Šiandien Kaune, Rotušės aikštėje, startavo tradicinis, trijų dienų ralis „Aplink Lietuvą“, kurio dalyviai varžosi dėl garbingiausiojo apdovanojimo – Lietuvos Respublikos Prezidento taurės. Ralį nuo pat pradžių rengia 1926 m įkurtas Lietuvos automobilių klubas (LAK).
Pirmasis toks ralis Prezidento Antano Smetonos taurei laimėti prasidėjo toje pačioje vietoje 1931 m. liepos 24 d., kai iš Kauno į pirmąsias maratonines lenktynes aplink Lietuvą pajudėjo 14 automobilių ir 12 motociklų kolona.
ūtent ši data laikoma oficialia automobilių sporto pradžia šalyje. Nuo to laiko nesikeitė nei starto vieta, nei renginio pagrindinis organizatorius – LAK.
Nors nuo atmintinų pirmųjų lenktynių jau prabėgo net devyni ilgi dešimtmečiai, tačiau šiemetinis ralis – tik 31-asis, kurio nugalėtojams vėl bus įteikta Prezidento taurė.
Tačiau iki pjedestalo sportininkų dar laukia nelengvi 1130 kilometrų.
Plojimais sutiko Prezidento sveikinimą ralio „Aplink Lietuvą” dalyviams
Susirinkusieji į lenktynių atidarymą aplodismentais sutiko Lietuvos Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos sveikinimą, kurį jis atsiuntė ralio dalyviams ir jo organizatoriams.
„Nuoširdžiai žaviuosi kiekvieno ralio dalyvio ryžtu išbandyti save ir įveikti organizatorių numatytą trasą, besidriekiančią per daugiau nei 20 Lietuvos savivaldybių.
Visiems, kas šiandien stoja prie starto linijos, linkiu gražių mūsų Tėvynės vaizdų, įspūdingų patirčių ir, svarbiausia, saugaus finišo“, – sakoma Prezidento G. Nausėdos sveikinime.
Varžybų dalyvius ir visus susirinkusius sveikino pagrindinis renginio organizatorius, LAK prezidentas Rolandas Dovidaitis, vienas tituluočiausių šalies lenktynininkų, devynis kartus laimėjęs buvusios sovietų sąjungos ralio čempiono titulą Eugenijus Tumalevičius ir kiti.
Dalijosi prisiminimais
Dar gerokai prieš oficialių iškilmių pradžią į Rotušės aikštę susirinkę ralio dalyviai, šalies automobilių sporto veteranai ir vadovai dalijosi prisiminimais apie šių garbingų lenktynių ištakas ir jų dalyvius, daugelį kurių, ypač šiandieniniams veteranams, teko garbė pažinoti.
Vienas jų – tikra legenda, 1937-aisiais ralyje „Aplink Lietuvą“ debiutavęs Antanas Ilgauskas, kuris su savo garsiuoju, tuo pačiu prieškariniu trofėjiniu „Harley Davidson“ važiavo ir po 65 m atgimusiame šiame ralyje.
Pirmųjų dviejų ralių „Aplink Lietuvą“ laimėtoją, inžinierių ir ne mažiau garsų prieškario ralistą Praną Hiksą, vėliau dalyvavusį ir legendiniame Monte Karlo ralyje, priminė plakatas ant šoninio „Audi Coupe“ automobilio stiklo, kurį į ralio trasas išvairavo vilnietis Rimgaudas Statnickas su Rimantu Pukėnu.
Renginio atidaryme buvo prisiminta ir šių lenktynių istorija. Keturi tokie raliai surengti prieškario Lietuvoje, o atgaivinti jie buvo 1996-aisias, po 65 metų, prabėgusių nuo surengto pirmojo ralio Prezidento taurei laimėti.
„Norėčiau nuoširdžiai pasveikinti visų 74 ekipažų sportininkus, susirinkusius prie 31-ojo ralio „Aplink Lietuvą“ starto linijos ir palinkėti sėkmingų lenktynių, – kalbėjo LAK prezidentas Rolandas Dovidaitis. – Pagrindiniu trofėjumi, žinoma, džiaugsis greičiausieji, tačiau visi pagrįstai galime didžiuotis mums tekusia garbinga misija tęsti ir turtinti seniausio šalyje ralio tradicijas, kuriomis jis garsėjo dar prieškario metais ir kurios jį garsina ir šiandien“.
Pagrindinis taikinys – Prezidento taurė
Žinoma, ne visi ekipažai, 1130 km maratono „Aplink Lietuvą“ dalyviai, pretenduoja į pagrindinį prizą. Tačiau organizatoriai ir rėmėjai įsteigė tikrą gausybę apdovanojimų, tad stengtis verta.
Dauguma žiūrovų ir varžovų bene įdėmiausiai žvelgė į „Kauno autoklubo“ atstovus Vytį Pauliukonį ir Audronį Gulbiną, prie starto linijos atvairavusius „Subaru Impreza STI“. Mat šis, jau ne pirmus metus drauge važiuojantis ekipažas – labiausiai tituluotas tarp varžybų dalyvių, įvairiais metais laimėjęs net keturias Prezidento taures.
