Istorinių automobilių ralio kolonoje – skirtingi eksponatai

Tik savaitė beliko iki VšĮ „Saugus ratas“ rengiamo tradicinio „Vilduja istorinių automobilių ralio Prezidento Antano Smetonos keliais“ starto, kuris rugsėjo 10-osios rytą bus duotas Molėtų rajono Balninkų miestelyje.

Pats renginio pavadinimas neblogai nusako ralio maršrutą, kuriuo mėgo važinėtis Užulėnyje gimęs Prezidentas A. Smetona. Tad istorinės technikos gerbėjai, pabendravę su svetinga, rūpestingai Balninkus puoselėjančia vietos bendruomene, pasuks Anykščių link, kur jų lauks speciali rungtis, o po to – naujos užduotys Kavarske, išsamesnė pažintis su Ukmergės rajono piliakalniais ir neįprastos užduotys rajono kraštotyros muziejuje, speciali fotosesija Taujėnų dvare, o Užulėnyje – smetoniški pietūs pagal to meto Prezidento pamėgtą valgiaraštį.

Iš Užulėnio per Ramygalą, Krekenavą, Upytę ir Gustonis, dalyvaudami specialiose rungtyse ir spręsdami jiems skirtas specifines užduotis, ralio dalyviai artės Aukštaitijos sostinės Panevėžio link, kur lauks viso 200 km ilgio maršruto finišas.

„Norime, kad ir šįsyk žiūrovai, istorinės technikos gerbėjai, galėtų mėgautis kuo įvairesniais automobiliais, todėl pirmenybę teikiame skirtingų markių ir modelių keturračiams, – sako „Saugaus rato“ vadovas ir istorinių automobilių ralių iniciatorius Valdas Juozas Vilūnas. – Todėl dar galime registruoti penketą ekipažų, galinčių parodyti tokius antikvarinius eksponatus, kokių kol kas neturime paraiškose“.

O ir nepilnas ralio dalyvių automobilių parkas vertas išskirtinio dėmesio. Štai alytiškė Jolanta Jakubauskienė drauge su patikimiausiu šturmanu, savo vyru Romu vairuos 1983 m. gamybos 2,3 litro darbo tūrio variklį turintį „Ford Capri“.

„Nepaisant, kad mūsų svajonių kūdikis dviem metais vyresnis už mane, juo visi labai pasitikime, – sako būtent rugsėjo 10-ąją, kai vyks šis ralis, 37-ąjį gimtadienį pažymėsianti Jolanta. – Šis automobilis mums pomėgis, suteikiantis galimybę sutikti senovinę techniką mylinčius žmones bei išskirtinė transporto priemonė, kuria mielai keliaujame po Lietuvą su visa šeima. Todėl mūsų „juodąjį arkliuką“ mylim ne tik mes su vyru, bet ir mūsų vaikai, noriau besirenkantys važiuoti „Capri“, nei šiuolaikinėmis transporto priemonėmis.

Jolanta pasakoja, jog vyras buvo linkęs įsigyti istorinį motociklą. Tačiau tam nebuvo nusiteikusi pritarti keliauti mėgstanti visa šeima, todėl visų džiaugsmui, regis, nebuvo ribų, kai prieš septynerius metus į alytiškių garažą įriedėjo „Ford Capri“, kuris stropiai prižiūrimas per tuos metus tenuriedėjo vos 10 000 km.

Alytiškių turimas „Ford Capri“ – trečios, paskutinės kartos, o šis GT klasės kupė automobilis buvo gaminamas nuo 1968 iki 1986 m. Jo parduota beveik 2 milijonai vienetų. Sportiškas, gerai valdomas, nebrangus ir praktiškas „Capri“ tapo labai sėkmingu „Ford“ automobiliu, pakerėjęs ir daugelį Europos rinkų.

Senas čekų hitas apie Józefą iš pelkių, kaip ir „Škoda S100“, pagaliau sulaukė antrosios jaunystės. Nors automobilio dizainas sukurtas aštuntojo dešimtmečio viduryje, „Škoda S100“ daugelis neabejingi ir dabar. Tarp jų panevėžiečiai Jurijus Krinicynas su Danute Pamerneckyte,

bemaž nuolatiniai „Saugaus rato“ rengiamų istorinių automobilių ralių dalyviai.

