Kadaise pikapai buvo tikri komerciniai „juodadarbiai“ automobiliai: pasižymėjo tvirtumu, pravažumu, didelėmis kraulumo galimybėmis, tačiau buvo nekomfortiški, o važiavimo savybes vairuotojai apibūdindavo kaip agrokultūrines. Tačiau laikai pasikeitė ir tokių bazinių pikapų rinkoje liko vos vienas kitas. Kodėl jie keičiasi ir kaip atrodo moderniausi pikapai?
Keičiasi suvokimas apie pikapus
Konkurso „Lietuvos komercinis automobilis“ komisija nuolat stebi, kaip keičiasi komercinis transportas, ir kas dvejus metus išrenka geriausius jo atstovus vietos rinkoje. Pasak ekspertų, šios kategorijos automobiliai tampa technologiškai pažangesni, saugesni, juos lengviau vairuoti, tačiau furgonai, keleiviniai autobusiukai išlaiko komercinę paskirtį – jų gamintojai didelį dėmesį skiria krovinių ar keleivių vežimui.
O štai naujausi pikapai, kurie teoriškai yra komerciniai automobiliai ir už kuriuos Lietuvoje reikia mokėti kelių mokestį, pagal savo filosofiją jau nutolo nuo „darbinių arkliukų“ titulo ir patogumu nei kiek nenusileidžia asmeniniams automobiliams. Dabar jie netgi laikomi išskirtiniais statuso simboliais.
„Vakaruose pikapai labiau tarnauja kaip darbiniai automobiliai, nes su jais galima atlikti daugiau veiksmų. Pas mus tai nėra toks paklausus kėbulo tipas, jį perka kaip asmeninį automobilį tie, kam svarbus komfortas, prabanga. Pavyzdžiui, ūkininkui tai labiau kasdienis, tik plačiau nei komercinis modelis pritaikomas automobilis. Tai – tiesiog automobilis, tik pikapo kėbulas jam leidžia patogiau nudirbti kasdienius darbus.
Žvelgiant iš komercinės pusės, dėl to nei pajamos didėja, nei kažką jis sutaupo, atvirkščiai – labiau statusą parodo“, – mūsų rinkos subtilybes apžvelgia konkurso „Lietuvos komercinis automobilis 2024“ komisijos narys, UAB „BLS Transport“ vadovas Baltijos šalims Viktoras Šinkariovas.
Pranoksta prabangius modelius
Šiemet į minėtą konkursą buvo deleguoti du pikapai: „Ford Ranger Raptor“ ir „Volkswagen Amarok“. Komisijos teigimu, jie nebuvo panašūs į verslui skirtus automobilius, nes stebino komfortu, prabanga, įrangos gausa ir išskirtinėmis važiavimo savybėmis, pranokstančiomis netgi prabangius lengvuosius automobilius. Po daugybės įvairių bandymų kompetentinga komisija nusprendė, kad būtent „Ford Ranger Raptor“ nusipelnė Metų pikapo titulo.
„Raptor“ paliko įspūdį dėl sportinės FOX važiuoklės, labai geros dinamikos, to, kaip laikosi ant kelio, ir vairavimo ypatumų. Jo negalima lyginti su kitais tokiais automobiliais, nes matyti, kad gamintojas jį kūrė ne vien tam, kad jis krovinius vežiotų“, – mintimis apie „Ford“ pikapą dalijasi V. Šinkariovas.
„Raptor“ turi įvairių privalumų: nuo agresyvios išvaizdos iki malonių medžiagų salone, patogios vairuotojo darbo vietos, erdvaus kėbulo. Viduje apstu vietos tiek keleiviams, tiek jų daiktams. Žodžiu, jis padarė stiprų įspūdį. Krovininė jo dalis buvo galbūt mažiausiai aktuali šiuose bandymuose, bet ji – pakankamai didelė, kad būtų patogu persigabenti kažkokius daiktus“, – įspūdžius apie tą patį pikapą dėsto kitas komisijos narys, UAB „Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.
Beje, „Raptor“ jau spėjo susikrauti nemažą apdovanojimų kraitį: „Lietuvos metų automobilio 2024“ konkurse jis laimėjo „Metų 4×4“ ir Tautos automobilio nominacijas, pasauliniuose komercinių automobilių rinkimuose taip pat buvo išrinktas Metų pikapu. Ankstesnės kartos „Ranger Raptor“ „Metų pikapu“ jau buvo tapęs ir 2020-aisiais.
Pigių „darbinių arklių“ beveik neliko
Argumentuodama savo sprendimą komisija pabrėžia, kad šiandien dauguma modernių pikapų tolsta nuo ūkiškos prigimties, tad dėmesys vis labiau krypsta į kitus dalykus, pavyzdžiui, komfortą ir vairavimo malonumą. Tai rodo ir automobilių komplektacijos. „Volkswagen Amarok“ Lietuvoje parduodamas tik su galingiausiu V6 dyzeliniu varikliu ir gausia komforto įranga.
Išskirtinį, į bekelės sportą orientuotą „Ranger Raptor“ su sportine, ypač tvirta FOX važiuokle į priekį gena taip pat sportiškais genais pasižymintis 3 litrų V6 konstrukcijos 292 AG ir 500 Nm generuojantis benzininis agregatas. Taip pat galima rinktis ir 2 litrų 210 AG dyzelinę jėgainę – tokio modelio kaina prasideda nuo 62 tūkst. eurų.
„Matyt, tokia mūsų rinkos specifika. Pikapai kaip „darbiniai arkliai“ čia nėra itin populiarūs, todėl gamintojai parduoda tik solidesnius, daugiau prabangos elementų turinčius modelius. Toks rinkos specifiškumas lemia pikapų pasiūlą ir pardavimą“, – aiškina A. Šimelis.
Iš tiesų, pavyzdžiui, „Amarok“ kitose Europos ir pasaulio rinkose galima nusipirkti už mažesnę kainą, su mažesniais 2 litrų dyzeliais, varomus tik viena ašimi. Baltijos šalyse prekiaujama tik prašmatniausia V6 variklį turinčia versija. Panaši situacija žiūrint plačiau: paprasčiausias „Toyota Hilux“, kurį galima įsigyti Lietuvoje, – geros „Invincible“ komplektacijos. Jis kainuoja per 50 tūkst. eurų, tad pasirinkimo nedaug.
Nors ir kaip keista, bene pigiausiai paprastą, bazinį pikapą darbui Lietuvoje gali parduoti tas pats gamintojas, kuris siūlo prabangiausią bei sportiškiausią pikapą. Tai – „Ford“. Įprastų „Ranger“ kainos prasideda nuo mažiau nei 34 tūkst. eurų.
Pačiais pigiausiais pikapais Lietuvoje šiuo metu prekiauja „Isuzu“. Jų siūlomas „D-Max“ atsieina nuo 30 tūkst. eurų. Tačiau, nepaisant pavienių didesnių įmonių pirkimų, populiariausi mūsų rinkoje yra būtent prabangesni, geriau įrengti pikapai.