Ar varžovai leis favoritams jų sportinių trofėjų kolekciją papildyti ir penktąja taure – sunku prognozuoti. Tačiau lyderiai tikrai jaus savotišką paramą, nes ralyje startuoja dar trys „Kauno autoklubo“ ekipažai – Andrius Sinkevičius su Pauliumi Skarbaliumi (BMW130i), Mindaugas Laurikietis su Jonu Gedgaudu („Renault Clio RS“) bei Aurimas Margevičius ir Andris Tolstych („Mitsubishi Clio“).
irmajame ralyje dalyvaus ir pajėgus šeimyninis Vilniaus sportinio vairavimo centro Kęstučio ir Domo Taškūnų duetas su „VW Golf“.
Į ralį ekipažus išlydėję kauniečiai ir miesto svečiai negailėjo aplodismentų dailiosios lyties atstovėms, nepabūgusios laukiančių išbandymų. „Sėlinančių vapsvų“ Agnės Mažeikienės ir Renatos Karpavičiūtės tandemas pasišovė ralį įveikti su „Honda CRX“, TASVA atstovės Augustė Rupšytė su Rūta Saladžiene vairuos „VW Golf“, o „Ladies Power“ Alytaus autoklubo narės Rita Sabaitė su Jurgita Raulušaitiene – „Renault Clio Sport“.
Itin vaisingai padirbėjo tarptautinės automobilių sporto veteranų asociacijos (TASVA) vadovai, delegavę į ralį bemaž pusę jo dalyvių. TASVA atstovauja ir tituluočiausias ralio lenktynininkas E. Tumalevičius ir Sergej Timofejev, vairuojantys „Toyota IQ“.
Ralyje neliko nepastebėti ir ne tik aplodismentais apdovanoti kiti automobilių sporto veteranai, nuo pat ralio atgaivinimo jo dalyvių gretas papildanti žmonių su negalia grupė ir itin daug žiūrovų simpatijų pelnę istorinių automobilių vairuotojai, kuriems, žinoma, visa maratoninių lenktynių trasa – per sunki. Tačiau jie džiugino ne tik kauniečius. Istorinių automobilių kolona sekmadienį užsuks ir į Vilnių, sostinės S. Daukanto aikštę.
Paganyti akis tikrai yra į ką. Šarūnas ir Aušra Žitkevičiai vairuoja 1936 m gamybos „Mercedes Benz Type 200“, Gitautas ir Vida Žičkai – tik metais jaunėlesnį „Mercedes Benz 320“, Ernesta Kolesnikova ir Deividas Pocius – 1965 m. „Ford Mustang“, o jauniausias iš šio senolių ketvertuko – 1983 m. „Lincoln Continental“, kuriuo žiūrovus džiugina Karolis Ražukas ir Laura Kolesnikova.
Iš viso Rotušės aikštėje išsirikiavo 12 istorinių automobilių.
Sveikinimus užgožė motorų gausmas
Iš Rotušės aikštės šiltai išlydėti sportininkai iškart pradėjo kovas Kaune, J. Bakanausko ir S. Dariaus ir S. Girėno gatvėse bei Aleksoto inovacijų parke. Ralio prologu tapusiose slalomo lenktynėse ralio dalyviai varžėsi dėl miesto savivaldybės mero Visvaldo Matijošaičio taurės.
Vėliau sportininkai, varžydamiesi ralio kroso trasose, gatvių slalomuose per Kėdainius, Raseinius, Tauragę, Šilalę, Šilutę, Gargždus jie pasieks Kretingą, kur jų laukia paskutinės pirmosios dienos gatvių lenktynės ir pelnytas poilsis.
Ne poilsiui skirta ir antroji ralio diena – šeštadienis. Lenktynininkai ją pradės Telšiuose, o iš Žemaitijos sostinės per Mažeikius, Joniškį, Pakruojį, Rokiškį, Kupiškį pasieks Anykščius, kur jų lauks dienos desertas – gatvių slalomas ir lenktynės kartodrome, po kurių – antroji nakvynė.
Trečiąją dieną sportininkai Anykščiuose dar kartą išbandys sėkmę tose pačiose rungtyse, kaip ir išvakarėse, o vėliau jų laukia Ukmergės „Versmės“ kroso trasa, iš kurios lenktyniaudami per Molėtus artės finišo link.
Finišas – Vilniuje, S. Daukanto aikštėje
Ralis finišuos sekmadienį, birželio 19 d., 15 val. tradicinėje šių lenktynių pabaigtuvių vietoje – S. Daukanto aikštėje šalia Prezidentūros.
Uždarymo ceremonijoje ralio „Aplink Lietuvą 2022“ nugalėtojų ekipažui bus įteiktas pagrindinis lenktynių trofėjus – Prezidento Gitano Nausėdos taurė.
Algimanto BRAZAIČIO nuotraukos