietuvos automobilių kelių direkcija“ atnaujino reikalavimą vykdyti prevencinį kelio dangos purškimą arba ledą tirpdančiomis medžiagų bėrimą. AB „Kelių priežiūra“ nuo šiol privalės, naudojant kelių oro sąlygų prognozės duomenis, I kelių priežiūros lygmens keliuose atlikti prevencinius darbus dar iki eismo sąlygų pasikeitimų šiuose keliuose.
Atnaujinti kelių priežiūros reikalavimai žiemos sezonu bus taikomi aukščiausio priežiūros lygio keliams: magistraliniuose keliuose Vilnius-Kaunas-Klaipėda, Vilnius-Panevėžys, Vilniaus pietinis aplinkkelis bei Via Baltica. Atnaujintoje ir patobulintoje tvarkoje numatyti prevenciniai slidumo mažinimo priemonių taikymo prieš susiformavimą darbai, kurie turi būti atliekami pagal meteorologų prognozes: artėjant permainingoms oro sąlygoms, kai tikėtina keliai bus apledėję. Pagal reikalavimus, prevencinių medžiagų paskleidimas turi būti atliktas 3 val. laikotarpyje iki suprognozuoto slidumo dangoje susidarymo pradžios.
„Nors prevenciją aukščiausio lygio keliuose vykdėme ir pernai, tačiau šiemet tai bus daroma didesne apimtimi. Bus reaguojama visais atvejais, kai sistemos parodys tikimybę, kad slidumo susidarymas galimas, tuomet iškart bus vykstama reaguoti numatytais terminais“, – sako „Kelių priežiūros“ atstovas Karolis Sakalauskas.
Atnaujinta valstybinės reikšmės kelių priežiūros tvarka yra grindžiama tikslu užtikrinti kuo didesnį saugumą sudėtingiausio vairuotojams sezono metu bei didžiausio intensyvumo valstybinės reikšmės šalies keliuose.
„Saugumas kelyje – mūsų prioritetas. Dėl šios priežasties siekiame, kad net ir sudėtingomis oro sąlygomis aukščiausio eismo intensyvumo šalies keliuose būtų pasirūpinta saugiomis gyventojų kelionėmis. Suprantame, jog atnaujinti kelių priežiūros žiemos sezonu reikalavimai pareikalaus dar didesnių kelių priežiūrą vykdančių partnerių pastangų, tačiau saugi kelionė yra bendras mūsų visų tikslas, kuriam privalome skirti maksimalų dėmesį“, – sako Lietuvos automobilių kelių direkcijos Infrastruktūros palaikymo ir vystymo grupės vadovas Martynas Gedaminskas.
Žiemos sezonu galima pastebėti, kad vieni keliai yra valomi ir barstomi dažniau, kiti – rečiau, o dar kituose keliuose slidumą mažinančios medžiagos nebarstomos, čia tik nuvalomas perteklinis sniegas. Ekspertai aiškina, jog žiemos priežiūros darbai skirstomi į skirtingus 5 priežiūros lygius pagal eismo intensyvumą ir kelių svarbą. Pirmiausia yra valomi ar barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai, jungiantys didžiausius miestus ar gyvenvietes, toliau prioritetine tvarka prižiūrimi mažėjančio intensyvumo keliai.
I priežiūros lygis. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi visą parą, sningant valo, o esant plikledžiui ar lijundrai barsto bet kuriuo paros metu. Kelias turi būti nuvalytas ir pabarstytas praėjus ne daugiau kaip 2 val. po to, kai nustoja snigti ir (arba) pustyti. Kai orų sąlygos įprastos, ant kelio dangos sniego neturi būti. Sningant ar pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 4 cm.
Pirmu priežiūros lygiu prižiūrimi keliai Vilnius–Kaunas–Klaipėda, Via Baltica, Vilniaus pietinis aplinkkelis, Vilnius–Panevėžys ir kelio Vilnius–Prienai–Marijampolė ruožas nuo Vilniaus iki Trakų.
