Artėjant tarptautiniam „Press raliui 2022“ vienas iš jo dalyvių, profesionalus lenktynininkas Dominykas Butvilas dalinosi patarimais apie tai, kaip galima važiuoti greitai bet kuriuo automobiliu. Tam, kad patarimai neliktų tik žodžiais, sportininkas atliko eksperimentą ir pabandė praktiškai patikrinti, kokią naudą turi teisingas pasiruošimas startui.
Pagilinti savo sportinio vairavimo žinias sutiko žymus fotografas Gediminas Žilinskas, šiemet taip pat startuosiantis žurnalistų raliu vadinamu „Press ralyje“, kartu su savo sužadėtine Beatriče Brusokaite. Nors abu eksperimento dalyviai neslėpė, kad vairavimas jiems patinka ir stengiasi išnaudoti kiekvieną galimybę juo pasimėgauti, daugelis patarimų jiems buvo nauji.
Pradėti reikia nuo savęs
„Žmonės, kurie nori pradėti lenktyniauti, dažnai klausia nuo ko pradėti ir galvoja, kad visų pirma reikia turėti greitą, lenktynėms paruoštą automobilį. Tačiau mano patarimai prasideda nuo to, kad reikėtų pradėti nuo savęs, patobulinti savo įgūdžius, o slalome startuoti galima, praktiškai, su bet kokiu automobiliu, su kuriuo važiuoji kasdien“, – apie sportinį važiavimą komentavo D. Butvilas.
Lenktynininkas sakė, kad pirmiausia reikia tinkamai atsisėsti ir susireguliuoti sėdynės bei vairo padėti, išmokti lenktynių trasą ir mėgautis jau pirmomis lenktynėmis. Tiesa, Dominykas paminėjo ir tai, kad šie įgūdžiai svarbūs ne tik lenktynių trasoje – tais patarimais, kuriais dalinosi, sportininkas naudojasi ir pats važinėdamas kasdien. Tai, pasak jo, turi įtakos ir vairavimo saugumui, ir leidžia jaustis komfortiškiau važiuojant ilgesnėse kelionėse.
Atsisėdus patogiai reikia apžvelgti aplinką, patikrinti veidrodėlius, mat pakeitus sėdėseną gali tekti koreguoti ir jų poziciją. Dalyvaujant slalomo ar kitokiose varžybose taip pat itin svarbu geras kelio matomumas. Tiesa, nors ir patariama sėdynę prisitraukti arčiau, sakyti „kuo arčiau vairo, tuo geriau“ irgi nėra teisinga, nes reikia išlaikyti judesio laisvę, tačiau rankos turi laisvai pasiekti vairą bet kurioje padėtyje.
Sportininkas atkreipė dėmesį ir į tokius, iš pirmo žvilgsnio, nesvarbius vairavimui elementus kaip stori rūbai ar akiniai nuo saulės. Norint važiuoti greitai yra labai svarbu, kad niekas netrukdytų laisviems judesiams, tad storus viršutinius rūbus patarė nusivilkti. Įvairiomis sąlygomis savo karjeroje važiavęs lenktynininkas akcentavo ir akinių nuo saulės svarbą: „Prie patarimų apie matomumą visada sakau, kad reikia nepamiršti akinių nuo saulės. Man tai itin svarbu – būnant su tinkamais akiniais ryški šviesa nevargina akių ir neblaško atspindžiai.“
Eksperimentui jo dalyviai pasitelkė „Alfa Romeo Stelvio Veloce TI“ modelį ir uždarą trasą, kurioje iš kūgelių sudėliojo slalomo trasą. Pirmiausia jo dalyviai automobilį reguliavo taip, kaip patogu važiuoti jiems, negirdėdami D. Butvilo patarimų. Antrą kartą eksperimento dalyviai automobilį reguliavo vadovaudamiesi lenktynininko žiniomis.
Pirma teorija, o paskui ateis ir praktika
Eksperimento metu vizažo meistrė ir vairavimo entuziastė B. Brusokaitė pirmiausiai pravažiavo trasą susireguliavusi „Alfa Romeo Stelvio Veloce TI“ automobilio vairuotojo vietą taip, kaip jai atrodė patogu. Su šturmano vietoje sėdėjusio G. Žilinsko, besiruošiančio „Press raliui“, patarimais apie tai, kaip įveikti vieną ar kitą posūkį, merginai trasą pavyko įveikti per 55,91 sekundės.
Po važiavimo D. Butvilas pažėrė patarimų. Pirmiausia, reikėtų važiuoti į sėdynę atsirėmus visa nugara ir rankas ištiesus link vairo. Jos turėtų būti galima pasidėti ant vairo viršaus ir laisvai per priešus nulenkti žemyn. Taip pat reikėtų sėdėti pakankamai arti pedalų ir vairo, kad būtų patogu juos valdyti, tačiau ne per arti.
„Slalomo trasoje reikia gero matomumo, tad patartina atsisėsti kiek aukščiau nei įprastai. Vos centimetru pakelta sėdynė leis matyti kliūtis net keliais metrais arčiau automobilio“, – toliau patarimais dalinosi D. Butvilas, praėjusių metų ralyje su „Alfa Romeo Stelvio“ įrodęs, kad viską atlikus teisingai, laimėti galima net vairuojant krosoverio tipo automobilį.
Antruoju važiavimu Beatričei sekėsi geriau, tačiau ratu kliudė kūgelį. Tai, pasak sportininko, menka, tačiau rezultatui skaudžiai atsiliepianti klaida, tad jis patarė pradedantiesiems neskubėti trasoje. Tokiu būdu mažėja klaidos tikimybė ir rezultatas, nors važiuojant be streso gali pasirodyti kitaip, būna geresnis.
Trečiu važiavimu pradedančioji lenktynininkė parodė daugiau nei pusantros sekundės geresnį laiką ir trasą įveikė per 54,36 sekundės. B. Brusokaitė neslėpė, kad eksperimento metu išmoktos pamokos ne tik leido pasiekti geresnio rezultato, bet ir padidino vairavimo teikiamą malonumą: „Kai pasiimi patogiai vairą, atsiranda komfortas, patogumas. Atrodo, kad ir automobilį jauti daug geriau.“
Dominykas Butvilas visiems palinkėjo to paties – įlipus į naują automobilį skirti kelias sekundes patogiai susireguliuoti sėdynę ir taip savo keliones paversti gerokai patogesnėmis.
Pravažiavus eksperimento dalyvei sportininkas pabandė trasą įveikti ir pats: „Pravažiavome be patarimų, su patarimais, o aš pravažiuosiu ir pažiūrėsiu ką galima padaryti su patirtimi.“
Rezultatai kalbėjo patys už save – lenktynininkas trasą įveikė per 48,48 sekundės.
Dominykas Butvilas birželio 3-4 dienomis „Alfa Romeo Stelvio“ automobiliu lenktyniaus tarptautiniame „Press ralyje“, kuris vyks jau 27 kartą. Jame prie starto stos ir eksperimente dalyvavęs fotografas Gediminas Žilinskas bei gausus būrys profesionalių lenktynininkų, žurnalistų ir autosporto entuziastų.