Pastarąjį automobilių rinkos dešimtmetį galima laikyti lūžių ir pokyčių laikotarpiu, nes gamintojai atsisako dar visai neseniai populiarumo viršūnėse buvusių vienatūrių ir vidutinio dydžio sedanų bei universalų, o tokiai dinamikai įtaką daro sparčiai populiarėjantys didesnio pravažumo SUV modeliai ir elektromobiliai.
Tačiau galima pastebėti vieną paralelę, kuri neatitinka bendrų rinkos tendencijų – nors SUV modelių pasiūla didesnė nei kada nors anksčiau ir elektromobiliai tampa vis paklausesni, elektra varomų didesnio pravažumo modelių pasirinkimas vis dar labai ribotas.
Didesnio pasirinkimo dar teks palaukti
Jei reikėtų rinktis, ar išvardinti visus šiuo metu gamintojų siūlomus SUV modelius, ar visą periodinę cheminių elementų lentelę, daugelis tikriausiai pasirinktų pastarąją užduotį, nes miesto visureigių rinka plečiasi kaip joks kitas automobilių pramonės segmentas, todėl kartais net sunku reaguoti į visas naujienas. Bet situacija apsiverčia aukštyn kojomis, jei kalbama apie elektra varomus didesnio pravažumo modelius – jų pasiūla nepalyginti skurdesnė.
Didesnį pasirinkimą siūlo tik tokie „premium“ gamintojai kaip „Mercedes-Benz“ ar „Audi“, tuo metu ieškantiems įperkamesnių kokybiškų alternatyvų tinka „Volkswagen ID.4“ ar kompaktiškas, bet praktiškas „Peugeot e-2008“.
Tačiau kodėl, nepaisant augančio SUV populiarumo, elektra varomų tokių modelių pasiūla šiandien dar santykinai ribota? Automobilių rinkos žinovas bei skelbimų portalo „Autoplius.lt“ vadovas Artūras Mizeras mano, jog tai gali būti susiję su technologine pažanga. Tai yra, tobulesnės ir didesniems SUV modeliams tinkamos elektrinės pavaros iki šiol dar nepasiekė tokio lygio, kuris patenkintų pirkėjų poreikius.
„Pirmieji prieš maždaug dešimtmetį pasirodę elektromobiliai dėl tuo metu ne itin pažangių baterijų technologijų buvo orientuoti į miesto modelių segmentą. Šiuo metu, baterijoms ir jų technologijoms tobulėjant, elektromobilių įveikiamam atstumui didėjant, tai gali būti pritaikoma ir didesniems modeliams. Todėl iš lėto, bet gausėja ir elektra varomų SUV modelių“, – sako pašnekovas.
Lėtas elektra varomų SUV rinkos įsibėgėjimas gali būti susijęs ir su tuo, kad gamintojai taiko nevienodus žengimo į šį segmentą modelius.
„Skirtingi gamintojai yra skirtinguose elektrifikacijos etapuose. Pavyzdžiui, vieni kuria atskiras, tik elektromobiliams skirtas platformas, ir tai kiek užtrunka. Kiti, pageidaujantys į rinką įžengti greičiau, elektrifikuoja modelius, sukurtus naudojant platformą, skirtą automobiliams su vidaus degimo varikliais“, – pastebi A. Mizeras.
Pavyzdžiui, „Peugeot e-2008“ sukurtas naudojant EMP1 modulinę platformą, tinkančią tiek modeliams su vidaus degimo varikliu, tiek ir su visiškai elektrine pavara. Todėl jo savininkai gali išnaudoti tiek ir elektrinės pavaros, tiek ir SUV modelio privalumus – erdviame salone patogiai gali važiuoti iki penkių keleivių, o 405 litrų talpos bagažinė leidžia susidėti ne tik kasdienius pirkinius, bet ir nedidelės šeimos ilgesnėms kelionėms reikalingus daiktus.
Kiek dar teks laukti?
Esminis lūžis, tiek kalbant apie elektromobilius apskritai, tiek apie tokio tipo SUV modelius, nebus staigus. Bet juk ir Roma nebuvo pastatyta per dieną. Automobilių rinkos ekspertas mano, kad viskas įvyks tada, kai didžioji dalis siūlomų modelių galės sujungti SUV automobiliams būdingą praktiškumą ir pakankamai didelį viena įkrova įveikiamą atstumą.
