Erdvių šeimyninių automobilių evoliucija: kur ji atvedė ir kur nuves?

Rodos, dar nelabai seniai didesnės šeimos ar vairuotojai, kuriems reikėjo daug erdvės ir daugiau nei penkių sėdimųjų vietų, rinkosi vienatūrius. Atsiradus patrauklesniems krosoveriams, vienatūriai išnyko, tačiau žmonės pastebėjo, kad jiems vėl pradėjo trūkti vietos, ir rinkoje pasirodė nauja, didelių, išskirtinių ir itin erdvių SUV karta. Nuo „Volkswagen Sharan“ prie „Nissan Qashqai“ ir iki „Hyundai Santa Fe“. Kaip ir kodėl vyko ši evoliucija ir kur ji mus gali nunešti?

Erdvių automobilių buvo ir anksčiau, tik jų formatas buvo nuobodus

Istorija mėgsta suktis ratu. Kone bekompromisiu praktiškumu ir didele erdve dar visai neseniai pasižymėjo vienatūriai. „Volkswagen Sharan“, „Ford Galaxy“, „Renault Espace“ buvo itin populiarūs, tačiau dėl sumažėjusio pirkėjų dėmesio išnyko, šeimos persėdo į madinguosius krosoverius.

„Dideli septynviečiai vienatūriai tiesiog nebuvo patrauklūs, jie atrodė lyg autobusai, vairuotojo pozicija – tarsi sėdėtum ant taburetės, vairas – kaip ant stalo padėtas, ir jie buvo nuobodūs. Vairuodamas vienatūrį aplinkiniams sakydavai, kad tavo automobilio pasirinkimą diktuoja šeima, juos pirkdavo žmonės dėl to, kad reikia, o ne dėl to, kad nori. O krosoveriai ir SUV teikė daug geresnį vizualinį ir psichologinį pojūtį, jie galėjo tapti pareiškimu, dėl to tapo trokštami“, – pokyčius paaiškina žurnalistas, konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys Justas Lengvinas.

Tik ilgainiui išryškėjo viena stilingų ir raumeningų automobilių problema: iš išorės jie yra dideli, aukšti, tačiau visureigiškos formos, trumpos iškyšos už ratų neužtikrino didelės erdvės. Vieša paslaptis: krosoveriai nėra tokie erdvūs kaip vienatūriai, didžioji jų dalis erdve netgi nusileidžia tradiciniams universalams. 

Viena pirmųjų kregždžių „Nissan Qashqai“, netgi prailgintoje septynių sėdynių versijoje, prie pavadinimo gavusioje +2 ženklelį, turėjo apie 500 litrų bagažinę, o trečiojoje sėdynių eilėje tilpo tik vaikai. Tuo metu dar leistas „Volkswagen Touran“ erdve jį pranoko visais matmenimis. Vis dėlto „Qashqai“ nukonkuravo vienatūrius ir privertė visus gamintojus iškelti automobilius aukščiau. Tačiau dabar ir SUV modeliai ėmė didėti.

„Rinka yra inertiška, tik tos bangos yra ilgai trunkančios: dabar vairuotojai jau pamatė, jog krosoveriai nėra tokie praktiški, kaip apie juos buvo galvota, ir gamintojai bando tai atliepti. Aš džiaugiuosi, kad jie bando suderinti tą SUV tvirtą išvaizdą su erdve ir nesibaimina drąsaus, dėmesį atkreipiančio dizaino. Dabar tokie šeimyniniai septynviečiai modeliai gali būti ne tik transporto priemonės, bet ir kažkoks pareiškimas. To didžioji dalis automobilius sau besirenkančių vairuotojų visgi nori“, – sako J. Lengvinas.

Nauja didelių septynviečių SUV banga

Gana daug dėmesio pasaulinėje spaudoje susilaukė naujos kartos „Hyundai Santa Fe“ SUV modelis. Daugiausia dėl išskirtinės išvaizdos, naujo požiūrio į komfortiškus šeimyninius SUV ir, be abejo, dėl ypač didelės erdvės. 

Pailgėjęs kėbulas ir naujoviškas dėžės formos dizainas leido sukurti erdvų saloną, kuriame gali tilpti ne tik 7 suaugę žmonės, bet ir daug bagažo – net 725 litrai, nulenkus trečiąją sėdynių eilę. Tai – klasikinių vienatūrių skaičiai. Paskutinės kartos „Volkswagen Sharan“ bagažinė siekė 711 litrų.

„Hyundai“ gamintojas toli gražu ne pirmasis į Europą atgabeno didelio, erdvaus SUV formatą, populiarų už Atlanto. Štai „Toyota Highlander“ Amerikoje yra paklausus septynvietis SUV, ten gyvuojantis nuo 2000 metų, tačiau japonų koncernas pamatė prasmę šį modelį atvežti į Europą, jis čia gana sėkmingai gyvena jau nuo 2019-ųjų.

Bendrovė „Mazda“ šiemet pristatė taip pat tokio dydžio, šešias arba septynias sėdimąsias vietas turintį CX-80 SUV, pastaraisiais metais regimas sujudimas ir „premium“ rinkoje: anksčiau toks dičkis kaip „BMW X7“ būtų patikęs tik amerikiečiams, o dabar jis puikiai pritampa ir Europoje.

Šeimyniniai automobiliai keičiasi ir keisis

Taigi, kalbant apie erdvę, pasaulis apsisuko ratu ir grįžo atgal. Naujoji didelių SUV karta kuriama taip, kad didesnėms šeimoms ar daugiau daiktų besivežiojantiems žmonėms nereikėtų eiti į kompromisus. Tokie gamintojai kaip „Hyundai“ dar drįsta eksperimentuoti su dizainu: gerokai nutolsta nuo tradicinio, nuobodaus vienatūrio įvaizdžio ir šeimyniniam automobiliui suteikia išraiškingumo.

Yra dar vienas ir smarkiai pastebimas pokytis. Šeimyniniai modeliai važiuoja rafinuočiau, nebeklaksi varikliai, nes dingo dyzeliai. Jie tiko dideliems ir sunkiems vienatūriams, nes užtikrino gerą sukimo momentą ir ekonomiją. 

Benzino savybės ilgoms kelionėms tokiu automobiliu netiko, tačiau padėtį ištaisė elektrifikacija. Štai minėtas „Hyundai Santa Fe“ dabar parduodamas tik su hibridiniais jėgos agregatais. O kas toliau?

„Manau, dar daugiau pokyčių atneš elektrifikacija. Dabar dyzelinius variklius gana sėkmingai pakeitė hibridiniai modeliai, tačiau reikia palaukti visiškai elektrinių didelių SUV. Elektros pavara leidžia kitaip dėlioti komponentus: sumontavus juos dugne, galima dar geriau išnaudoti kėbulo erdvę. Galbūt šeimyniniai SUV bus dar erdvesni, o gal išlaikysime tą pačią erdvę, tačiau automobiliai taps kompaktiškesni?“ – retoriškai klausia televizijos laidos „Autopilotas“ apžvalgininkas Egidijus Babelis.

 

Pasidalink
Exit mobile version