Paskutinėmis pavasario dienomis praūžęs „DKV Live Metų sunkvežimio 2023“ konkursas sudėliojo daugybę atsakymų į sunkiuoju transportu besidominčiųjų klausimų kraitelę. Po išsamių testų, kurių metu 11 konkurso komisijos narių turėjo galimybę išbandyti sunkvežimius įvairiausiomis sąlygomis, paaiškėjo 4 pagrindinių ir 7 papildomų nominacijų laimėtojai. Tarp pastarųjų ryškiausiai žibėjęs modelis nuskynė kone pusę galimų papildomų apdovanojimų.
„Scania 460 S“ išplėšė pergales trijose iš papildomų nominacijų. Švedijos gamintojų kūriniui atiteko „Metų komforto“, „Metų ergonomikos“ ir „Metų inovacijos“ titulai.
Nominacijos atspindi pokyčius
„Metų inovacijos“ apdovanojimas kėlė bene didžiausią intrigą, mat kas dvejus metus rengiamame konkurse paskutinį kartą, 2021-aisiais, „Scania S“ modelis laimėjo pagrindinį geriausio sunkvežimio titulą. Tad kiek ir kaip greitai galima patobulinti transporto priemonę, kuri dar neseniai buvo pripažinta geriausia? Kokių naujovių galima tikėtis? Vienas iš „DKV Live Metų sunkvežimio 2023“ rinkimų komisijos narių, portalo Gazas.lt redaktorius Žilvinas Pekarskas sako, kad, lyginant prieš dvejus metus vertintą sunkvežimį ir tą, kuris konkurse debiutavo šiemet, gali sutapti nebent išvaizda. Tačiau po skardomis tai yra du visiškai skirtingi vilkikai – švedams iš tiesų pavyko į kelius išleisti itin inovatyvų modelį. „Pačiam teko dalyvauti gamintojo pristatyme žurnalistams, kai tik pasirodė atnaujintas modelis. Tai – visiškai kitas sunkvežimis. Jame visiškai naujas variklis, nauja pavarų dėžė, naujas degalų bakas ir nauja degalų tiekimo sistema“, – svarbiausius pokyčius vardija žurnalistas. Išties į konkursą gamintojų atstovai atvežė iš pagrindų atnaujintą sunkvežimį. „Scania“ atstovų teigimu, nė vieno pakeitimo liežuvis neapsiverstų pavadinti kosmetiniu, todėl ir laimėtos nominacijos už inovacijas bei komfortą tiksliau nei bet kokie apibūdinimai atspindi, ko naujais patobulinimais siekė gamintojai.
Penkerių metų darbo rezultatas
Nors iš daugybės patobulinimų sudėtinga išskirti vieną svarbiausių, tačiau kone daugiausia dėmesio sulaukė naujos kartos Švedijos įmonės varikliai. Pramonė juda dekarbonizacijos link, tačiau transporto sektoriaus žaidėjai kone vienbalsiai pripažįsta, jog prekių gabenimo sektorius dar ilgai bus priklausomas nuo iškastinio kuro, kol atsiras efektyviai panaudojamos alternatyvos. Todėl didžioji dalis sunkvežimių dar ne vienerius metus bus varomi vidaus degimo varikliais. Šiuo metu sunkiojo transporto šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisija sudaro ketvirtadalį viso kelių transporto išmetalų. Tad bet koks žingsnis didinant naudojamų dyzelinių variklių našumą jau dabar turi teigiamą poveikį aplinkai. Naujų „Scania“ variklių platformą bendrovės Mokslinių tyrimų ir plėtros skyriaus specialistai projektavo penkerius metus. Šių agregatų konstrukcijoje nebeliko nė vienos ankstesnės kartos jėgainių detalės. „Gamintojai gerokai padidino sunkvežimio našumą ir pagerino dyzelinio variklio šiluminį naudingumą. Iš esmės dėl to šis vilkikas ir buvo apdovanotas, nes jo kūrėjai ir toliau sugeba tobulinti vidaus degimo variklį. Dyzeliniai vilkikai vis dar vyrauja keliuose, tad bet koks jų patobulinimas palieka pėdsaką“, – paaiškina Ž. Pekarskas. Naujųjų „Scania“ variklių šiluminis efektyvumas pasiekė apie 50 proc., degalų sąnaudas pavyko apkarpyti dar 8 proc. Šis rodiklis tebėra svarbus ne tik dėl augančio dėmesio aplinkosaugai, bet ir dėl tradicinės priežasties – mažesnių transporto įmonių sąnaudų. Galios sistemų našumo augimą lėmė švedų inžineriniai sprendimai ir šiuolaikinės technologijos. Tarp jų – dvigubi viršutiniai paskirstymo velenai, dvigubas išmetamųjų dujų neutralizavimas įpurškiant „AdBlue“ skystį ir moderni didelio skaičiavimo pajėgumo variklio valdymo sistema. Inžinieriams taip pat pavyko optimizuoti degimo procesą, užtikrinti silpnesnę vidinę detalių trintį. Įdomu ir tai, kad naujos kartos „Scania“ jėgos agregatų versijos gali būti varomos iš hidrinto augalinio aliejaus gaminamais HAA (angl. HVO) degalais, taip pat – riebalų rūgščių metilo esterio RRME (angl. FAME) pagrindu sukurtu biodyzelinu, tad vilkikų savininkai gali patys nuspręsti, ar norėtų dar labiau mažinti poveikį aplinkai. „DKV Live Metų sunkvežimio“ rinkimų komisijos nario, įmonės „Ivetra ir Ko“ direktoriaus Boriso Ignatjevo vertinimu, „Metų inovacijos“ nominaciją Švedijos bendrovė atsiėmė už dar platesnį, visapusišką įdirbį laikantis Europos Sąjungos žaliojo kurso. „Jie yra vieni iš sparčiausią ir didžiausią įdirbį šioje srityje darančių sunkvežimių gamintojų. Tas inovatyvumas apima ne tik dyzelinius variklius, bet ir visumą taikomų standartų. Lietuvoje irgi turime pavyzdžių, kai įmonės naudojasi šio gamintojo dujiniais sunkvežimiais vien dėl žaliojo kurso reikalavimų“, – pastebi pašnekovas.
Išsprendė opų klausimą
Naujos kartos varikliai sunkvežimiuose montuojami kartu su naujosiomis patobulinto valdymo „Scania Opticruise“ pavarų dėžėmis ir ant naujo važiuoklių rėmo MACH („Modular Architecture Chassis“) pritvirtintomis naujomis ašimis. Gamintojai sustiprino degalų bakų konstrukciją ir iš esmės patobulino tiekimo sistemą. Dabar žemo slėgio degalų siurblys bei filtrai perkelti toliau nuo variklio ir montuojami šalia bako įrengtame atskirame degalų tiekimo optimizavimo bloke. Tai leido „Scania“ inžinieriams įveikti visus iššūkius, kylančius dėl būtinybės iki galo sunaudoti degalų bako likučius. Paskutiniu „Scania 460 S“ koziriu rinkimuose tapo komforto ir saugumo įranga. Sunkvežimyje buvo įdiegtos visos sistemos, kuriomis gali pasigirti sunkiojo transporto gamintojai.