2020 metais legendinė „Audi quattro“ visų ratų pavara minėjo keturiasdešimties metų jubiliejų. Per praėjusius keturis dešimtmečius pavara buvo žymiai patobulinta, pasiekiant visiškai naujų galimybių ir ją pritaikant prie galingų elektros variklių, kurie prieš 40 metų buvo tik tolima svajonė. „Audi“ apžvelgia svarbiausius „quattro“ pasiekimus, dėl kurių ji tapo tokia ypatinga, taip pat ir tai kaip per šį laikotarpį buvo tobulinama „quattro“ pavara.
„Jau seniai „quattro“ pavara yra vertinama ne vien tik kaip technologija, bet kaip viena didžiausių markės vertybių. Patirtis važiuojant visais varančiaisiais ratais yra tai, ką turi išbandyti ir mėgautis, ypatingai žiemą, kiekvienas vairuotojas. Tai yra „Audi“ pasididžiavimas ir, tuo pačiu metu, meistriškumo, kuris buvo nuolatos tobulinamas, patvirtinimas“, – sako Ilgvars Ļubka, „Audi“ markės vadovas Latvijoje ir Lietuvoje.
2020 metų „quattro“ modelių topas
Per paskutiniuosius 10 metų Lietuvoje kasmet daugėjo vairuotojų, kurie rinkosi „Audi“ modelius su „quattro“ pavara. „Visų ratų „quattro“ pavaros galimybių ir jos suteikiamo pasitikėjimo poreikis nuolatos auga. 2020 metais net 76 % visų Lietuvoje parduotų „Audi“ modelių turėjo „quattro“ pavarą, o tai – 8% daugiau nei prieš metus. Jau daug metų populiariausi „Audi“ modeliai Lietuvoje yra „quattro“ pavarą kaip standartinę įrangą turintys „Q7“ ir „Q5“, taip pat vis daugiau populiarių verslo klasės modelių pernai buvo parduoti su „quattro“ pavaros sistema, o tai reiškia, kad pirkėjai nemano, kad visų ratų pavarą gali turėti tik dideli „Audi Q“ šeimos automobiliai“, – aiškina Ilgvars Ļubka.
„quattro“ pavara laiko tėkmėje
Mintį lengvajame automobilyje sumontuoti visų ratų pavarą „Audi“ inžinieriai pristatė 1976–1977 metų žiemą, kada markės prototipai su priekinių ratų pavara ir praktiški Vokietijos armijai skirti „Volkswagen Iltis“, kuriems visų ratų pavarą sukūrė „Audi“, buvo išbandyti Švedijos žiemos sąlygomis. Nors „VW Iltis“ buvo palyginti negalingas automobilis, testai vienareikšmiškai atskleidė visų ratų pavaros pranašumą esant sudėtingoms eismo sąlygoms ir slidžiai kelio dangai. Kitais metais „Audi“ toliau tęsė bandymus, o 1979 metų rudenį dienos šviesą išvydo sportiškasis „Audi Quattro“ kupė su visų ratų pavara. „Audi Quattro“ kupė prezentacija įvyko 1980 metų Ženevos automobilių parodoje ir akimirksniu tapo pasauline sensacija.
„Quattro“ itin greitai tapo garsus ir populiarus. Ir nors iš pradžių „Audi“ planavo parduoti tik 400 originalių „Audi Quattro“ modelių, iš viso nuo 1980 iki 1991 metų jų buvo pagaminta net 11 452 – 28-iais kartais daugiau.
„quattro“ debiutuoja automobilių sporte
„quattro“ debiutas automobilių sporte įvyko 1981 m. žiemos ralio lenktynėse „Jänner Rallye“ Austrijoje. Inovatyvi visų ratų pavara atvėrė dar didesnes sportinių automobilių galimybes ir „Audi“ tiesiogine to žodžio prasme sudrebino automobilių sporto pasaulį. 1980-ųjų pradžioje automobiliai su „Quattro“ visų ratų pavara laimėjo du pasaulio ralio čempionato ir du gamintojų nugalėtojų titulus, taip visiems laikams pakeisdami ralio pasaulį. Buvo pasiekti „Pike Peak“ pakilimo į kalną rekordai JAV, taip pat skirtingais metais nesuskaičiuojamas pergalių kiekis įvairiuose automobilių lenktynių čempionatuose. „quattro“ pergalės tęsiasi iki šiol, o 2016 metais Švedijos automobilių sporto legenda Mattias Ekström su „Audi S1 quattro EKSRX“ laimėjo Pasaulio ralio kroso čempionatą.
10 įdomių faktų apie „quattro“
Legendinė „Audi“ visų ratų pavara dabar siejama su sportišku važiavimu, saugumu ir pasitikėjimu kelyje kasdienėse situacijose, bet nedaug kas žino kaip ši technologija evoliucionavo per 40 metų ir kokios dabar yra jos galimybės. Žemiau pateikiame dešimt mažiau žinomų faktų apie „quattro“ visų ratų pavarą:
- 49 900 Vokietijos markių – tiek 1980 m. kainavo debiutavęs bazinis „Audi Quattro“. Už tą pačia kainą buvo galima įsigyti „Porsche 911 SC“.
- 200 AG (147 kW) – tokia buvo originalaus „quattro“ galia. Prieš 40 metų tiek pasiekdavo sportiniai automobiliai ir, pavyzdžiui, „Porsche 911 SC“ turėjo tik 4 AG daugiau.
- 5 kilogramai – maždaug tiek svėrė pirmasis savaime užsiblokuojantis „Torsen“ centrinis diferencialas, 1986 m. montuotas į „Audi quattro“. Šiandien „Torsen“ centrinis diferencialas modeliuose su išilgai montuojamais varikliais sveria maždaug tik 3 kilogramus ir į priekinius ratus perduoda 40 %, galinius – 60 % sukimo momento.
- 0,5 sekundės – tiek į priekį numato „quattro“ valdymo blokas su „ultra“ technologija. Sumani atviro ir uždaro ciklo kontrolė veikia numatydama iš anksto, o tą leidžia padaryti itin pažangūs jutikliai ir duomenų vertinimas. „quattro“ su „ultra“ technologija naudoja dvi movas, kurios akimirksniu leidžia perjungti priekinių ratų pavarą į visų ratų pavarą.
- 486 000 eurų – tiek už „Audi Sport quattro“ sumokėjo markės gerbėjas aukcione Londone 2016 metais. Tokių „super-quattro“, pasiekiančių 306 AG (225 AG), buvo pagaminta tik 214, o debiuto metu 1984 metais automobilis kainavo 195 000 markių.
- 30 milisekundžių – tiek užima „Audi e-tron“ ir „e-tron Sportback“ modeliams perduoti sukimo momentą iš galinės ašies priekinei ašiai. Žmogaus akies mirktelėjimas trunka tris kartus ilgiau.
- 32 – tiek šiuo metų „Audi“ siūlo S, RS ir R modelių. Visi jie turi „quattro“ pavarą.
- 2019 metais Mattias Ekström su „Audi e-tron quattro“ įvažiavo į 85 % nuolydžio „Streif Ski Course“ įkalnę.
- 804 224 – tiek 2019 metais visame pasaulyje „Audi“ pagamino „quattro“ modelių, iš kurių 258 765 buvo surinkti Vokietijoje.
- Beveik 11 milijonų automobilių su „quattro“ pavara nuo 1980 metų pagamino keturių žiedų markė.