Trečiadienį, spalio 25-ąją, paskelbtas „Lietuvos metų automobilio 2024“ konkurso startas. Konkursui pradžia duota „Vilnius TECH“ universiteto Transporto inžinerijos fakultete, kurio kiema papuošė 30 konkurso dalyvių. Visų pretendentų į geriausiojo vardą laukia daugiau nei mėnesį truksiantis išbandymų maratonas, o šiemet pirmą kartą konkurso istorijoje geriausiojo vardas bus suteiktas net 3 modeliams.
Kardinalūs pokyčiai
Beveik 3 dešimtmečius skaičiuojančio konkurso istorijoje sprendimas rinkti ne vieną, o net tris „Lietuvos metų automobilio“ titulo vertus modelius, yra precedento neturintis pokytis. Konkursą organizuojantis Lietuvos žurnalistų autoklubas (LŽA) numatė, kad visi rinkimų dalyviai bus suskirstyti į tris kainų grupes: iki 39 999 eurų, nuo 40 tūkst. iki 59 999 eurų ir virš 60 tūkst. eurų. Vertinant, kaip skirstyti modelius, buvo siekta panašaus dalyvių skaičiaus visose kainų kategorijose. Tuo pačiu norėta, kad kategorijų ribos būtų kuo lengviau suprantamos. Automobiliai vertinti pagal jų bazines kainas, atskirai išskiriant vidaus degimo variklį (VDV) turinčius, iš tinklo įkraunamus hibridinius (PHEV) ir elektrinius (EV) modelius. Pavyzdžiui, „Peugeot“ atstovai konkursui pateikė gerai įrengtą iš tinklo įkraunamą hibridinį 408 modelį. Į tinkamą kainos kategoriją jis paskirtas pagal bazinę 408 PHEV modelio kainą. Toks modelis, kaip „Hyundai Kona“, konkursui pateiktas ir kaip hibridas, ir kaip elektromobilis, tad jų vertinimai buvo skirtingi: hibridas vertintas pagal bazinę vidaus degimo variklį turinčio modelio kainą, o elektrinis – pagal bazinę elektrinio modelio kainą. Kaip ir kasmet, geriausio automobilio paieškoms buvo sudaryta 10-ties automobilių žurnalistų komanda (abėcėlės tvarka):
- Egidijus Babelis,
- Linas Butkus,
- Renaldas Gabartas,
- Justas Lengvinas
- Vitoldas Milius
- Jurgis Paplaitis
- Žilvinas Pekarskas
- Vytautas Pilkauskas
- Eglė Utkienė
- Valdas Valiukevičius
Vidaus degimo variklių nebelieka?
Tai, kad kasmet konkurse vis mažėjo dyzelinu varomų modelių, jau nieko nebestebino, bet šiemet pastebima kitokia tendencija – nyksta ir tik vidaus degimo variklį turinčių modelių skaičius. Šiais metais tokių modelių – vos 6, o ir į šį skaičių įtraukti vadinamąją švelniojo hibrido, „Mild-Hybrid“, sistemą turintys automobiliai. Didžiausia konkurso pyrago dalis tenka visiškai elektriniams modeliams, kurių dešimtukas sudaro lygiai trečdalį konkursui deleguotų automobilių. Antroje vietoje rikiuojasi hibridiniai modeliai – 8 automobiliai, trečioje – iš tinklo įkraunami hibridai – 6 modeliai. Po 3 vietas konkurse pasidalina benzininiai ir dyzeliniai automobiliai. Keičiasi ne tik varikliai, tačiau ir automobilių svoris, kurio vidurkis šiemet, pirmą kartą konkurso istorijoje, perkopė 2 tonas. Per 6 konkurso metus vidutinis automobilių svoris padidėjo 28 proc. Tiesa, padidėjo ne tik jis, bet ir automobilių kaina. Dar 2018 metais. pigiausias automobilis konkurse kainavo vos 9 990 eurų. Vidutinė naujo automobilio bazinės versijos kaina padidėjo nuo 34 tūkst. iki 52 tūkst. eurų, o tai sudaro 53 proc. prieaugį. Vidutinė konkursui pristatomo automobilio kaina taip pat kito: nuo 48 tūkstančių pakilo 35 proc. bei dabar siekia 65 tūkst. eurų. Konkurse „Lietuvos metų automobilis 2024“ dalyvauja šie modeliai (abėcėlės tvarka):
- „Audi SQ8 SB e-tron“
- „Citroen e-C4 X“
- „Dacia Jogger HEV“
- „Ford Ranger Raptor“
- „Hyundai Ioniq 6“
- „Hyundai Kona Electric Premium“
- „Hyundai Kona Hybrid N-Line“
- „Honda CR-V“
- „Honda ZR-V“
- „Jeep Avenger Summit BEV
- „KGM Musso Grand“
- „KGM Rexton“
- „Lexus LM“
- „Lexus RX 450h+ Plug-in Hybrid“
- „Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC“
- „Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC“
- „Nissan Townstar EV“
- „Nissan X-Trail“
- „Peugeot 2008“
- „Peugeot 408 PHEV“
- „Peugeot 508 SW PHEV“
- „Porsche Cayenne S“
- „Renault Austral“
- „Renault Clio“
- „Renault Espace“
- „Subaru Solterra“
- „Toyota BZ4X“
- „Toyota Prius Plug-in Hybrid“
- „Volkswagen ID.3 Pro Performance“
- „Volkswagen Touareg R-Line“
Laukia išbandymai
Kasmet rudenį skelbiamo „Lietuvos metų automobilio“ konkurso dalyviai išbandomi įvairiuose testuose skirtingomis sąlygomis – atliekamas specialus elektromobilių testas, automobiliai išbandomi Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome bei slidžių dangų poligone. Be to, visus varančiuosius ratus turinčių modelių laukia bekelės eksperto, keliautojo ir žurnalisto Audriaus Sutkaus paruošta speciali bandymų platforma. Tam, kad būtų patikrinta kuo daugiau automobilių savybių,kasmet sudaroma ne tik speciali rinkimų komisija, tačiau į pagalbą pasitelkiami ir automobilių sporto meistrai beimokslininkai. Būtent Vilnius TECH mokslininkai jau eilę metų talkina padėdami išsiaiškinti, kaip tiksliai veikia įvairios automobilių saugos ir vairuotojo pagalbos sistemos. Šiemet konkurse iš 30 galimų kandidatų renkami šių nominacijų nugalėtojai:
- „Metų automobilis 2024“ iki 39 999 Eur.;
- „Metų automobilis 2024“ iki 60 tūkst. Eur.;
- „Metų automobilis 2024“ virš 60 tūkst. Eur.;
- „Metų elektromobilis 2024“;
- „Tautos automobilis 2024“ (renka portalo 15min.lt skaitytojai);
- „Metų inovacija“;
- „Metų saugiausias“;
- „Metų 4×4“;
- „Metų sportiškiausias“;
- „Metų vairas“ (skiriamas labiausiai Lietuvą per metus garsinusiam automobilių sporto meistrui).
Visi konkurso nugalėtojai paaiškės iškilmingo finalinio vakaro metu gruodžio 1-ąją.