Lietuvos tarnybų garažai keičiasi: kodėl juose atsiranda vis daugiau keturračių?

Nors dar neseniai keturračiai motociklai daugelio akyse buvo vien pramogai skirtos transporto priemonės, pamažu jos populiarėja vis įvairesnėse veiklose. Iš pramoginių ar sportinių varžybų trasų keturračiai jau persikėlė ir į ūkininkų laukus bei statybos ar komunalinių paslaugų bendrovių garažus. Ne vienerius metus keturračiais sėkmingai naudojasi ir vienos svarbiausių valstybinių tarnybų – nuo policijos iki pasienio apsaugos. Kokios savybės lemia keturračių populiarumą specialiųjų tarnybų autoparkuose?

Padeda pasiekti atokias vietoves

JAV transporto ir federalinių greitkelių administravimo departamento atliktoje studijoje, kurioje buvo vertinamas ATV (angl. All-Terrain Vehicle) keturračių poveikis jais važinėjamoms teritorijoms, nustatyta, kad šie modeliai visame pasaulyje populiarūs dėl didelio pravažumo ir universalaus pritaikymo vietovėse, kurias sunku įveikti kitomis transporto priemonėmis. 

Todėl juos dažnai galima išvysti paieškos ir gelbėjimo tarnybų parkuose. Juos taip pat labai dažnai pasitelkia nacionalinių parkų, miškų ar rezervatų priežiūros tarnybos. Šių organizacijų darbuotojai keturračiais gali efektyviai ir greitai pasiekti norimas vietoves ir dėl to tinkamu laiku įgyvendina darbo užduotis. 

Atokesnėse vietovėse keturračius pasitelkia net medicinos pagalbos tarnybos. Joms šios transporto priemonės nepamainomos dirbant gamtos stichijų paveiktose teritorijose, kuriose sunku pasiekti nukentėjusius žmones ar gyvūnus tradiciniais greitosios pagalbos automobiliais, net jei jie taip pat yra padidinto pravažumo.

Štai ir mūsų šalyje keturračius sėkmingai įdarbina įvairios organizacijos. Lenktynininkas, keturračiais prekiaujančios bendrovės „Motorider“ atstovas Adomas Gančierius pastebi, kad dėl savo savybių šios transporto priemonės itin pravarčios sunkiai pasiekiamose vietovėse ar ten, kur kita technika klimpsta.

„Lyginant su tradiciniais visureigiais, keturračiai yra gerokai pranašesni dėl mažesnio svorio ir mažesnių gabaritų. Šios savybės, pavyzdžiui, itin praverčia, kai reikia pasiekti tankiai užžėlusias ar užpelkėjusias miškų vietoves“, – sako pašnekovas.

Eksperto teigimu, pavyzdžiui, keturračių su vikšrais privalumai nepamainomi durpynuose, kur būtina mažesnio svorio ir manevringa technika. Unikaliu vikšrinių keturračių pritaikymu jis vadina ir Druskininkų sniego areną, kur tokiu modeliu valoma slidinėjimo trasa. Kitas pavyzdys – Neringos savivaldybė, kurios darbuotojams ši transporto priemonė padeda prižiūrėti kopas.

Vertina pareigūnai

Tačiau bene labiausiai į akis krenta keturračių vaidmuo palengvinant specialiųjų tarnybų veiklą. Turbūt kiekvienam įprastas akiai vaizdas, kai keturračiais pajūrio pakrantes prižiūri gelbėtojai. Policijos pareigūnai tokiomis transporto priemonėmis patruliuoja miškingose vietovėse, o pasieniečiai jas naudoja saugodami Lietuvos pasienį, kurio ribos apima ir sunkiai įžengiamas vietas.

Pastarosios tarnybos pareigūnai savo pareigas keturračiais vykdo jau ne vienerius metus. Štai 2018-aisiais Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) pirko 9 „Hisun“, o šiemet viešojo pirkimo būdu įsigijo 30 bendrovės „CFMoto“ keturračių. 

Tarnybos atstovai važinėja „CForce 850“ modelio keturračiais, kuriais patruliuoja prie valstybės sienos. Kuo ypatingi šie modeliai ir kokios jų savybės praverčia būtent tokioje tarnyboje?

Mūsų šalies pasieniečių parką papildžiusiuose „CForce 850“ keturračiuose įrengtos šviesos ir garso signalizacijos, sumontuota telemetrijos (nuotolinio duomenų nuskaitymo) įranga, gervės, bagažinės. Jie turi akumuliatoriaus krovimo palaikymo funkciją, visos apatinės dalies apsaugą, papildomus apsauginius lankus.

Dviejų cilindrų 800 cm3 variklis pasiekia net 45 kW galią ir į ratus perduoda iki 64 Nm sukimo momentą. Sutvirtintas modelio rėmas užtikrina didesnį stabilumą kelyje ir lengvesnį valdymą, o nepriklausoma priekinė važiuoklė ir torsioninė galinė pakaba – maksimalų pravažumą.

„Svarbiausias kriterijus, dažnai nulemiantis „CFMoto“ keturračių pasirinkimą, yra geras kainos ir kokybės santykis, taip pat – greita ir visoje šalyje patogiai pasiekiama autorizuota priežiūra. O kalbant apie savybes, kurios yra svarbios vykdant pasieniečių veiklą, būtų galima išskirti šių modelių manevringumą, pravažumą ir, žinoma, mažą svorį bei dydį, juos lyginant su kitomis bekelės mašinomis“, – pastebi A. Gančierius.

Saugomose teritorijose – dėl mažesnio poveikio aplinkai

JAV transporto ir federalinių greitkelių administravimo departamento ataskaitoje pažymima, kad keturračių pasirinkimas vienija kone visas tarnybas, kurioms tenka pareiga patruliuoti plačiose viešosiose vietovėse, parkuose, paplūdimiuose ir pan. Pareigūnams jie padeda greitai ir saugiai naviguoti tarp minių bet kokiomis važiavimo sąlygomis, o miškuose šis privalumas išryškėja tarp tankiai sudygusių medžių, krūmynų ar kitos augalijos.

Atkreipiamas dėmesys, kad keturračiai dažnai pasitelkiami ir dar vienos svarbios tarnybos darbuotojų – ugniagesių. Šiems keturračiai padeda gabenti vandens talpas į miškingose ar kitose sunkiau pasiekiamose vietovėse įsiplieskiančius gaisrus, kurių neįmanoma pasiekti didesniais priešgaisrinių tarnybų sunkvežimiais. Be to, jais galima transportuoti pačius ugniagesius ir jų įrangą tiesiai prie ugnies linijų.

Pavyzdžiui, Dartmūro (Didžioji Britanija) priešgaisrinė tarnyba kovai su laukinėje gamtoje kylančiais gaisrais rugpjūtį įsigijo netradicinių keturračių. Tarnyba pažymi, kad specialiomis mažo poveikio aplinkai padangomis „apautos“ aštuonratės transporto priemonės padės ugniagesių komandoms pasiekti nutolusias nacionalinio parko vietoves nepadarant didesnės žalos trapiam jo kraštovaizdžiui. Keturračiais taip pat galima vilkti talpas su gesinimui naudojamu vandeniu, o sunkvežimiai-cisternos gali likti budėjimo vietose ir laiku reaguoti į kitus iškvietimus.

 

ŽYMĖ:
Pasidalink
Exit mobile version