Planetos išsaugojimui ekologiškų automobilių nepakanka – kūrėjams tenka keisti ir gamybos procesą

Sprendžiant klimato kaitos problemas šiandien jau nepakanka vien tik sukurti automobilį, iš kurio duslintuvo sklistų gerokai mažesnis ar visiškai nulinis taršos kiekis. Vis didėjant nerimui dėl mūsų planetos likimo, ant automobilių gamintojų pečių krito dar daugiau atsakomybės. Tai buvo viena priežasčių, kodėl siekiant tvarumo ėmė keistis tiek patys automobiliai, tiek ir jų gamybos procesas.

Lyderystės ėmėsi britai

Vieša paslaptis, kad transportas ženkliai prisideda prie klimato kaitos. Tai tapo akstinu automobilių gamintojams ieškoti sprendimų bei pradėti kurti mažiau taršius modelius. Šiandien pokyčiai jau matomi plika akimi – gatvėse sparčiai auga vien tik elektra varomų ar hibridine pavara aprūpintų automobilių skaičius.

Tačiau dalis gamintojų tvarumą pakėlė į dar aukštesnį lygmenį. Pavyzdžiui, prabangos prekių ženklų siūlomų automobilių salonuose vis rečiau aptinkamos taršia gamyba išsiskiriančios medžiagos, o neretai ir visai jų atsisakoma. Vietoj to naujausių prašmatnių modelių viduje naudojami komponentai iš atsinaujinančių išteklių ar netgi inovatyvūs sintetiniai dariniai, sukurti perdirbant nebereikalingus daiktus.

O štai bendrovė „Bentley“ pasirūpino, kad jos gamykla Kriu (Crewe) mieste Anglijoje taptų neutrali aplinkai anglies junginių atžvilgiu. Tai liudijantį sertifikatą ypač prabangių britiškų automobilių gamintojas gavo dar 2019 m. Dabar bendrovės tikslas – nulinė emisija (angl. net zero), kurią pasiekus į aplinką nebeskleidžiami jokie klimato pokyčius lemiantys teršalai.

„Prabangos prekių ženklų klientai įpratę kelti pačius aukščiausius reikalavimus perkamiems daiktams – ar tai būtų drabužiai, ar automobiliai. Apskritai tokiai publikai būdingas jautresnis požiūris į tai, kaip norimo automobilio gamintojai elgiasi, kokia jų pasaulėžiūra, istorija ir kokie ateities planai“, – sako automobilių žurnalistė, viena iš tinklalaidės „Overdraivas“ autorių Dina Sergijenko-Ramaškevičienė.

Vien tik gautu sertifikatu neapsiribojo

„Bentley“ būstinė Kriu tapo pirmąja prabangių automobilių gamykla Didžiojoje Britanijoje, gavusia „Carbon Trust“ organizacijos „PAS 2060 Carbon neutral“ sertifikatą. Tačiau tuo gamintojas neapsiribojo.

2021-ųjų pabaigoje konstatuota, kad bendrovei pavyko dar 81 proc. sumažinti vieno automobilio pagaminimui sugeneruojamo CO₂ kiekį, palyginti su sertifikavimo metu nustatytais rodikliais. Tokius rezultatus iš esmės lėmė įmonės sprendimas visą naudojamą elektrą bei dujas pirkti tik iš atsinaujinančių šaltinių tiekėjų. Be to, bendrovė gamykloje įsirengė savo 7,7 mW galios saulės elektrinę.

„Bentley“ taip pat investavo į 34 tūkst. litrų degalų iš atsinaujinančių šaltinių talpyklą. Todėl dabar vietinei logistikai naudojamose transporto priemonėse dyzelinas pakeičiamas alternatyviaisiais degalais. Vien pastarasis sprendimas leido 86 proc. sumažinti šių sunkvežimių CO2 išmetimą.

Negana to, gamyklos, kurioje dirba apie 4 tūkst. žmonių, teritorijoje buvo įrengta 130 elektros energijos įkrovimo punktų hibridiniams ir elektriniams automobiliams. Įmonės darbuotojams taip pat pavyko apriboti verslo kelionių skaičių. Atkakliomis visų pastangomis vien „Bentley“ operacijų sukuriama 17 482 tonų CO2 ekvivalento tarša nuo 2019 iki 2020 m. susitraukė iki 3 341 tonos.

