Keičiasi šeimų poreikiai – keičiasi ir šeimyniniai automobiliai. Prieš du dešimtmečius buvo sunku įsivaizduoti geriau šeimų poreikiams pritaikytą automobilį nei vienatūris, o šiandien žvilgsniai krypsta į SUV ir krosoverius. Kokiomis savybėmis, be didelės erdvės bei priimtinos formos, dar turi pasižymėti modernus šeimyninis keturratis, kad atitiktų šiuolaikinės šeimos poreikius?
Daugiau dėmesio kiekvienam keleiviui
1984-aisiais „Renault“ europiečiams pademonstravo tai, kas turėjo tapti geriausiu šeimyniniu automobiliu, – vienatūrį „Espace“. Šią rinkos nišą iš karto pastebėjo ir kiti gamintojai. Ilgainiui ją užpildė ne tik „Volkswagen“, „Peugeot“, „Kia“, bet ir daugybė kitų vardų.
Beveik keturis dešimtmečius besitęsianti šeimyninių modelių evoliucija šiandien pasiekusi tokį konkurencinį lygį, apie kokį buvo sunku pagalvoti per „Espace“ debiutą, o šeimyniniam automobiliui keliami reikalavimai, kurių klasikiniai vienatūriai patenkinti nebegali.
Jei pažvelgtume į šiandienę šeimyninių modelių rinką, pamatytume, jog vienatūrių joje beveik nebeliko, nes vietoje jų pirkėjai susižavėjo didesnio pravažumo automobiliais. Pastarieji išsiskiria erdviu vidumi, naujausių technologijų gausa, dideliu važiavimo komfortu ir galimybes keliauti išplečiančia aukštesne prošvaisa, o nemaža dalis modelių gali turėti ir visų varančiųjų ratų pavarą.
Tačiau vien to nepakanka, todėl gamintojai stengiasi atsižvelgti į visų šeimos narių poreikius ir pasirūpina įvairiomis smulkmenomis, kad modelis būtų pritaikytas XXI a. gyvenimo tempui. Vis dažniau pirkėjams siūloma galimybė pasirinktame modelyje užsakyti šildomą vairą ir sėdynes, o, pavyzdžiui, naujosios kartos „Kia Sportage“ tokia įranga montuojama jau bazinėje komplektacijoje. Kokių dar reikšmingų įrangos detalių galima rasti šiuolaikiniame šeimyniniame automobilyje?
„Anksčiau, pavyzdžiui, trečioji sėdynių eilė buvo nepilnavertė, net puodelių laikiklių nebūdavo, nes dažniausiai ten sėdi maži vaikai. Ir šiandien šios vietos tinkamiausios mažiesiems, tačiau dabar jie įpratę naudoti išmaniuosius įrenginius, todėl čia turi būti USB įkrovikliai, puodelių laikikliai, vis dažniau įrengiama ir atskira klimato kontrolės sistema. Dabar visi automobilio keleiviai yra vienodai svarbūs ir visi turi individualius poreikius“, – pastebi apžvalgininkas ir „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Justas Lengvinas.
Gerai apgalvotos smulkmenos
Svarbu ne tik įvairių privalumų gausa, bet ir jų integracija bei prieinamumas, todėl net ir smulkmenos turi būti gerai apgalvotos.
„Bandydamas transporto priemones, atkreipiu dėmesį į tai, ar jose yra pakankamai USB jungčių, bent po vieną kiekvienam keleiviui. Taip pat įvertinu, jei naujuose modeliuose randu ir naujų, USB C tipo jungčių.
Morališkai automobiliai sensta lėčiau nei išmanieji įrenginiai, todėl reikia pasirūpinti įranga, aktualia ilgesniam laiko tarpui. Reikšmės turi ir tokių jungčių integracija. Tarkime, man patinka „Kia“ sprendimas USB jungtis, skirtas antros sėdynių eilės keleiviams, įrengti priekinių sėdynių šonuose“, – pažymi J. Lengvinas.
Kad Pietų Korėjos gamintojas USB jungtims skiria ypatingą dėmesį, nesunku įsitikinti. Štai „Sportage“ modelyje jos montuojamos dvi skirtos sėdintiems gale, dvi priekyje, kur yra ir bevielis telefono įkroviklis, o dar daugiau galimybių suteikia ir 12V jungtys ne tik salone, bet ir bagažinėje.
