Kadaise kelionė iš sostinės į pajūrį automobiliu daugeliui buvo nemenkas iššūkis, kuriam reikėjo tinkamai pasiruošti. Kai kas dar atsimena, kad į tokią kelionę buvo normalu pasiimti įrankių rinkinį ar net įsimesti kelias atsargines automobilio dalis.
Žinoma, čia kalba sukasi apie automobilius, pagamintus prieš kelis dešimtmečius, – gamintojai puikiai supranta, ko reikia vairuotojams bei keleiviams, ir su kiekvienu nauju modeliu stengiasi, kad jų kelionės būtų kuo komfortiškesnės.
Kalbant apie keliones lengvinančius gamintojų sprendimus, šiuolaikinių automobilių vairuotojams pirmiausia į galvą šauna tokios technologijos kaip pastovaus greičio palaikymo kontrolė ar automatinis ilgųjų žibintų perjungimas, tačiau tai tik keli patogumai, o gamintojai nenustoja stebinti vis naujais išradimais.
Vienas ryškesnių šios tendencijos pavyzdžių – naujausiame „Mazda“ modelyje CX-60 pademonstruotos naujovės, privertusios susimąstyti, kodėl iki šiol niekas nesugalvojo tokių ne tik vairuotojo komfortui, bet ir saugumui pasitarnausiančių sprendimų.
Maži patobulinimai – didelė reikšmė
Kurdamas naują modelį Japonijos gamintojas išskirtinį dėmesį skyrė vairuotojo ergonomikai bei sėdėsenai. CX-60 yra didelis automobilis, kuriame telpa šeima ir visi jos kelionei reikalingi daiktai, tačiau jį kuriant buvo siekiama kuo geresnio matomumo, nes nuo regėjimo lauko priklauso komfortas bei saugumas.
CX-60 aukščiau įrengta vairuotojo sėdimoji vieta, todėl variklio dangtis kruopščiai suprojektuotas taip, kad prie vairo sėdintis asmuo lengviau atpažintų priekinį automobilio kraštą ir galėtų drąsiau manevruoti.
Daug dėmesio buvo skirta ir automobilio salono ergonomikai – naujajame modelyje pritaikyta ta pati priekinės panelės koncepcija, kaip ir kituose šio gamintojo modeliuose. Tai ergonomiškas ir natūralus išdėstymas, leidžiantis vairuotojui sutelkti dėmesį į kelią ir eismą priekyje.
Saugaus vairavimo ekspertas ir instruktorius Artūras Pakėnas sako, kad tokie gamintojo sprendimai itin svarbūs ir pažymi, jog patogi sėdėsena – tiek gamintojo, tiek vairuotojo reikalas.
„Tai yra bendra atsakomybė. Pirmiausia pats automobilis turi būti ergonomiškas ir sudaryti galimybę vairuotojui susireguliuoti savo darbo vietą: sėdynę, vairą, veidrodėlius. Patogiai turi būti išdėstyti ir visi valdymo svertai: mygtukai, rankenėlės, ekranai. Man nepatinka automobiliai, kuriuose yra kažkokių svirtelių, kurių vairuotojas nė nemato iš savo vietos, o turi apčiuopti. Norėdamas kažką įjungti, aktyvuoti, žmogus priverstas nukreipti dėmesį nuo kelio, o to pasekmės gali būti skaudžios“, – pažymi saugaus vairavimo specialistas.
Automobilis pats nustato geriausią poziciją
Kalbėdamas apie taisyklingos sėdėsenos svarbą, ekspertas pažymi, kad geriausiai vairuotojo darbo vietos reguliavimą supranta lenktynininkai, nes jiems tai – gyvybės ir mirties klausimas.
„Didele dalimi būtent taisyklinga sėdėsena užtikrina saugų vairavimą, nes kritinėje situacijoje netaisyklingai sėdintis vairuotojas gali nespėti nuspausti stabdžio pedalo, tinkamai pasukti vairo, na, o blogai sureguliuotame veidrodėlyje jis gali neišvysti pavojaus“, – vardija A. Pakėnas.
Kurdami naują automobilį įmonės „Mazda“ inžinieriai taip pat atsižvelgė į vairuotojo pozicijos vairuojant svarbą ir pristatė inovatyvų sprendimą – automobilis pats nustato geriausią įmanomą vairuotojo sėdėsenos padėtį.
„Deja, dažnai tenka matyti netaisyklingai prie vairo sėdinčius vairuotojus. Nežinau, kur čia šuo pakastas – ar žmogui nebuvo apie tai paaiškinta vairavimo mokykloje, ar jis nepaiso mokytojų rekomendacijų. Sėdi per toli, per žemai, per aukštai, per dideliu atstumu nuo vairo ir pedalų, laiko vairą viena ranka, o neretai dešine įsikibęs į pavarų perjungimo svirtį.
Su kolega net juokiamės, kad jei vairuotojams pririštų kairę ranką prie liemens, tai jie su dešine net nesugebėtų vairuoti. Prasta sėdėsena, be viso kito, siaurina matymo lauką ir spartina nuovargį net neilgoje išvykoje“, – apie vairuotojų įpročius kalba A. Pakėnas.
Tęsdamas apie sėdėseną, vairavimo instruktorius pažymi ir tai, ką dažnai tenka išgirsti tarp vairuotojų.
„Vienas kvailiausių patarimų, kuriuos kartais girdžiu, kai vienas vairuotojas perduoda savo automobilį kitam: „Nieko nenureguliuok, nes viską sau susireguliavau ir nebenoriu perreguliuoti.“ Nesaugiau ir nepatarsi“, – apgailestauja vairavimo ekspertas.
Jau minėta „Mazda“ sistema, padedanti sureguliuoti sėdėjimo padėtį, gali atpažinti iki šešių skirtingų vairuotojų. Jiems įlipus, sistema atpažįsta veidą ir automatiškai parenka išsaugotas individualias funkcijas, taigi tai išsprendžia specialisto minėtą problemą.
Sistema įsimena ir atkuria per 250 įvairiausių parinkčių, pradedant sėdėsenos padėtimi, baigiant klimato kontrolės ar radijo nustatymais. Beje, ši sistema padeda ne tik įsitaisyti prie vairo, bet ir įlipti bei išlipti iš automobilio – išjungus mašiną, vairas ir sėdynė atsitraukia vienas nuo kito ir sukuria papildomą erdvę vairuotojui.
Triukšmas automobilyje – nuovargio priežastis
Kalbėdamas apie vairavimo komfortą ir pagrindinius vairuotoją blaškančius veiksnius, A. Pakėnas užsimena apie triukšmą ir pabrėžia, jog gera garso izoliacija automobilyje svarbi ne tik dėl komforto ilgose kelionėse, bet ir dėl saugumo.
„Visi žinome, kad triukšmas vargina, todėl važiuoti triukšmingu automobiliu labai nejauku. Po kelionės jaučiame nuovargį, skelia galvą, o kelionės metu sunku susikaupti vairuoti, nes triukšmas silpnina atidumą. Ne veltui automobilių gamintojai didelį dėmesį skiria garso izoliacijai. Tai išties komfortiško automobilio požymis“, – pastebi instruktorius.
Jo žodžius iliustruoja Japonijos gamintojo veiksmai. Naujajame CX-60 modelyje jie suformavo ne tik gerą garso izoliaciją, bet ir žengė žingsniu toliau – garso sistemoje įdiegta „Master Sound Revive“ triukšmo mažinimo funkcija. Dėl šios technologijos automobilio garso sistema pašalina bet kokius pašalinius garsus, kurie sklinda iš garso šaltinio.