Kasdien vis keliomis minutėmis trumpėjant dienoms, vis aktualiau, kaip automobilių žibintai apšviečia kelią. Ypač geras matomumas kelyje tampa svarbus tuomet, kai prasideda rudens darganos: šlapi keliai, nukritę lapai, prietema, rodos, sugerianti kiekvieną automobilio žibintų spindulį, nori nenori priverčia įsitempti. Tokiomis eismo sąlygomis užtektų akimirkos, kad nutiktų nelaimė.
Tai neabejotinai supranta ir žibintams daugybę dėmesio skiriantys automobilių gamintojai. Praėjo laikai, kai vienintelis reikalavimas automobilio lempoms buvo tiesiog šviesti: dabar dizainerių komandos rūpinasi žibintų išvaizda, o inžinieriai ir saugaus eismo žinovai kuria technologijas, leidžiančias puikiai matyti net ir tamsiame kelyje.
Ryškiai, toli ir saugiai
Gamintojai vis plačiau diegia išmanias kelio apšvietimo technologijas. Vienas naujausių pavyzdžių – „Peugeot“ modeliuose naudojama „Matrix LED“ sistema.
Automobilis ant priekinio stiklo turi modulį su kamera, kuri stebi tai, kas vyksta priešais. Kamera geba atpažinti kitus eismo dalyvius, nesvarbu, ar šie važiuoja priešais ta pačia kryptimi, ar prasilenkia. Informacija apie eismo sąlygas ir kitus vairuotojus perduodama valdymo blokui, kuris keičia automobilio žibintuose sumontuotų LED šviesos diodų skleidžiamo šviesos srauto plotį ir kryptį.
Įsivaizduokite paprasčiausią situaciją: lapkričio vakarą baigę darbus grįžtate į namus užmiestyje. Dargana, šlapia, norėtųsi matyti kuo toliau ir kuo daugiau, bet eismas intensyvus. Be „Matrix LED“ technologijos naudoti tolimųjų žibintų paprasčiausiai nebūtų įmanoma – akintumėte aplinkinius ir sukeltumėte avarinę situaciją.
Tačiau žibintai veikia išmaniai: remdamiesi kamerų užfiksuota informacija, jie skleidžiamą šviesos srautą pritaiko prie eismo. Pavyzdžiui, kiekviename „Peugeot Matrix LED“ žibinte yra po 20 šviesos diodų, tad automobilis vienu metu gali leisti naudoti tolimuosius žibintus ir „iškirpti“ šviesos spindulio dalį, kad nespangintų priešais ta pačia kryptimi važiuojančio vairuotojo ir nesukeltų pavojaus eismo dalyviui, su kuriuo prasilenkiama priešpriešais. „Iškirpta“ šviesos srauto dalis seka pravažiuojantį automobilį tol, kol nebelieka galimybės apakinti jo vairuotojo.
Kiekvienas turi po istoriją
„Adaptyvieji žibintai – būtent tai, ką kaskart po bandomojo važiavimo norėtųsi perkelti į savo ne tokį naują ir išmanų automobilį“, – prisipažįsta automobilių žurnalistė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė. Pasak jos, situacijų, kai būtent geresnis matomumas, apšviesti kelkraščiai, toliau šviečiantys, neakinantys žibintai būtų palengvinę vairavimą, yra patyręs kiekvienas, kuriam teko važiuoti tamsiu paros metu.
Automobilių žinovei bene labiausiai įsiminusi istorija, laimei, baigėsi sėkmingai. Ji pasakoja, kad vėlų vakarą teko grįžti iš Klaipėdos į Vilnių. Jau kone pasiekus Kauną, greitkelyje prasidėjo miškinga kelio dalis – nors ir kaip magėjo įsijungti tolimuosius žibintus, to padaryti buvo neįmanoma: priešpriešinis eismo srautas buvo ganėtinai intensyvus, o automobilis, prie kurio vairo sėdėjo žurnalistė, dar toli gražu ne toks išmanus kaip šiuolaikiniai.
„Spaudžiau pirmąja eismo juosta. Nors buvo vasara ir leistinas greitis siekė 130 km/val., myniau kiek lėčiau. Greta, antroje eismo juostoje, ta pačia kryptimi kiek atsilikęs važiavo kitas automobilis. Staiga išvydau, kaip akimirką mirktelėjo priešpriešinio eismo srauto skleidžiama šviesa. Taip, lyg kelyje kas būtų. Įsijungiu tolimąsias šviesas, žiūriu, mano eismo juostoje – briedis“, – pasakoja žurnalistė.
