Stringančios tiekimo grandinės, vėluojanti gamyba, mažinamos užsakymų kvotos ir laukimas – dalykai, su kuriais šiemet susidūrė automobilių pramonė. Ir konkurso „Lietuvos metų automobilis 2023“ komisijos nariai neslepia: net tie, kurie tiksliai žino, ko nori, turi tam pinigų ir galimybių, užsukę į saloną gali išgirsti tai, ko pastaruosius porą dešimtmečių negirdėjo niekas.
Vitoldas Milius, konkurso komisijos narys ir žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius, pasakoja, kad tokios padėties, kokia automobilių rinkoje yra susiklosčiusi paskutinius metus, neprisimena.
„Dabar pirkėjai, užsukę į saloną norimo modelio, gali išgirsti tą, kad, taip, užsisakyti automobilį jie gali, bet nei kada jis bus, pažadėti niekas negali, nei kiek jis kainuos, niekas negali pasakyti“, – sako ekspertas.
Anot jo, net tais atvejais, kai parduodamas modelis, kuris jau pristatytas Lietuvos rinkoje, paskelbtos jo kainos, pirkėjui norimos transporto priemonės gali tekti palaukti metus ar net daugiau. Ir, kai automobilis jau pasieks Lietuvą, jis gali pabrangti – ir ne tiek jau mažai. Net tie, kurie ilgai svarsto prieš užsisakydami automobilį, gali pralošti, mat per pusmetį, o kai kuriais atvejais net ir per metų ketvirtį, automobilio kaina gali išaugti 5-10 proc.
„Tokios situacijos paskutinį dvidešimtmetį naujų automobilių rinka nėra mačiusi“, – konstatuoja pašnekovas.
Pasak jo, kokie gamybos, pristatymo ir pardavimo terminai, nežino niekas – nei importuotojas, nei gamintojo atstovas, nei pats gamintojas. Tad pasisekti gali tiems, kuriems tiesiog reikia naujo automobilio, nesvarbu, kokio. Tokį dar galima aptikti ir sėsti prie jo vairo greitai. Kitais atvejais vertėtų nusiteikti, kad teks laukti. Pasak eksperto, jeigu kažkas gali automobilį pagaminti per 4 mėnesius – jau gerai, mat daug kas užsakymus gali įvykdyti tik per 12 mėnesių ar net ilgesnį laiko tarpą.
Pokyčių yra ir daugiau
Tarp pokyčių, su kuriais gali susidurti naujų automobilių pirkėjai, yra nemažai technologinių. Pavyzdžiui, sako geriausio „Lietuvos metų automobilio“ ieškantys ekspertai, jeigu norisi galingo automobilio, būsimas savininkas turi būti pasiruošęs jį įkrauti. Priežastis paprasta: galingų benzininių ir dyzelinių variklių vis mažėja, o jų vietą užima iš tinklo įkraunami hibridai.
Tie, kurie naują automobilį paskutinį kartą pirko prieš penkerius ar daugiau metų, turėtų nusiteikti tam, kad pasikeitė vairavimas. Kitaip tariant, automobilio saugumo sistemos bei vairuotojo pagalbos asistentai vis labiau kišasi į daugelį vairavimo aspektų, pradedant agresyviomis pastangomis laikytis eismo juostos ribų, baigiant itin jautriai veikiančiu autonominiu stabdymu.
Pasikaitė ir pats važiavimo jausmas: jei prieš 5-7 metus pirktas automobilis, greičiausiai, yra su nedideliais ratlankiais ir pakankamai „riebiomis“ padangomis, dabar ratlankiai vis didesni, o padangos aukštis – mažesnis. Tad arba reikėtų pasirengti primokėti už pneumatinės pakabos opciją perkamame automobilyje, arba susitaikyti, kad važiavimas nauju automobiliu bus mažiau komfortiškas nei senajame.
Užsisako „dėl viso pikto“
V.Milius pasakoja, kad nepaisant neapibrėžtumo, metai automobilių rinkoje nebuvo prasti. Pavyzdžiui, šiais metais automobilių pardavėjai galėjo tik rankomis skėsčioti, mat negavo iš gamintojų tiek automobilių, kiek buvo užsakę. Pardavimai sekėsi taip, kad jei jie būtų turėję daugiau automobilių, būtų pardavę ir juos.
„Matydami šių metų praktiką, beveik visi, nė nepaisydami to, kad kitąmet prognozuojama recesija, visi užsisako daugiau automobilių. Taip dėl to, kad nepaisant to, kiek automobilių prašoma, gali nutikti taip, jog atkeliaus vos pusė. Ir tikrai ne viename automobilių salone laikomasi strategijos, kad užsisakoma daug daugiau, o jei atkeliaus tik pusė, galbūt būtent tiek ir reikės pirkėjams“, – aiškina pašnekovas.
Be to, sako V. Milius, nepaisant visų liūdnų ekonominių prognozių, dauguma automobilių pardavėjų planuoja, kad ateinantys metai laukia geri. Visų pirma dėl to, kad jau šiemet daugybė naujų automobilių parduota ir pasieks pirkėjus kitąmet.
„Augimas laukia jau vien iš to, kas padaryta šiemet. O juk kitais metais, kaip bebūtų, rankų sudėjęs nesėdėsi, per metus parduosi ir dar daugiau“, – prognozuoja žinovas.
Tęsis mėnesį
Spalio pabaigoje iškilmingai startavęs konkursas „Lietuvos metų automobilis 2023“ tęsis kone visą mėnesį.
Per šį laiką visi automobiliai bus detaliai išbandyti Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome bei slidžių dangų poligone, modeliai su visais varančiaisiais ratais bus patikrinti specialioje platformoje Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“. Būtent čia, Druskininkuose, visai savaitei lapkričio viduryje įsikurs tradicinė konkurso bandymų stovykla. Kad bandymų sąlygos būtų vienodos, visi konkurso dalyviai bus „apauti“ vienodomis žieminėmis „Continental“ padangomis.
Smalsuoliams progų pamatyti į garbingus apdovanojimus pretenduojančius automobilius išties nemažai. Lapkričio 10-ąją laukia specialus susitikimas su Druskininkų gyventojais, galėsiančiais ne tik paklausyti įdomiausių pasakojimų apie nuotykius iš konkurso istorijos, bet ir laimėti galimybę išbandyti konkurso modelius.
O lapkričio 16-ąją sostinėje, Vilniaus universiteto bibliotekos Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre (MKIC) laukia pirmą kartą Lietuvoje organizuojama automobilių technologijoms, inovacijoms ir pramonei skirta konferencija „Plug-in 2022“. Visą dieną truksiančiame renginyje bus aptartos pačios aktualiausios ir įdomiausios temos, pradedant visai pramonei grėsme tapusiais programišiais ir savavaldžiais automobiliais, baigiant klausimais, ar ateityje dar turėsime galimybę vairuoti bei kaip atrodys tai, ką turėsime vadinti automobiliais.
Visi konkurso nugalėtojai paaiškės iškilmingame renginio finale prabėgus mėnesiui nuo starto, lapkričio 25-ąją.