Mįslė: 31 automobilis dalyvauja „Lietuvos metų automobilio 2022“ rinkimuose: tad kiek iš viso variklių galima rasti šių metų konkurse ir kur jie slepiasi? Taip gali skambėti iš pirmo žvilgsnio paprastas protmūšio klausimas, bet, kaip ir galima tikėtis, atsakymas toli gražu nėra lengvai nuspėjamas.
31 automobilis šiemet dalyvavo „Lietuvos metų automobilio“ rinkimuose, bet variklių visame konkurso parke galima rasti gerokai daugiau – jų čia net keturios dešimtys. Dar įdomiau gali pasirodyti tai, kad po kai kurių automobilių priekiniais dangčiais yra palikta ne tik vietos keleivių bagažui, bet po jais slypi net po du motorus.
Jau gerą šimtmetį visi įpratome, kad automobilį varo variklis, sumontuotas po priekiniu gaubtu. Kai kuriais atvejais, kai kalbame apie sportinius ar išskirtinius automobilius, variklį galima rasti tarp ašių ar už galinės ašies. Vienas populiariausių tokios kombinacijos pavyzdžių tai „Porsche 911“, kurio bagažo skyrius slepiasi po priekiniu dangčiu, o gale sumontuotas galingas motoras.
Automobilių su bagažine po priekiniu dangčiu netrūko ir tarp nominantų į geriausio metų automobilio titulą, bet šiuose modeliuose ne tik priekyje, bet ir gale variklio nė kvapo. Vis populiarėjant hibridiniams bei elektriniams automobiliams ir motorų vieta, ir kiekis tampa sunkiai nuspėjami iš pažiūros.
Štai, pavyzdžiui, daugiausiai, net tris variklius, turi iš pirmo žvilgsnio niekuo neišsiskiriantis universalas „Peugeot 508 PSE“. Šis sportiškas universalas yra varomas keturiais ratais: priekinę ašį suka 1,6 litro turbo benzininis variklis, o šiam talkina net du elektriniai motorai, sumontuoti ant priekinės ir galinės ašių. Bendras tokios įkraunamo hibrido kombinacijos rezultatas yra ne tik puikūs ekologiniai rodikliai, bet ir galimybė važiuoti itin dinamiškai. Kitas įkraunamas hibridas, orientuotas į sportiškumą, „Cupra Formentor VZ“, turi tik du variklius: benzininį ir elektrinį. Abu šie motorai suka priekinius „Formentor“ ratus, o bendra galia siekia net 245 AG.
Po du variklius turi ir visi įprasti hibridiniai automobiliai. Tiesa, jų elektriniai motorai įprastai yra nedideli ir, palyginus su vidaus degimo varikliu, silpni. Pavyzdžiui mažylio „Toyota Yaris Cross“ priekinius ratus suka 1,5 litro darbinio tūrio benzininis variklis, išvystantis 116 arklio galių, o jam talkina ant galinės ašies sumontuotas elektrinis variklis. Ši kombinacija leidžia mažam miesto krosoveriui vadintis keturiais ratais varomu. Tokia kombinacija puikiai pasitarnauja ir taupant degalus bei mažinant į aplinką išmetamų dujų kiekį.
Kuo skiriasi elektromobiliai?
Jei hibridiniai automobiliai turi vieną esminį panašumą tarpusavyje – visi jie po gaubtu slepia vidaus degimo variklį, tai situacija pasikeičia įžengus į elektromobilių teritoriją – čia motorų tenka ieškoti nežinia kur, mat po gaubtu jų nėra. Geriausiu atveju, ten galima rasti elektros laidyną ir langų bei stabdžių skysčių bakus, arba tiesiog vietą bagažui.
Dėl skirtingos technologijos, dydžio ir to fakto, kad elektros motorams nereikia pavarų dėžės ir jie ratus gali sukti tiesiogiai, šie elektromobiliuose įprastai montuojami ant ašių. Tai turi net kelis pranašumus prieš įprastą komponuotę. Montuojant motorus ant ašių žemėja automobilio svorio centras, o kuo jis yra žemiau, tuo automobilis stabilesnis, geriau valdomas bei saugesnis ekstremaliose situacijose. Dėl kompaktiško dydžio šie motorai užima gerokai mažiau vietos, tad dažnas gamintojas sutaupytą erdvę po priekiniu gaubtu išnaudoja papildomai, nors ir nedidelei, bagažinei. „Ford Mustang Mach-E“ ar „Audi e-tron GT quattro“ priekinės bagažinės užteks ne tik langų skysčio buteliukui, bet ir keliems pirkinių maišams susidėti.
Tačiau ir elektromobiliuose gali skirtis ir motorų kiekis – šis yra tiesiogiai proporcingas varančiųjų ratų kiekiui. Bene dažniausiai sutinkami elektromobiliai turi vieną arba du motorus, bet galima rasti ir su trimis ar net keturiais. Tiesa, keturi motorai kol kas daugiau sutinkami koncepciniuose modeliuose: tokios komponuotės automobiliuose kiekvienas jų suka atskirą ratą, o bendras jų veikimas galimas tik sudėtingų kompiuterinių procesų dėka. Net devyni elektromobiliai iš vienuolikos, dalyvaujančių „Lietuvos metų automobilio 2022“ rinkimuose, turi po vieną motorą ir yra varomi viena ašimi. „Ford Mustang Mach-E“ bei „Audi e-tron GT quattro“, pasižymintys didele galia, turi po du motorus ir yra varomi keturiais ratais.
Tendencijos rodo, jog ateityje automobilių ir variklių skaičius dar labiau skirsis, mat hibridiniai ar vien elektra varomi automobiliai tampa vis populiaresni, o dėl naujai kuriamų išskirtinai elektromobiliams skirtų platformų, gamintojai turi vis daugiau laisvės rinktis variklių ir kitų elementų išdėstymui. Dėl to, žinoma, išlošia naudotojai – elektromobiliuose atsiranda gerokai daugiau vietos salone, tad ir kelionės tampa komfortiškesnės.
Nugalėtojai – lapkričio pabaigoje
25–ąjį kartą organizuojamų „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų finalas numatytas lapkričio 27–ąją dieną, Vilniuje. Finale paaiškės, kuris iš paskelbtų septynių geriausių automobilių pelnys garbingą titulą, o taip pat paaiškės ir tokių nominacijų, kaip „Tautos automobilis 2022“, „Metų miesto visureigis“ ir kitų nugalėtojai.
Septyni finalininkai, pretenduojantys į geriausio metų automobilio vardą, yra šie: „Audi e-tron GT“, „Ford Mustang Mach-E“, „Hyundai IONIQ 5“, „Hyundai Tucson“, „Mercedes-Benz C klasė“, „Nissan Qashqai“, „Škoda Enyaq iV“.