„Volkswagen Golf“, „Ford Mustang“, „Range Rover“ ar „Toyota Corolla“ – daugybė gerai žinomų automobilių jau skaičiuoja solidų amžių rinkoje, tačiau tebevažinėja viso pasaulio gatvėmis, o vairuotojai tebelaukia kiekvienos naujos šių modelių kartos pristatymo. Visi jie paliko neišdildomą įspaudą pramonės ir automobilizmo istorijoje. Lengvųjų komercinių modelių segmente šiuos epitetus neabejotinai būtų galima priskirti „Mercedes-Benz Sprinter“. Šiemet tam yra ir neeilinė proga – legendinis modelis šiemet žymi apvalų jubiliejų.
30 metų istorija
Pirmą kartą 1995 metais pristatytas „Mercedes-Benz Sprinter“ lygiai tris dešimtmečius yra vienas iš populiariausių ir geriausiai atpažįstamų lengvųjų komercinių mikroautobusų tiek Europoje, tiek kituose regionuose. Jau pirmosios kartos modelis išsiskyrė savo eroje, nes buvo varomas galiniais ratais ir pasižymėjo 3 tonų krovumu.
Vėlesnės jo kartos supurtydavo rinkas šiam segmentui inovatyviomis technologijomis, efektyviais varikliais ir moderniausiomis saugumo funkcijomis – šie trys kriterijai tapo pagrindine automobilio privalumų ašimi, apie kurią sukosi jo populiarumas.
Tą iliustravo ir nuosekliai visus trisdešimt metų kylantys pardavimo rodikliai. 2018-aisiais buvo pasiektas svarbus etapas, kai parduotų automobilių skaičius pasiekė 3 mln. vienetų visame pasaulyje, o šiemet šis skaičius turėtų perkopti 5 mln. Net 3 iš 4 nuperkamų „Sprinter“ yra pritaikomi konkretaus verslo poreikiams, o modelis iki šiol pasižymi puikia atpirkimo verte dėl savo universalumo ir populiarumo tarp įvairiausia veikla besiverčiančių įmonių.
Tai rodo, koks svarbus rinkai šis modelis, turint omenyje, kad šio segmento gaminiai perkami remiantis grynai pragmatiniais sumetimais. Konkuruojant su stipriais varžovais, kaip antai „Renault Master“ ar „Volkswagen Crafter“, būtina nuolat demonstruoti lyderystę ir išsiskirti. Tad kuo gi „Sprinter“ pavyko nusipelnyti užsakymų?
Saugumas ir pažanga
Tradiciškai „Mercedes-Benz“ modeliai visuomet išsiskyrė kokybe ir dėl jos užsitarnautu prestižu. Nors komerciniai modeliai yra atskira žaidimų aikštelė su savomis taisyklėmis, Vokietijos gamintojas savo vertybes norėjo diktuoti ir čia. Dėl to „Sprinter“ statusas darbui skirtų automobilių segmente pasitarnavo ir kaip konkurencinis pranašumas, ir kaip verslo pasitikėjimo garantija.
Vis dėlto ir tokio vardo niekas nesuteikia tik dėl ženklelio. Tad vokiečiai „Sprinter“ pavidalu lengvųjų komercinių automobilių segmente nustatė ne vieną naują standartą. Ypač tai pasakytina apie sritį, kurioje „Mercedes-Benz“ žvaigždė nuolat spindėjo, – saugumo sistemas. Per tris dešimtmečius šiuo požiūriu mikroautobusai smarkiai patobulėjo.
Vos debiutavęs „Sprinter“ iš karto išsiskyrė ne tik galingiausiais klasėje 120 AG dyzeliniais varikliais, bet ir kituose modeliuose tuo metu nenaudota standartine įranga: visuose ratuose montuojamais diskiniais stabdžiais bei stabdžių antiblokavimo (ABS) sistema, reguliuojamo aukščio trijų taškų saugos diržais, o papildomai jau tuomet buvo galima pasirinkti vairuotojo saugos oro pagalvę.
Šios savybės, taip pat apetitą degalams sumažinęs aerodinamiškesnis kėbulas bei didesnė erdvė vairuotojo kabinoje padėjo naujajam modeliui išsyk pelnyti „Tarptautinio metų komercinio automobilio 1995“ titulą.
