Nors liaudies išmintis byloja, kad šiluma kaulų nelaužo, visgi tai nėra aksioma. Medikai įspėja apie žmogaus organizmui neįprastai aukštos temperatūros keliamas grėsmes. Tokių, pasirodo, gali kelti ne patys moderniausi automobiliai. Konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ bandymų stovykloje dirbantys VILNIUS TECH Transporto inžinerijos ir logistikos laboratorijos mokslininkai, atlikę konkurse dalyvaujančių elektromobilių sėdynių bei vairo šildymo funkcijų efektyvumą, atkreipė dėmesį į vieną iš pirmo žvilgsnio mažareikšmę detalę: kaip intensyviai ir tolygiai kaitinama sėdynių horizontalioji dalis.
Didžioji dalis šiuo metu rinkoje siūlomų elektromobilių sukonstruoti taip, kad baterijos resursai būtų naudojami kiek įmanoma racionaliau ir šaltuoju metų laiku komforto pojūtį salone sukurtų maksimaliai greitai. Bandant užčiuopti skirtumus tarp skirtingų elektromobilių gamintojų VILNIUS TECH komanda su šiluminio vaizdo kamera užfiksavo kaip „nusidažo“ sėdynės ir vairaračiai po 30, 60 ir 90 sekundžių nuo šildymo funkcijos įjungimo maksimaliu pajėgumu. Komentuodamas rezultatus, Gabrielius Mejeras patikino, kad dramatiškų skirtumų tarp bandyme dalyvavusių mašinų nebuvo.
„Oro temperatūrai pakilus iki 2 laipsnių šilumos, per 90 sekundžių efektyviausiai šilo „Jeep Avenger Summit BEV“ sėdynė – pasiekė 20,7 °C. Antrą vietą dalinasi „Toyota bZ4X“ ir „Audi SQ8 Sportback e-tron“. Švelniausias sėdynės šildymas užfiksuotas „Hyundai Ioniq6“ elektromobilyje. Tačiau „Ioniq 6“ modelyje vairo šildymas buvo intensyviausias (po 90 sekundžių pasiekė 29,7 šilumos). Vos laipsniu atsiliko „Hyundai Kona Electric“ bei „Citroën ë-C4 X“. Švelniausiai vairas šildomas „Audi“ automobilyje. Vairaračio šildymo matavimai buvo atliekami kraštinėse padėtyse, kur vairuojant paprastai dažniausiai yra laikomos rankos“, – vardija G. Mejeras.
„Tačiau atidžiau panagrinėjus šiluminės vaizdo kameros rezultatus, dėmesį patraukė „Toyota bZ4X“ ir „Subaru Soltera“ (tai iš esmės tas pats dviejų skirtingų gamintojų modelis) sprendimai, neabejotinai aktualūs vyrams, planuojantiems šeimos pagausėjimą, – pusiau juokais, pusiau rimtai pasakoja konkurso komisijos narys Renaldas Gabartas. – Medikų teigimu, apie 30–40 proc. porų negali susilaukti vaikų dėl vyrų vaisingumo sutrikimų. Viena šios problemos priežasčių – pernelyg aukšta temperatūra tuose vyriškuose organuose, kurie kaip sykis yra atsakingi demografinę padėtį.“
Kuo išsiskyrė minėti du modeliai? Jei visi tikrinti elektromobiliai daugiau ar mažiau tolygiai šildė visią sėdynių horizontaliąją dalį, tai „Toyota bZ4X“ ir „Subaru Soltera“ pačiose vyrams jautriausiose vietose paliko aiškiai suformuotas apsaugines zonas, kuriose temperatūra nėra pakeliama, pasakojo R. Gabartas.
Trys nugalėtojai
Minėtas patikrinimas – tik vienas iš daugelio, kurio šiemet ėmėsi VILNIUS TECH mokslininkai. Jie išmatavo automobilių stabdžių efektyvumą, patikrino autonominio stabdymo sistemų veikimą ir išmatavo ne vieną kitą parametrą. Viena didžiausių šiųmečių konkurso naujovių yra sprendimas rinkti ne vieną, o net tris „Lietuvos metų automobilio“ titulo vertus modelius. Konkursą organizuojantis Lietuvos žurnalistų autoklubas (LŽA) numatė, kad visi rinkimų dalyviai bus suskirstyti į tris kainų grupes: iki 39 999 eurų, nuo 40 tūkst. iki 59 999 eurų ir virš 60 tūkst. eurų. Šiemet konkurse „Lietuvos metų automobilis 2024“ dalyvauja šie modeliai (abėcėlės tvarka):
„Audi SQ8 SB e-tron“
„Citroen e-C4 X“
„Dacia Jogger HEV“
„Ford Ranger Raptor“
„Hyundai Ioniq 6“
„Hyundai Kona Electric Premium“
„Hyundai Kona Hybrid N-Line“
„Honda CR-V“
„Honda ZR-V“
„Jeep Avenger Summit BEV
„KGM Musso Grand“
„KGM Rexton“
„Lexus LM“
„Lexus RX 450h+ Plug-in Hybrid“
„Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC“
„Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC“
„Nissan Townstar EV“
„Nissan X-Trail“
„Peugeot 2008“
„Peugeot 408 PHEV“
„Peugeot 508 SW PHEV“
„Porsche Cayenne S“
„Renault Austral“
„Renault Clio“
„Renault Espace“
„Subaru Solterra“
„Toyota BZ4X“
„Toyota Prius Plug-in Hybrid“
„Volkswagen ID.3 Pro Performance“
„Volkswagen Touareg R-Line“
Geriausių modelių apdovanojimai ir konkurso finišas laukia gruodžio 1-ąją.