Prieš daugiau nei šimtą metų automobilizmo pasaulyje nuskambėjo frazė, sufleruojanti, jog ne klientai, o gamintojai diktuoja rinkos sąlygas. Jos autorius sakė: „Jei būčiau žmonių paklausęs, ko jie nori – jie būtų paprašę greitesnių arklių“. Nors ta frazė ir galėjo būti teisinga pramonės revoliucijos laikais, dabartinę rinkos evoliuciją, visgi, diktuoja vartotojai.
Vienas ryškiausių automobilių pasaulio pokyčių per pastarąjį laikmetį įvyko žvelgiant į tai, kokio tipo automobilius renkasi vairuotojai: hečbekus, sedanus ir universalus dabar pakeitė padidinto pravažumo SUV tipo automobiliai. Nors burnojančių automobilių entuziastų daug, bet retas, pasirinkęs tokį modelį, nori grįžti atgal.
Padidinto pravažumo modeliai pasižymi jau minėtų kėbulo tipų savybėmis ir jas dar labiau praplečia. Dėl didesnės prošvaisos galima pasiekti sunkiau privažiuojamas vietoves užmiestyje, o manevruojant vis siaurėjančiose miesto gatvėmis aukščiau esantys automobilio bamperiai ir kiti apdailos elementai nesibraižo į bortelius, lengviau prasilenkti ankštuose kiemuose. Dėka aukštesnės sėdėsenos lengviau įlipti ar išlipti, galima sukrauti bagažą neapkraunant nugaros raumenų. Taip pat, dėl aukštesnės sėdėjimo padėties vairuotojas turi geresnį matymo lauką, o naktį yra mažiau akinamas priešpriešais atvažiuojančių automobilių. Taigi – taip didėja ir saugumas.
Skirtingi SUV po vienu skėčiu
Tiesa, kalbant apie SUV rinką dažnai po šiuo vienu apibūdinimu sudedami visiškai skirtingi, nors ir tokio pačio kėbulo tipo, modeliai. Štai pavyzdžiui vidutinio dydžio ir klasės krosoveriai, kaip „Nissan Qashqai“ ar „Hyundai Tucson“ vargu ar gali būti lyginami su sportiškais ir prabangiais „Alfa Romeo Stelvio“ ar „Porsche Macan“. Teisinga būtų kalbant apie padidinto pravažumo modelius juos taip pat išskirstyti į skirtingas klases.
Jau porą metų itališku „Stelvio“ važinėjantis Lietuvos ralio čempionas Dominykas Butvilas sako, kad anksčiau, norint suderinti aktyvų gyvenimo būdą ir dinamišką kasdienį vairavimą, buvo būtina turėti daugiau nei vieną automobilį arba daryti kompromisus: „Tempti priekabą su pakrautu motociklu, o kitą dieną mėgautis dinamišku važiavimu vingiuotais užmiesčio keliais tuo pačiu automobiliu man atrodė nesuderinama. Bet situacija rinkoje rodo, kad automobilių gamintojai puikiai girdi klientų poreikius ir moka prie jų prisitaikyti. Aukštesnės prošvaisos automobiliai, atrodo, niekaip neturėtų derėti su sportiškumu, tačiau jau ne kartą teko įsitikinti, kad šio požiūrio reikėtų atsisakyti.“
D.Butvilas sako, kad teisingai priderinus automobilį prie savo gyvenimo būdo, jis turėtų atliepti visus svarbiausius poreikius, o tai, kad krosoveriai tampa vis populiaresni, lenktynininkas laiko natūraliu rinkos reiškiniu: „Manau tai, kad dauguma persėda į SUV, yra ne kas kita, nei klientų daugumos padiktuotas poreikis. Automobilių gamintojai turi ištisas komandas, tiriančias klientų nuotaikas ir tendencijas, tad kurdami naują automobilį jie jau žino, kam jis skirtas.“
Ar jau pamiršti kito kėbulo tipo automobilius?
Per pirmąjį šių metų ketvirtį tarp populiariausių naujų registruotų automobilių dešimtuko buvo net aštuoni krosoveriai, o likę du automobiliai – kompaktinės klasės hečbekai. Palyginimui – prieš keturis metus šiame dešimtuke puikavosi vos keturi SUV modeliai. Panašios tendencijos matomos ir kitų pasaulio šalių statistikoje, o taip pat ir gamintojų siūlomų automobilių gamoje.
Sekant automobilių katalogus galima pastebėti, kad kai kurie, mažiau populiarūs modeliai kartais iš jų dingsta, tačiau geriausiai matoma tendencija yra tai, kad atsiranda vis nauji SUV. Štai pavyzdžiui „Volkswagen“ jau kurį laiką Lietuvoje nebesiūlo mažojo miesto hečbeko „Polo“, „Hyundai“ kainoraštyje nebėra „i10“ modelio. Tuo pačiu gamintojai pristato ir vis naujus krosoverius. Pavyzdžiui „Mercedes“ visai neseniai pristatė bene prabangiausią elektrinį SUV EQS, „Porsche“ siūlo ne tik įprastos formos, bet ir coupe tipo „Cayenne“ modelį, o „Alfa Romeo“ visai neseniai pristatė „Tonale“ bei atnaujino ikoniškais spėjusius tapti „Stelvio“.
Tokie pokyčiai rodo, kad žmonės ne tik persėda į krosoverius, bet ir nenori grįžti prie kito tipo modelių. Tokia pačia patirtimi dalinasi ir D. Butvilas: „Su „Stelvio“ apvažiavau visas Lietuvos ralio čempionato trasas, tempiau priekabas su enduro motociklais, leidome vandens motociklus į ežerą. Po tokių iššūkių, grįžus į miestą, užsuku į plovyklą ir galiu važiuoti į miesto centrą išgerti kavos. Pripažinsiu, kad po gero ir greito SUV, atgal į lengvąjį automobilį sėsti nenorėčiau.“