„Didžiosios Britanijos prestižinių modelių gamintojas užsibrėžęs iki 2030 m. pasiekti visapusišką anglies junginių neutralumą. Todėl nepakaks tik sugalvoti, kaip išspręsti vieną ar kitą su tarša susijusį klausimą. Čia būtinas gerokai platesnis požiūris – turės būti užtikrinti atitinkami gamybos, tiekimo, prekybos ir, suprantama, pačių automobilių standartai“, – pažymi D. Sergijenko-Ramaškevičienė.

Tenka priimti ir nepopuliarius sprendimus

Žurnalistės teigimu, turbūt ne vienam automobilių gerbėjui suvirpės širdis išgirdus, kad su „Bentley“ vardu glaudžiai siejamas 6 litrų darbinio tūrio W12 konstrukcijos variklis nuo 2024-ųjų nebebus montuojamas naujuose modeliuose. Tad paskutiniu šios jėgainės mohikanu taps išskirtinis „Bentley Batur“. Jame atnaujintas legendinis variklis išvystys gamintojo modeliuose dar neregėtą 740 AG galią bei 1 000 Nm sukimo momentą.

„Vis dėlto tai yra neišvengiama, nes nuo 2035 m. Europos Sąjungoje bus draudžiama prekyba naujais automobiliais su vidaus degimo varikliais. Tad gamintojai turės tam pasiruošti, o kai kurie iš jų rengiasi iš anksto“, – pažymi pašnekovė.

Britų prabangių automobilių flagmanas savo gamoje jau diegia elektrifikuotas sistemas ir W12 variklis taip pat bus keičiamas elektrifikuotomis jėgainėmis su kiek mažesniais V6 ir V8 agregatais. Laikantis „Beyond100“ strategijos, 2025 m. pasirodys pirmasis bendrovės elektromobilis, o 2030-aisiais visa „Bentley“ gama bus varoma tik elektros energija.

„Mūsų galutinis tikslas – iki 2030-ųjų sukurti klimatui pozityvią gamybą“, – paaiškina „Bentley“ gamybos valdybos narys Peteris Boschas.

Kaip įmonei tapti neutralia klimatui?

Dažnai klaidingai manoma, kad pakanka apriboti vien anglies junginių patekimą į aplinką, tačiau žalingą mūsų planetos klimatui poveikį daro ne tik jie.

Įmonėms transformuojant savo veiklą į klimatui neutralią, šioje srityje veikiančios Mokslu grįstų tikslų iniciatyvos (MPTi, angl. Science Based Targets initiative) atstovai nurodo, kad visiškos nulinės emisijos siekiančios organizacijos turi užkardyti Kioto protokole numatytų šešių šiltnamio efektą keliančių dujų emisiją: anglies dvideginio (CO2), azoto oksido (N2O), metano (CH4), hidrofluorangliavandenilių (HFCs), perfluorangliavandenilių (PCFs) ir sieros heksafluorido (SF6). Papildomai turėtų būti įtraukiama ir azoto trifluorido (NF3) apskaita.

Taip pat organizacijos turi atsižvelgti į tai, kokių veiklų išlakos skaičiuojamos ir atitinkamai taikyti tikslus. Automobilių gamintojai susiduria su pačios gamybos ir gamyklų emisija, tuomet skirtingų lygių netiesiogine emisija, kuri apima tiekimo grandinę – nuo perkamos energijos iki įsigyjamų detalių ar paslaugų.

Kadangi visų dujų išlakų absoliučiai panaikinti neįmanoma, būtina numatyti ir kompensavimo mechanizmus aplinkai palankia veikla. Paprastai bendrovės atsodina miškus, apželdina tam tikrus plotus ar tiesiog įsigyja taršos mažinimo kitose planetos vietose sertifikatus, o tuo už jas pasirūpina atitinkamos organizacijos.

Pasidalink
Exit mobile version