Šį rudenį galima stebėti tikrą orų karuselę: 20 laipsnių šilumą keitė vos kelis laipsnius siekianti temperatūra, pirmąjį sniegą pakeitė gausus lietus, o sinoptikai prognozuoja ir šalčius. Spalio 25-ąją startuosiančio „Lietuvos metų automobilio 2024“ konkurso komisijos nariai ragina nelaukti paskutinės nakties ir žieminėmis padangomis rūpintis jau dabar.
Nors formaliai Kelių eismo taisyklėse (KET) liepiama žiemines padangas naudoti nuo lapkričio 10-osios, tinkamu žiemai apavu – „Continental“ žieminėmis padangomis – visi konkurso automobiliai aprūpinami dar spalį. To reikia ir dėl nenuspėjamų orų, ir dėl to, kad „Lietuvos metų automobilio“ konkurse dalyvaujantys modeliai galėtų būti bandomi esant vienodoms sąlygoms.
Įvertinkite savo poreikius
Konkurso komisijos narys ir žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius teigia, kad namų darbus iš anksto vairuotojai turėtų atlikti ne tik dėl to, kad vėliau daugeliui tenka gaišti laiką ilgose eilėse prie padangų montavimo dirbtuvių. Pasak jo, atvėsus orams važiuoti vasarinėmis padangomis gali būti pavojinga.
„Vasarinės padangos efektyviai veikia iki kol lauko temperatūra ne žemesnė nei 7 laipsniai“, – atkreipė dėmesį komisijos narys.
V.Milius pabrėžia, kad keliomis savaitėmis anksčiau sumontuotoms žieminėms padangoms nieko blogo nenutiks, todėl vien dėl to laukti KET nurodyto termino – neverta. Tiesa, V. Milius ragina didesnį dėmesį skirti ir žieminių padangų paieškoms.
„Renkantis padangas svarbu išsiaiškinti savo poreikius: kur bus važiuojama, kokie atstumai bus įveikiami, kokiais keliais bus keliaujama. Žiemines padangas galima išskirti į nedygliuotas ir dygliuotas. Tiems, kurie vis dar svarsto apie pastarąsias, svarbu numatyti, kur bus keliaujama žiemos metu, nes, pavyzdžiui, Lenkijoje draudžiama važiuoti dygliuotomis padangomis“, – įžvalgomis dalijosi V. Milius.
Pritaikyti kasdieniams maršrutams
Kalbėdamas apie dygliuotas padangas, komisijos narys pabrėžė, kad jos iš tiesų gali praversti tiems, kas dažnai važiuoja slidžiais, ledu ir suspaustu sniegu padengtais keliais.
„Kiekvienas vakaras gali būti lemtingas, bet kada automobilis gali paslysti ir kelionė baigtis eismo įvykiu su liūdna pabaiga. Ant ledo savo darbą gerai gali atlikti tik dygliuotos padangos, todėl dažnai tokiu keliu važiuojantiems vairuotojams verta pasirūpinti būtent tokiomis padangomis“, – sakė V. Milius.
Tiems, kurie dažniausiai keliauja mieste ir retkarčiais išvažiuoja į rajoninius keliaus, arba tiems, kurie susiduria su rimtais iššūkiais kelyje, tačiau nenori dygliuotų padangų, reikėtų pasidomėti kokybiškomis minkšto mišinio žieminėmis padangomis.
„Žinoma, minkšto mišinio padangos prasčiau veikia pasiekus didesnį greitį, kažkiek pablogėja automobilio valdymas, todėl svarbu įvertinti, kokie yra poreikiai“, – pastebėjo komisijos narys.
Kur taupyti negalima?
Dėstydamas, į ką svarbu atkreipti dėmesį renkantis žiemines padangas, V. Milius pabrėžia, kad ypač svarbu įvertinti padangų kokybę. Pasak jo, kokybė – ne tas aspektas, kurį verta praleisti pro pirštus, mat jis tiesiogiai susijęs su saugumu.
„Tokie koncernai, kaip „Continental“ ar kiti, niekada negadins savo vardo gamindami kažką nekokybiško. Žinoma, nebūtina pirkti brangiausių prekių, globalizacija nuvedė iki to, kad didžiosios kompanijos turi dukterines įmones, kurių padangos gali būti pigesnės, tačiau atitikti aukštesnius kokybės ir saugumo standartus. Tačiau jei turime greitą, brangų, dinamišką automobilį, tai jokiu būdu negalime aukoti sukibimo taupydami padangoms“, – kalbėjo V. Milius.
„Auto Bild“ kasmet atlieka padangų testus, kuriuose numatoma daugybė kriterijų, matuojama, kaip padangos veikia spaudžiant šalčiui, kaip savo darbą atlieka ant šlapios ar apledėjusios kelio dangos, taip pat vertinamas stabdymo, šoninio slydimo kelias ir kitos savybės.
„Šių testų niekada nelaimi pigūs produktai. Jų nelaimi ir universalios padangos. Mokslininkai nuolat dirba ir tobulina padangas, todėl naujausi ir pažangiausi produktai dažniausiai ir parodo geriausius rezultatus. Žinoma, jei automobilio vertė maža, tikėtina, kad nesinori pirkti padangų, kurių viena kainuoja 200 eurų, todėl reikėtų pasidomėti alternatyvomis. Tačiau mano asmeninė nuoširdi rekomendacija, kuria tikrai labai tikiu – niekada netaupyti padangoms, nes tai yra vienintelė vieta, kuria automobilis liečiasi su važiuojamąja kelio dalimi. Net ir viena apledėjusi naktis ar net ir vienas apledėjęs tiltas gali baigtis nelaime, todėl geriau turėti gerą sukibimą nei jo neturėti“, – teigė V. Milius.
Intensyvus metas
Konkurso „Lietuvos Metų automobilis 2024“ startas bus skelbiamas jau spalio 25 dieną, šalia Vilnius TECH Transporto inžinerijos fakulteto rūmų sostinėje. Konkurso atidarymo metu bus pristatyti visi automobiliai, kurie šiemet pretenduoja į geriausiojo vardą.
Per kiek daugiau nei mėnesį dešimties automobilių žurnalistų komisija suorganizuos gausybę testų, kurių metu patikrins vairuotojui svarbiausius automobilių kriterijus. Visi automobiliai bus bandomi Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome bei tradicinėje bandymų stovykloje Druskininkuose, Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“.
Kuris automobilis pelnys pergalę, paaiškės gruodžio 1-ąją.