1976 m pagamintą čekišką automobilį Jurijus prieš dešimtmetį įsigijo Lenkijoje, iš vietinio Dobrovo Gornice gyventojo. Sunku patikėti, tačiau dokumentaliai pavyko įrodyti, jog vieną savininką teturėjusios „Škoda S100“ rida buvo vos 26 000 km.

„Ir dabar jos nevaikau, – sako J. Krinicynas. – Vos 998 kubinių cm. variklį turinti „Škoda S100“ 100 km kelio sudegina 7,5-8 litrus benzino. Daugoka, tačiau taip jau yra. Vienok ne dėl sąnaudų per metus ja nuvažiuoju po 500-600 km. Yra kitų, svarbesnių faktorių“, – visų kozirių atskleisti nelinkęs automobilio savininkas.

Reikia tik labai norėti, ir svajonės išsipildo – taip galima būtų nusakyti dar vieno ralyje važiuosiančio automobilio atsiradimo Lietuvoje aplinkybes.

„1995 m., studijuodamas Švedijoje, pamačiau labai gražų, praeiti ramiai neleidžiantį automobilį. „Volvo P1800“ – jo pavadinimas taip strigo į širdį, jog nepajėgiau iš atminties ištrinti regėto vaizdo, – pasakoja „Vilduja istorinių automobilių ralio Prezidento Antano Smetonos keliais“ dalyvis, kaunietis Andrius Dementavičius. – Svajonę nešiojau daugiau nei du dešimtmečius, kol 2016 m. mano garaže neatsirado „Volvo P1800“.

Išsvajotąjį automobilį kaunietis surado tolimajame San Franciske. Nemažiau įdomi ir pati transporto priemonės istorija. 1969 m. laidos „Volvo P1800“ į JAV parsiplukdė Geteborge dirbęs JAV diplomatas, kuris automobilį labai tausojo, todėl kaunietis džiaugėsi jį radęs itin geros būklės.

Dar vieną švedišką automobilį – „Volvo 780“ – į ralio trasas išvairuos vilnietis Jonas Dastikas drauge su sūnumi Roku.

Kaip du vandens lašai panašios ir abiejų „Volvo“ atsiradimo Lietuvoje istorijos. J. Dastikas prieš trejus metus geidžiamą automobilį parsigabeno irgi iš Amerikos, iš seno, jau nebenorinčio vairuoti džentelmeno. 1989 m. gamybos „Youngtimer“ klasės atstovas buvo įveikęs 100 tūkstančių mylių, o jo išvaizda irgi kėlė pasigėrėjimą.

„Iš pradžių labai troškau jį vairuoti, tačiau covid‘as ir kitos aplinkybės tą norą kiek atvėsino, todėl dabar per sezoną su „Volvo 780“ nuvažiuoju po 1000-2000 kilometrų“, – sako J. Dastikas.

„Volvo 780“ – neeilinis automobilis šio gamintojo gamoje. Jis ženklina Švedijos dizainerių ir inžinierių bendradarbiavimo pradžią su garsia Italijos dizaino studija „Bertone“, kurią išpopuliarino „Alfa Romeo“, „Lamborghini“ ir kitos garsios markės.  Bendras jų kūrybos vaisius – „Volvo 780“ – pasižymėjo unikaliomis kėbulo ir vidaus detalėmis. 1986-aisiais pasirodę automobiliai pirkėjus traukė ne tik galingais varikliais, bet ir puikia įranga. Odinės sėdynės, tikro medžio apdaila bei aukštos klasės garso aparatūra buvo kažkas naujo „Volvo“ šeimoje.

Tai tik keturi trumpi epizodai apie istorinių automobilių ralio dalyvius. Rugsėjo 10-ąją Prezidento A. Smetonos keliais jų riedės per tris dešimtis, o kiekvieno jų istorija – ne mažiau įdomi.

Algimanto BRAZAIČIO, Irmanto GELŪNO ir organizatorių nuotr.

ŽYMĖ:
Pasidalink