Tąkart sėkmė nusišypsojo: suveikė ir sportinio vairavimo pamokose įgyti refleksai, ir tai, kad greitis nebuvo maksimalus, ir tai, jog greta važiuojantis automobilis laikėsi deramo atstumo. Laimei, niekas nenukentėjo.
„Su briedžiais bėda ta, kad jų kojos – labai ilgos. Įprastos automobilio artimosios šviesos neapšviečia jų akių, tad atspindžių, šiaip jau išduodančių, kad kelyje yra gyvūnas, tiesiog nėra, – aiškina žurnalistė ir pabrėžia, kad jeigu automobilio žibintai būtų buvę modernūs, jie būtų leidę važiuoti įsijungus tolimąsias šviesas nežilpinant kitų eismo dalyvių, mat jiems tekantis šviesos srautas paprasčiausiai būtų buvęs užgesintas. – Tolimųjų žibintų šviesos spindulys kur kas platesnis, apšviečia aukščiau esančius dalykus, todėl briedį būčiau pamačiusi gerokai anksčiau.“
Be to, pašnekovė pastebi, jog išmaniosiomis technologijomis apginkluoti automobiliai kur kas greičiau nei žmogus sureaguoja į kitus eismo dalyvius ir pritaiko šviesos srautą taip, kad žmonės nebūtų akinami.
„Tikrai bjauru, kai riedant neapšviestu užmiesčio keliu iš priekio atvažiuojančio automobilio vairuotojas pamiršta perjungti tolimąsias šviesas ar tiesiog neskuba to padaryti. Jo žibintai užgožia viską aplink ne tik tuo momentu, kol neperjungti – prireikia kelių akimirkų, kad akys vėl prisitaikytų prie silpnesnio apšvietimo, o tos kelios akimirkos gali būti lemtingos susidūrus su netikėta situacija“, – tikina ji.
Viena geresnių technologijų
Eglė Girdenytė, portalo „Delfi“ automobilių rubrikos redaktorė, antrina: pasak jos, išmanieji žibintai yra viena geriausių automobilių gamintojų siūlomų technologijų, leidžiančių maksimaliai gerai apšviesti kelią.
„Technologija, kuri iškarpo šviesos srauto spindulį, kad neakintum kitų vairuotojų, geriau apšviečia ir kelkraščius. Pavyzdžiui, rudenį, kai vis anksčiau temsta ir vis dažniau dulkia lietus, tai aktualu, nes tikrai sunku pastebėti kelkraščiuose esančius gyvūnus ar netgi pėsčiuosius“, – kalba specialistė, prisimindama, kad ne kartą važiuojant teko pajusti tokių žibintų naudą.
Ji prisimena ir eksperimentą Vilniuje, Pilaitės mikrorajone, kai važiuojant automobiliu su įjungtomis trumposiomis šviesomis buvo fiksuojama, kaip matomi tamsiu kelkraščiu einantys pėstieji.
„Mes, žinoma, tąkart kalbėjome apie atšvaitų svarbą, bet negali ginčytis – jei būtume turėję maksimalų apšvietimą, tai yra, įjungtus tolimuosius žibintus, puikiai apšviečiančius kelkraščius, problemų nebūtų kilę. Deja, tąkart eksperimentuodami supratome, kad, esant tokioms sąlygoms, pėsčiuosius pamatome iki jų likus vos keliems metrams“, – pasakoja žurnalistė.
Gero kelio apšvietimo svarbą E. Girdenytė prilygina būtinybei turėti geras padangas, esant prastoms eismo sąlygoms. Pasak jos, norint važiuoti saugiai, būtinos ne tik geriausią sukibimą su keliu suteikiančios padangos, bet ir ryškiai, toli šviečiantys ir maksimaliai daug kelio apšviesti galintys žibintai.
Nebe prabangos prekė
Kaip pastebi automobilių ekspertai, anksčiau tokie išmanūs ir adaptyvūs žibintai su LED šviesos diodais buvo „premium“ segmentui priskiriamų automobilių skiriamasis bruožas, dabar ši technologija – kur kas įprastesnė ir įperkamesnė.
Tad netgi masėms skirtuose įprastuose automobiliuose jau yra taikomi pažangiausi technologiniai sprendimai. Štai minėtoji „Peugeot“ adaptyviųjų „Matrix LED“ žibintų technologiją pirmiausia įdiegė ne į didžiausius ir prabangiausius gamos modelius, o į visiškai neseniai pasirodžiusį kompaktinį hečbeką bei universalą 308 – adaptyvioji žibintų technologija yra jau standartinės GT ir „GT Pack“ versijų įrangos sąraše.