II priežiūros lygis. Šiuo lygiu prižiūrima didžioji dalis magistralinių kelių ir intensyviausi krašto keliai. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą bei barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 4 iki 22 val. Šie keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip 3 darbo val. nustojus snigti. Kai orų sąlygos įprastos, ant kelių dangos gali būti tik atsitiktinės sniego provėžos. Sningant ar pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 7 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 7 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 4 val.
III priežiūros lygis. Šis lygis apima dalį krašto kelių ir intensyviausių rajoninių kelių prižiūrą. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą bei barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 4 iki 19 val. Šie keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip 4 darbo val. nustojus snigti. Kai orų sąlygos įprastos, ant kelių dangos gali būti ne gilesnių kaip 2 cm sniego provėžų. Sningant ar pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 10 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 8 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 8 val.
IV priežiūros lygis. Pagal šio lygio aprašymą prižiūrimi krašto ir rajoniniai keliai, kuriuose eismo intensyvumas yra mažesnis kaip 1000 automobilių per parą. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą bei barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 6 iki 18 val. Šie keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip 6 darbo val. nustojus snigti. Kai orų sąlygos normalios, ant kelių dangos sniego gali būti iki 3 cm. Sningant ar pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 10 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 12 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 10 val.
V priežiūros lygis turi užtikrinti pagrindinį eismo kokybės lygį ir kelio tinkamumą naudoti. Pagal šį priežiūros lygį prižiūrima didžioji dalis valstybinės reikšmės rajoninių kelių. Juose dirbama nuo 9 iki 18 val. V priežiūros lygio kelių ruožai barstomi arba taikomos suspausto sniego ar ledo šiurkštinimo priemonės tik atsiradus itin slidžiai kelio dangai, t. y., esant lijundrai ar susiformavus šlapiam ledo sluoksniui ant kelio dangos. Leistinas puraus sniego storis, esant normalioms orų sąlygoms, neturi būti didesnis kaip 10 cm. Sningant ar pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 15 cm. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 24 val.
Nustatytiems kelių priežiūros kokybės reikalavimams išimtys taikomos tik išskirtiniais atvejais, esant ypač sudėtingoms orų sąlygoms.
Informaciją apie kelių būklę ir eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose galite rasti interaktyviame žemėlapyje ČIA. AB „Kelių priežiūra“ visuomenei atvėrė ir slidžius kelius prognozuojantį žemėlapį, kuris įvertinęs duomenis, gaunamus iš Kelių oro sąlygų informacinės sistemos (KOS) stotelių, Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos, geografinės informacinės sistemos (GIS), barstytuvų ir kt., atvaizduoja apibendrintas orų sąlygas 1-4 priežiūros lygio keliuose iki 8 val. į priekį.
Žemėlapyje vaizduojamos slidaus kelio rizikos kategorijos, kurios skirtos iš anksto perspėti kelių naudotojus apie pavojingus meteorologinius reiškinius bei padėti pasirinkti saugesnį kelionės laiką ar maršrutą – jis pasiekiamas ČIA.
Nežiūrint į dideles kelininkų pastangas ir operatyvumą, net ir naudojant specialius dirbtiniu intelektu grindžiamus kelių oro sąlygų prognozės modelius, neįmanoma 100 proc. užtikrinti, kad kai kuriuose kelių ruožuose nesusidarys slidi danga. Visos priemonės yra taikomos tam, kad tikimybė susidaryti slidžiai dangai būtų sumažinta iki minimumo, todėl vairuotojų prašoma įvertinti žiemos sąlygas keliuose: pasirinkti saugų greitį, stebėti kelio ženklus, ypač tamsiuoju paros metu.
Už valstybinės reikšmės kelių priežiūrą žiemą (valymą, barstymą ir kt.) yra atsakinga AB „Kelių priežiūra“. Už vietinių kelių ir gatvių priežiūrą atsakingos savivaldybės. LAKD yra atsakinga už valstybinės reikšmės kelių atkūrimą, priežiūrą ir plėtrą. Lietuvoje yra daugiau kaip 21 tūkst. km valstybinės reikšmės kelių.