Nuo prekybos centrų iki miestų savivaldybių: kaip pristatymo sunkvežimiai Europoje iš dyzelinių virsta varomi elektra?

Gamintojo nuotr.

Nors elektra varomi sunkvežimiai, palyginti su lengvaisiais elektromobiliais, vis dar naujiena, mažai kas abejoja, kad būtent tokioms krovininėms transporto priemonėms priklauso ateitis. Tvarumo siekiančios bendrovės, viešosios įstaigos ir kitos organizacijos stengiasi, kad ta ateitis realybe virstų jau šiandien.

Strateginių konsultacijų ir rinkos tyrimų bendrovės „BlueWeave Consulting“ neseniai atliktas tyrimas parodė, jog praėjusiais metais pasaulinė elektrinių sunkvežimių rinkos vertė siekė 2,3 mlrd. eurų. Prognozuojama, kad ši rinka artimiausiu metu pūsis po beveik 15 proc. kasmet ir jau 2028-aisiais jos vertė sieks 5 mlrd. eurų.

„Matome didžiulį visų susidomėjimą elektriniais sunkvežimiais – tiek valstybinių institucijų, tiek privačių įmonių“, – sako Švedijos gamintojai „Scania“ atstovaujančios austrų bendrovės „Wiegele Trucks“ vykdomasis direktorius Ralphas Schwaigeris.

Jo bendrovė šių metų pradžioje elektrinį „Scania 25 P“ sunkvežimį pristatė Austrijos energetikos įmonei „Conversio“. Šia iki 250 km viena įkrova galinčia nuvažiuoti transporto priemone bus gabenami fotovoltiniai moduliai ir komponentai tarp „Conversio“ bazių Vienoje, Burgenlande ir Štirijoje.

„Mes esame aplinkai palankių energetikos sprendimų tiekėjai, todėl elektrinis sunkvežimis puikiai tinka mūsų koncepcijai ir gali būti suprantamas kaip tam tikras įmonės pareiškimas“, – pažymi „Conversio“ vadovas Johannesas Hoferis.

Jis taip pat atkreipia dėmesį ir į vieną netikėtą „Scania 25 P“ įsigijimo efektą. Bendrovei paskelbus, kad ieškomas būtent elektrinio sunkvežimio vairuotojas, atsirado devynios galybės šio darbo norinčių kandidatų. Ir tai įvyko tuo metu, kai visos Europos bendrovės gailiai dejuoja dėl vairuotojų trūkumo.

Nuo prekybos centrų iki miestų savivaldybių: kaip pristatymo sunkvežimiai Europoje iš dyzelinių virsta varomi elektra?
Gamintojo nuotr.

Pirmaujantis prekybos centrų tinklas pereina prie tvaraus transporto

Sparčiai tobulėjantys elektriniai sunkvežimiai viena įkrova nuvažiuojamu atstumu vis dar neprilygsta dyzelinėms alternatyvoms, tačiau turi daug kitų svarių privalumų: jie veikia tyliai, neteršia aplinkos ir yra gerokai pigiau eksploatuojami. Todėl tokios transporto priemonės jau dabar užima vis reikšmingesnę vietą miestų logistikoje.

Pavyzdžiui, pirmaujantis Italijos prekybos centrų tinklas „Lidl Italia“ neseniai pristatė savo pirmąjį akumuliatoriumi varomą elektrinį sunkvežimį. „Scania Battery Electric Vehicle“ be teršalų dabar veikia iš „Lidl“ logistikos centro Arkolėje netoli Veronos ir yra naudojamas tiekti prekes į įmonės prekybos centrus šiaurės rytų Italijoje.

Tai svarbus žingsnis įmonei, kuri yra viena iš perėjimo prie tvarios transporto sistemos pradininkių šalyje. Tokio rezultato jai pavyko pasiekti bendradarbiaujant su „Scania“ dukterine įmone Italijoje „Italscania“ ir transporto įmone „LC3 Trasporti“.

Naujasis elektrinis „Scania 25 L“ vienu įkrovimu nuvažiuoja apie 250 km. Trijų ašių važiuoklės sunkvežimis turi elektrinį variklį, kurio nuolatinė galia siekia 230 kW (313 AG) ir 295 kW (401 AG) didžiausią galią.

„Mūsų ilgalaikis tikslas yra transporto dekarbonizacija, o šios naujos baterijose sukaupta energija varomos pramoninės transporto priemonės pristatymas yra svarbus žingsnis į priekį šia kryptimi“, – sako Luca Ros, „Lidl Italy“ logistikos direktorius.

Gamintojo nuotr.

Išsikėlė ambicingą tikslą

Danijos sostinė Kopenhaga, išsikėlusi ambicingą tikslą iki 2025 m. tapti neutralia klimatui, ėmėsi visus dyzelinius miesto šiukšliavežius keisti elektrinėmis transporto priemonėmis. Didelę jų dalį sudarys „Scania 25 L“ sunkvežimiai.

Už atliekų surinkimą ir perdirbimą atsakingos Kopenhagos įmonės „Amager Resource Center“ vadovas Peras Fisheris sako, kad iki 2025-ųjų atliekos mieste bus surenkamos maždaug 100 elektrinių sunkvežimių, o gyventojams tai reikš keletą dalykų.

