Kokybiškai veikianti automobilio stabdžių sistema – bene svarbiausias mašinos elementas, kad kelyje būtume saugūs. Efektyvūs stabdžiai reikalingi visais metų laikais, tačiau žiemą jiems turėtų būti skiriamas ypatingas dėmesys. Specialistai dalijasi patarimais, kaip prižiūrėti stabdžių sistemą šaltuoju metų laiku ir kokie požymiai išduoda, jog laikas susirūpinti.
Nepakankamas dėmesys stabdžių skysčiui
Tinkamai prižiūrėti automobilio stabdžių sistemą itin svarbu, norint žiemą kelyje jaustis saugiai. Važiuojant slidžia danga gerokai pailgėja stabdymo kelias, todėl vos pajutus, kad automobilis prasčiau stabdo, būtina patikrinti stabdžių trinkeles, diskus bei skystį – tai užtikrina tolygų visų ratų stabdymą slidžiame kelyje.
„Stabdžių sistemos elementus pasitikrinti rekomenduojama dar prieš prasidedant šlapdribai ir šalčiui. Jei stabdžių sistema veikia netvarkingai, joje atsiranda ypač dideli temperatūros pokyčiai ir papildoma trintis, todėl reikalinga pasitikrinti stabdžių diskus, užtikrinančius tinkamą stabdymo procesą. Stabdžių diskams ar trinkelėms sudilus, juos reikia pakeisti laiku“, – apie pirmuosius aspektus, kuriuos svarbu įvertinti, pasakoja Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Tomas Mareckas.
Pasak eksperto, kita neretai pasitaikanti klaida praktikoje – vairuotojai dažnai pamiršta pasirūpinti stabdžių skysčiu, nors tai vienas didžiausių vairuotojo saugumo garantų, užtikrinančių automobilio stabdžių sistemos darbo sklandumą.
„Stabdžių skysčio keitimas – toks pat planinis automobilio remontas, kaip ir alyvos ar žvakių keitimas. Automobilių gamintojai nurodo laiką, kada reikia keisti stabdžių skystį – tai lemia automobilio markė, modelis, variklis, tam tikri konstrukcijos niuansai. Jei automobilis eksploatuojamas sudėtingomis sąlygomis, važinėjama ne vien trumpais atstumais mieste, skystį gali tekti keisti dažniau. Įprastai skystį rekomenduojama keisti kas 30–50 tūkst. km kas du metus, geriausia tai daryti dar neprasidėjus šaltajam sezonui“, – aiškina T. Mareckas.
Nekeičiamas stabdžių skystis absorbuoja drėgmę, todėl iš vidaus rūdija stabdžių sistemos dalys, gadinamos guminės detalės, apnašos padengia stabdžių stūmokliukus, dėl to jie pradeda sunkiau judėti ir strigti. Stabdžių skystyje yra vandens, tad esant minusinei temperatūrai jis keičia savo savybes. Jeigu skystis nekeičiamas ilgiau kaip du metus, pakinta stabdžių pedalo kietumas, sumažėja stabdymo efektyvumas.
Pagrindinė taisyklė – keisti laiku
Pasak alyvos ir tepalų gamintojo „Total“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovo Andrzejaus Husiatynskio, praktikoje stabdžių skysčio būklė gali būti įvertinama pagal išvaizdą – jis turėtų būti skaidrus, vienalytis be nuosėdų. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į šiuos požymius: „Stabdžių skystį būtina tikrinti, jei stabdymo efektyvumas mažėja, priklausomai nuo nuvažiuoto atstumo – tą gali lemti drėgnas stabdžių skystis. Taip pat svarbu nepražiopsoti stabdžių skysčio galiojimo termino. Nusipirkus naudotą automobilį, stabdžių skystį būtina iš karto pakeisti, o keičiant naujus stabdžių sistemos elementus stabdžių skystį sistemoje reikalinga atnaujinti“.
Ekspertas atkreipia dėmesį, jog vandens sugėrimą stabdžių skystyje skatina nuolat laikomas atidarytas stabdžių skysčio bakelis, taip pat tinkamai neužsandarinta pakuotė, kai nesilaikoma stabdžių skysčio techninio aptarnavimo periodiškumo, taip pat esant pažeistiems stabdžių sistemos komponentams – tai gali lemti staigų stabdymo efektyvumo sumažėjimą, todėl skystį svarbu keisti laiku.
Tinkamas skystis – pagal gamintojo rekomendacijas
Stabdžių skysčio rūšis turėtų būti pasirenkama priklausomai nuo automobilio markės, variklio ir kitų techninių ypatybių – šias charakteristikas paprastai nurodo gamintojas: „Šiuo metu naudojami kelių tipų skysčiai: DOT 3, 4, 5, 5.1. Pagal sudėtį, stabdžių skysčiai skirstomi į mineralinius, glikolinius ir silikoninius. Mūsų eksploatuojamiems automobiliams dažniausiai naudojami glikoliniai DOT 3 ir DOT 4 stabdžių skysčiai. Pastarasis pasižymi aukštesne virimo temperatūra ir mažesne vandens absorbcija, todėl yra kokybiškesnis ir mažiau tikėtina, jog žiemą jis prišals”, – dėmesį atkreipia „Total“ atstovas A. Husiatynskis.
Pasak eksperto, dėl panašios sudėties glikoliniai DOT 3, DOT 4 ir DOT 5.1 yra visiškai suderinami ir maišomi, vietoj žemesnės klasės skysčių gali būti naudojami aukštesnės klasės produktai. Tuo tarpu DOT 5 tipo silikono pagrindu pagaminti skysčiai nenaudojami standartinėse transporto priemonėse ir jie negali būti maišomi su jokiu kitu stabdžių skysčiu.