Penktadienio vakarą Vilniuje, pačiame sostinės centre, rikiavosi naujausi šalies automobiliai – taip atrodė Vilniaus universiteto rūmuose surengtas iškilmingas konkurso „Lietuvos metų automobilis 2023“ finalas. Po įnirtingo dešimties komisijos narių balsavimo čia paaiškėjo, kuris automobilis turės teisę vadintis ateinančių metų geriausiu modeliu.
26-erius metus šalyje Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas konkursas skirtas apžvelgti per metus į kelius išriedėjusius automobilius, palyginti juos ir iš gausybės išties gerų ir naujų automobilių išrinkti tuos, kurie kaip reikiant savybėmis ir galimybėmis išsiskiria iš kitų.
Tad dešimties automobilių žurnalistų komisija, padedama įvairių konsultantų, žinovų ir ekspertų, atlikdama gausybę įvairiausių testų, kasmet paskelbia ne tik „Lietuvos metų automobilį“, bet įteikia ir ne vieną kitą apdovanojimą: paskelbia automobilį, tinkamiausią šeimoms, įspūdingiausio dizaino modelį, „Metų elektromobilį“, pravažiausią automobilį ir kitus.
Išdalino ne vieną prizą
Kasmet konkurse išrenkamas „Metų sportiškiausias“ automobilis. Visus į šį titulą pretenduojančius automobilius – „Audi RS3“, „Cupra Born“, „Porsche Taycan GTS Sport Turismo“ – išbandė ne tik konkurso komisijos nariai, bet ir profesionalūs sportininkai. Šiemet bandymai ir balsavimas lėmė, jog prizą pelnė „Audi RS3“.
Tradiciškai duoklė atiduodama ir geriausiai atrodantiems konkurso automobiliams. Kandidatus į nominacijos „Už dizainą 2023“ laimėtojus konkurso komisijos nariai rinko drauge su žinomais automobilių dizaineriais – „Toyota“ koncerne dirbančiu Tomu Jankausku, transporto dizaineriu Dominyku Budinu ir grafikos dizaineriu, vartotojo sąsajų specialistu Jokūbu Mulersku. Pelnyti prizą galėjo EQS iš „Mercedes-EQ“, „Peugeot 308“ ir „Volkswagen ID.Buzz“. Ir pergalę konkurse pelnė žavusis „Volkswagen ID.Buzz“.
Įteiktas ir „Metų verslo klasės automobilio 2023“ prizas. Šioje kategorijoje varžėsi bene prabangiausi konkurso modeliai: „Maserati Grecale GT“, EQS iš „Mercedes-EQ“ ir „Porsche Taycan GTS Sport Turismo“, o nugalėtojus rinko ne tik automobilių žurnalistai, bet ir žinomi verslininkai. Balsavimas lėmė, jog pergalę čia išplėšė EQS iš „Mercedes-EQ“.
Nauja konkurso nominacija buvo „Metų automobilis įmonei 2023“. Ją konkurse įsteigė bankas „Swedbank“, kurio ekspertai, ieškodami nugalėtojo, vertino anglies dvideginio emisiją, išlaikymo išlaidas, visus kaštus automobilio naudojimo laikotarpiu, degalų sąnaudas. Viską apskaičiavus, dėl pergalės kovėsi trys modeliai: „Škoda Fabia“, „Toyota Corolla Cross“ ir „Volkswagen Taigo“. Nominacijos nugalėtoja tapo „Škoda Fabia“.
Dar viena naujove šių metų konkurse tapo nominacija „Metų 4×4“, kurios nugalėtoju galėjo tapti ne tik visureigiai, bet visi automobiliai, turintys visus varančiuosius ratus ir pademonstravę gerus rezultatus bandymų trasoje. Išrenkant nugalėtoją talkino draudimo bendrovės „Balcia Insurance SE“ atstovai. Į finalą pateko trys modeliai: „Lexus NX“, „Mercedes-Benz GLC“ arba „Volkswagen ID.5 GTX“. Balsavimas lėmė, jog pergalę čia pelnė geriausius rezultatus pademonstravęs „Mercedes-Benz GLC“.
Kiekvienais metais daugybė dėmesio skiriama ir inovacijoms bei technologinėms naujovėms, mat ieškoma „Metų inovacijos“. Šiemet šios nominacijos nugalėtojais galėjo tapti „Citroen C5 X“, „Mercedes-AMG EQE“ arba „Renault Megane E-TECH“ modeliai. Balsavimas lėmė, jog pergalę pelnė „Mercedes-AMG EQE“.
Kasmet komisija, padedama Lietuvos šeimų, išrenka ir pretendentus į „Metų šeimos automobilio“ nominaciją. Šiemet laimėtojais galėjo tapti „Honda Civic“, „Mazda CX-60“ bei „Volkswagen ID.5 GTX“. Susumavus komisijos bei šeimų skirtus balus paaiškėjo, jog geriausiu automobiliu šeimai ateinančiais metais galės vadintis „Honda Civic“.
Neretai juokaujama, kad „Metų elektromobilio“ nominacija ateityje turės pakeisti „Metų automobilio“ prizą, mat kasmet konkurse vis daugiau elektra varomų automobilių. Ne išimtis ir šie metai: konkurse dalyvavo 11 elektromobilių, iš kurių į finalą pateko trys: EQS iš „Mercedes-EQ“, „Renault Megane E-TECH“ arba „Volkswagen ID.5 GTX“. Renkant geriausią talkino ir bendrovės „Solitek“ ekspertai. Balsavimas lėmė, jog „Lietuvos metų elektromobiliu 2023“ tapo „Renault Megane E-TECH“.
Portalo 15min skaitytojai visą mėnesį balsuoja už „Tautos automobilį 2023“. Balsuojant buvo renkamasi iš 27 – visų konkurse dalyvavusių – modelių. Priartėjus finalui, tapo aišku, kad „Tautos automobiliu“ pretenduoja tapti „Alfa Romeo Tonale“, „Toyota Corolla Cross“ ir „Volkswagen ID.Buzz“. Anot Žilvino Pekarsko, dažniausiai renkant tautos automobilį aktyviausiai balsuoja įvairių klubų atstovai arba žmonės, vertinantys dailius automobilius, neretai ir tie, kurie svajoja apie kažkurį vieną ar kitą modelį. 15 tūkst. balsavusių lėmė, jog „Tautos automobilio 2023“ titulas teko „Alfa Romeo Tonale“ modeliui.
Aplenkė vos vienu balu
Įnirtingiausias balsavimas kasmet vyksta tada, kai iš atrinktų geriausių septynių modelių dešimties žurnalistų komisijai tenka balsuojant ir skiriant balus išrinkti tą vieną vienintelį. Taisyklės čia paprastos: kiekvienas komisijos narys turi 25 balus, kuriuos privalo išdalyti septyniems į titulą pretenduojantiems modeliams. Maksimalus balų, galimų skirti vienam automobiliui, skaičius yra 10.
Šiemet komisijai geriausią automobilį teko išrinkti iš šių septynių (abėcėlės tvarka):
„Citroen C5 X“,
EQS iš „Mercedes-EQ“,
„Honda Civic“,
„Lexus NX“,
„Peugeot 308“,
„Renault Megane E-TECH“,
„Toyota Corolla Cross“
Po itin permainingo balsavimo paaiškėjo, kad vos vienu balu aplenkęs antroje vietoje likusį „Renault Megane E-TECH“, „Lietuvos metų automobiliu 2023“ tapo prancūziškasis „Citroen C5 X“.
V.Pilkausko ir gamintojų nuot.