Nuo 2000-ųjų vairuotojo saugos oro pagalvė tapo standartinės įrangos dalimi ir atsirado galimybė papildomai užsakyti keleivio saugos pagalvę. Vėliau buvo pasiūlytos šoninės saugos pagalvės bei traukos kontrolės (ASR) sistema.
2002 metais visuose „Sprinter“ modeliuose buvo pradėta diegti elektroninė stabilumo kontrolė (ESP). Šis sprendimas, vėliau tapęs visos klasės etalonu, tuomet dar labiau įtvirtino vokiečių lyderystę saugumo srityje.
O 2018-aisiais gamintojas atidavė duoklę šių laikų atributams – elektroninėms pagalbos vairuotojui sistemoms. Taip mikroautobuse atsirado automatinė avarinio stabdymo sistema bei adaptyvioji kruizo kontrolė. Didelį postūmį saugumo srityje suteikė ir pradėta montuoti apsaugos nuo šoninio vėjo poveikio sistema.
2024 metais po nepriklausomos saugumo organizacijos „EuroNCAP“ bandymų naujausiai „Sprinter“ versijai buvo suteiktas pats aukščiausias – platininis – reitingas. Elektroninės pagalbinės saugumo sistemos, kurios dabar be jau minėtų technologijų apima kitų automobilių, dviratininkų ir pėsčiųjų atpažinimo funkciją, kai aktyvuojasi automatinis stabdymas, taip pat eismo juostos, automobilio greičio ir vairuotojo dėmesio palaikymo sistemas, buvo įvertintos net 89 proc. balų.
Visos šios technologijos standartiškai montuojamos kiekviename mikroautobuse, o saugumo vertinimas taikomas tiek versijoms su dyzeliniu varikliu, tiek ir su elektros pavara. Pastaroji – dar viena šių dienų aktualija, kuri žymi „Mercedes-Benz“ perėjimą prie tvaresnio transporto pasiūlos.
Šiandienos vairuotojams
Žinoma, pasirūpinus išskirtiniu mikroautobuso saugumu, būtina užtikrinti ir jo komfortą – gamintojas puikiai supranta, kad šiuolaikiniams verslams svarbu nuolat rūpintis patrauklia vairuotojo darbo vieta, norint šiuos pritraukti. Todėl dabartiniame „Sprinter“ ir kituose „Mercedes-Benz“ modeliuose diegiama MBUX informacinė ir pramogų sistema su dideliu ir aiškiai skaitomu centriniu ekranu, „Apple CarPlay“ ir „Android Auto“ funkcijomis bei balso komandų palaikymu.
Per tris dešimtmečius gamintojas sukūrė visą universalaus modelio kėbulo konfigūracijų paketą. Skirtingoms užduotims galima komplektuoti įvairaus ilgio, aukščio, tūrio kabinos versijas, taip pat siūlomos automobilio konfigūracijos be jos. Laikui bėgant gamintojas įdiegė ir pasirenkamą pneumatinę pakabą, o variklio skyriuje senosios kartos dyzelinius agregatus keitė vis taupesnės ir mažiau taršios jėgainės.
„Sprinter“ 30-ojo gimtadienio proga gamintojas įvairiose rinkose, taip pat ir Lietuvos, parengė specialių pirkimo pasiūlymų. O į markės muziejaus Štutgarte (Vokietija) ekspoziciją įtrauktas unikalus pirmosios kartos „Sprinter“ mikroautobusas atsidūrė greta šių dienų modelio ir elektrinės „eSprinter“ versijos, kuri dabar viena įkrova gali nuvažiuoti iki 478 kilometrų.
Elektrinis modelis gaminamas ant modulinės platformos, paremtos trimis moduliais, leidžiančiais pritaikyti automobilį konkretiems poreikiams. Ši lanksti architektūra atveria visiškai naujas galimybes konversijos specialistams – dabar jie gali įgyvendinti specifinius poreikius atitinkančius sprendimus.
Tad „Sprinter“ istorija yra puikus pavyzdys, kaip inovacijos ir kokybė gali sukurti vertingą paveldą visai pramonei.