„Pirma, ore bus mažiau kietųjų dalelių, nes elektriniai sunkvežimiai visiškai neišmeta teršalų. Antra, gerokai nuslops šiukšliavežių keliamas triukšmas“, – vardija P. Fisheris.

Gamintojo nuotr.

Didesnis proveržis – Vakarų Europoje

„Vakarų Europoje matome didesnį ir ankstesnį elektrinių sunkvežimių proveržį dėl kelių pagrindinių priežasčių. Viena jų – miestai įvedė griežtesnius apribojimus teršiančioms vidaus degimo transporto priemonėms ir apribojo arba uždraudė jomis įvažiuoti į senamiesčius ar tankiai apgyvendintas vietoves, gyvenamuosius rajonus. Tokiu būdu jie ne tik sprendžia ekologines problemas užtikrindami nulinę CO2 emisiją, bet ir sumažina triukšmą“, – sako „Scania Lietuva“ pardavimų direktorius Ramūnas Saveikis.

Anot jo, pavyzdžiui, pervežimo ar atliekų surinkimo paslaugas pagal tokius reikalavimus teikiančios transporto įmonės neturi kito pasirinkimo, kaip teikti paslaugas švariomis ir tyliomis transporto priemonėmis. Juk gyventojai labai patenkinti, kai prekės pristatomos naktį arba atliekos surenkamos itin tyliais ir švariais sunkvežimiais. Lietuvoje tokių reikalavimų kol kas nėra, tačiau jiems atsiradus miestuose paslaugas teikiančios transporto įmonės rimtai svarstytų įsigyti elektrinius sunkvežimius.

„Elektrinių sunkvežimių eksploatacijos sąnaudos mažesnės, tačiau pradinės investicijos yra žymiai didesnės. Taigi Vakarų Europos šalyse veikia reikšmingų valstybės paskatų mechanizmai, palengvinantys elektrinių sunkvežimių pirkimą ir atsipirkimą. Tai liečia ne tik pačių transporto priemonių pirkimą, bet ir investicijas į viešąją infrastruktūrą“, – pažymi R. Saveikis.

Jis priduria, kad techniškai įmonėms nėra labai sunku investuoti ir savo bazėse įrengti įkrovimo stoteles, tačiau realūs pavyzdžiai rodo, kad mieste dirbantys sunkvežimiai dažnai negrįžta į savo bazę iki pamainos pabaigos. Pavyzdžiui, Vilniaus miestą aptarnaujantys šiukšlių surinkėjai iš bazės išvažiuoja labai anksti ryte, atliekas mieste renka visą dieną ir kelis kartus per pamainą važiuoja iškrauti atliekų į rūšiavimo centrą, bet į bazę negrįžta.

Akivaizdu, kad tokiam transportui reikalinga elektros įkrovimo infrastruktūra mieste ar iškrovimo vietose, kad bent jau vairuotojo pertraukėlės metu būtų galima sustoti ir pasikrauti pakankamai energijos kitam ciklui ar iki darbo pamainos pabaigos.

„Nuo antrojo šių metų ketvirčio taip pat turime galimybę pasiūlyti elektrinius sunkvežimius Lietuvos klientams ir jau dirbame su pirmaisiais projektais bei atliekame skaičiavimus. Šiuo metu techninės galimybės leidžia pasiūlyti elektrinius miesto sunkvežimius prekių gabenimui ir paskirstymui bei viešajam transportui: komunalinių atliekų surinkėjams, miesto priežiūros įmonėms“, – priduria R. Saveikis.

Gamintojo nuotr.

Abejonių dėl ateities technologijos nebėra

Nors „Scania“ darbuojasi keliomis kryptimis, siekdama pereiti prie tvarios transporto sistemos, bendrovė galiausiai tiki, kad elektrifikacija bus pagrindinė technologija, leidžianti siekti ilgalaikių pokyčių. Be to, jau dabar aiškiai matyti, jog susidomėjimas elektrinėmis sunkiasvorėmis transporto priemonėmis tik stiprės.

„Scania“ skaičiavimais, 2025 m. elektrifikuotos transporto priemonės sudarys apie 10 proc. grupės pardavimų Europoje, o iki 2030-ųjų šis skaičius išaugs iki 50 proc. Tai pasiekti padės ir gamintojos įsipareigojimas kiekvienais metais savo sunkvežimių ir autobusų asortimentą papildyti bent viena nauja elektra varoma transporto priemone.

Tikėjimą elektros pavaros perspektyvomis demonstruoja ir trijų pagrindinių Europos sunkvežimių gamintojų, įskaitant ir „Scania“ valdantį koncerną „Traton Group“, neseniai įkurta bendra įmonė, kuri kurs elektriniams tolimųjų reisų vilkikams ir autobusams skirtą įkrovimo stotelių tinklą.

Kartu numatoma investuoti 500 mln. eurų – tai bus didžiausia Europoje sunkiojo transporto pramonės investicija, skirta elektros energijos įkrovimo taškų infrastruktūrai plėtoti. Iš viso planuojama įrengti ir eksploatuoti bent 1 700 didelio našumo viešojo įkrovimo stotelių, kuriose bus naudojama žalioji elektros energija.

ŽYMĖ:
Pasidalink
Exit mobile version