Automobilių žinovas sako, kad renkantis naują šeimyninę transporto priemonę reikia įvertinti ir kitas sistemas bei savybes, pavyzdžiui, kaip plačiai atsidaro durys, nes tai leidžia patogiau pasodinti atžalas, ar yra automatinio bagažinės atidarymo kojos mostu ar kita panaši sistema, kuri tikrai praverčia, kai vienoje rankoje – pirkiniai, o kitoje – mitrus bamblys.
Pavyzdžiui, „Kia“ sprendimas dar labiau palengvina automatinį bagažinės atidarymą, nes pakanka raktelį turėti kišenėje ir priėjus prie automobilio galo palaukti tris sekundes – dangtis tiesiog pakyla, o sistema suveiks visada, nes jai nereikia papildomų, į judesius reaguojančių daviklių, kurie neretai apsineša nešvarumais ir tampa nebeaktyvūs.
Galima paminėti ir dar vieną sistemą, leidžiančią tiesiogiai bendrauti sėdintiems pirmoje ir trečioje sėdynių eilėse. Ji aktuali didesnių modelių vairuotojui bei keleiviams. Štai naujajame „Kia Sorento“, kuriame telpa iki septynių keleivių, įrengta tokia sistema palengvina visų keleivių tarpusavio komunikavimą.
„Tai atrodo kaip smulkmena, bet ji iš tikrųjų labai palengvina bendravimą, nes nereikia kelti balso, šnekučiuojantis su gale įsitaisiusiais keleiviais. Kartą pabandžius tokią sistemą, manau, daugiau nesinorės automobilio, kuris jos neturi“, – pasakoja J. Lengvinas.
Saugumas – prioritetų sąraše
Per pastaruosius du dešimtmečius stipriai pasikeitė ne tik modernaus šeimyninio automobilio forma – žymus proveržis įvyko ir saugumo srityje.
„Galbūt Lietuvoje pirkėjai vis dar neskiria pakankamai dėmesio saugumui, bet, manau, renkantis naują šeimyninį automobilį, tai turėtų būti vienas iš prioritetų. Labai verta pažiūrėti, kaip modelis pasirodė per „Euro NCAP“ saugumo bandymus, kuriuose atskirai vertinama ir vaikų apsauga“, – pataria J. Lengvinas.
Nepriklausoma naujų automobilių saugumą vertinanti „Euro NCAP“ organizacija bendrą įvertinimą skiria atsižvelgdama į keturių kategorijų rezultatus: suaugusiųjų ir vaikų apsaugą, pėsčiųjų bei kitų eismo dalyvių saugumą bei elektroninių vairuotojo pagalbos sistemų veikimą.
Vertinant berniukų ir mergaičių apsaugą, naudojami 6 ir 10 metų vaikus imituojantys manekenai, o įvertinimas skiriamas už tai, kaip automobilis juos apsaugo per įvairius susidūrimus. Saugumo ekspertai vertina, ar manekenams užfiksuoti skirtingų kūno dalių sužalojimai ir kokio jie rimtumo. Testuojant elektronines saugumo sistemas, specialiame poligone atliekami realūs jų bandymai.
Pavyzdžiui, šeimyninis SUV „Kia Sorento“ už vaikų apsaugą gavo aukštą 85 proc. įvertinimą, nes vaikiški manekenai nepatyrė jokių rimtų sužalojimų. Elektroninėms vairuotojo pagalbinėms sistemoms skirti 87 proc., ir šis balas atspindi ne tik gerą jų veikimą, bet ir tai, kad jau standartinėje įrangoje automobilis turi aukšto lygio saugumo sistemas, kadangi „Euro NCAP“ testuoja bazinio įrangos lygio automobilius. Tai lėmė, kad bendras „Sorento“ įvertinimas – penkios žvaigždutės iš penkių galimų.
„Pirkėjai turėtų įvertinti automobilio visumą – komforto įrangą, saugumą, net ir menkiausias smulkmenas. Taip pat patarčiau, kad išbandyti automobilį į saloną keliautų visi šeimos nariai, nes kiekvienas jų turės savo vertinimo kriterijus, lūkesčius bei pageidavimus“, – rekomenduoja J. Lengvinas.
Renkantis naują šeimos automobilį, derėtų atsižvelgti į platų kriterijų spektrą. Jis privalo būti patogus ir užtikrinti keleivių saugumą – tai, kas atrodo kaip smulkmena, gali tapti nepakeičiamu privalumu. Taigi jame turi būti įdiegta moderni, šio laikmečio poreikius atitinkanti įranga. Ne mažiau svarbu įvertinti visų šeimos narių poreikius ir tai, kaip juos patenkina pasirinktas modelis.