„Elektra varomų SUV modelių proveržio būtų galima tikėtis tada, kai elektromobiliai taps masiniu pasirinkimu arba bus lygiaverčiai modeliams su vidaus degimo varikliais. Ne paslaptis, kad šiuo metu nemaža dalis pirkėjų elektromobilį renkasi kaip antrą šeimos transporto priemonę, o kai elektromobilis bus perkamas kaip pagrindinis šeimos automobilis, kaip šiuo metu yra su SUV modeliais, tuomet, tikėtina, ūgtelės tiek jų paklausa, tiek ir pasiūla“, – prognozuoja A. Mizeras.
Kad artimiausiu metu elektra varomų SUV pasiūla didės, galima prognozuoti pagal gamintojų pateikiamas naujienas. Pavyzdžiui, „Peugeot“ nuo 2030-ųjų gamins tik elektra varomus automobilius, o artimiausiu metu turintis pasirodyti trečios kartos 3008 modelis bus sukurtas pasitelkus visiškai naują platformą, dėl kurios nauja elektrinė SUV versija viena įkrova galės nuvažiuoti iki 650 kilometrų. Tai jau pakankamai daug, kad elektromobilis tarnautų, kaip pirmasis šeimos automobilis.
Jei laukti nesinori, galima rinktis iš to, ką gamintojai siūlo šiuo metu. Bet ar dabartinis asortimentas gali patenkinti didėjančius pirkėjų poreikius? Kokie pagrindiniai pasirinkimo kriterijai ir kokiu atveju santykinai nedidelė pasiūla susitrauks dar labiau?
„Šiandien svarbiausia yra kaina ir nuvažiuojamas atstumas. Komforto ir įrangos lygius galima rinktis iš platesnės modelių gamos, tačiau, norint didesnio viena įkrova įveikiamo atstumo, jei galvojama apie tolimesnes keliones, variantų iš karto sumažėja arba elektromobilis labai išbrangsta.
Jeigu elektromobilį rengiamasi naudoti mieste, tokiu atveju pagrindiniu kriterijumi tikriausiai išlieka kaina, nes daugeliui viena įkrova nuvažiuojamo atstumo tikrai pakanka kasdieniams poreikiams patenkinti“, – sako A. Mizeras.
Kasdieniams poreikiams
Kad elektra varomo SUV kaina iš tikrųjų koreliuoja su įveikiamu atstumu, galima įsitikinti pažvelgus į keletą pavyzdžių. „Tesla Model Y Long Range“ modelis, kuris viena įkrova gali nuriedėti apie 500 kilometrų (pagal WLTP), atsieina apie 67 tūkst. eurų. Apie 440 kilometrų (pagal WLTP) nuvažiuojantis „Ford Mustang Mach-E Standart Range“ kainuoja truputį virš 60 tūkst. eurų.
Bet yra ir išimčių, kai žymiai pigesnis modelis gali įveikti didesnį atstumą. Pavyzdžiui, kompaktiškas „Lexus UX300e“, kurio kaina prasideda nuo 50 tūkst. eurų, viena įkrova nuvažiuoja iki 315 kilometrų (pagal WLTP), o tokio paties dydžio „Peugeot e-2008“ – iki 345 kilometrų (pagal WLTP), tačiau šio modelio kaina prasideda tik nuo 38 500 eurų.
Ne vieno gamintojo atliktos apklausos rodo, kad 70-80 proc. (priklausomai nuo apklausos) Europos gyventojų kasdieniams poreikiams įgyvendinti pakanka nuvažiuoti iki 50-60 kilometrų. Tad prancūziškojo elektrinio SUV galimybės užtikrintų tradicinio šeimos ritmo – namai, mokslo įstaigos, darbas, prekybos vietos – palaikymą, automobilį įkraunant vos keletą kartų per savaitę ir nei naudojant degalų, nei išmetant teršalų.
Dažniau vykstantiems į ilgas keliones specialistai rekomenduoja atkreipti dėmesį į maksimalią elektromobilio įkrovimo galią – kuo ši didesnė, tuo geresnės galimybės išnaudoti sparčiojo įkrovimo stoteles ir važiuoti be ilgesnių sustojimų.