Naujo automobilio pirkimą turėtų lydėti pakili nuotaika, tačiau dabar ją dažnai pakeičia nerimas ir netikrumo jausmas. Sumaištį sėja ne tik žymiai išaugusios kainos, bet ir sunkiai prognozuojamas pristatymo laikas. Visgi turint ryžto leistis į kompromisus vis dar yra vienas užtikrintas būdas labai greitai gauti naują transporto priemonę.
Kiek laukti?
Po ypač sudėtingo koronaviruso pandemijos laikotarpio automobilių gamintojai pastaruosius dvejus metus skubėjo visu pajėgumu paleisti surinkimo linijas, tačiau tai padaryti nebuvo lengva. Sutrikęs tiekimas ir itin juntamas lustų trūkumas smarkiai apribojo daugelio gamyklų produktyvumą, o pirkėjams vis drąsiau žvalgantis į naujus automobilius laukiančiųjų eilės trumpėti taip ir nepradėjo.
Gerokai pailgėjo ir automobilių pristatymo terminai. Įsigytos transporto priemonės pirkėjams dažnu atveju tenka laukti mažiausiai pusmetį, o skirtingų prekių ženklų ir netgi atskirų modelių pristatymo laikas gali labai skirtis. Kaip skelbia britų automobilių prekybos portalas „Carwow“, prabangių automobilių pirkėjai šiuo atveju taip pat neturi jokio pranašumo, „Audi“ modelio gali tekti palūkėti šešis, BMW – aštuonis, o „Mercedes-Benz“ – iki 10 mėnesių.
Užsukus į atstovybę, kiekvieną kartą vertėtų atskirai pasidomėti ir skirtingų modelių pristatymo terminais. Pavyzdžiui, nors „Toyota RAV4“ modelis gali atriedėti po daugiau nei 10 mėnesių, nurodomas kito to paties gamintojo visureigio, CH-R, pristatymo terminas – trys mėnesiai ir trys savaitės.
Taip pat yra gamintojų, visgi sugebančių užtikrinti pakankamai greitą daugumos modelių pristatymą. Pavyzdžiui, „Peugeot“ atstovybės Lietuvoje visuomet turi populiariausių 2008, 3008 ir 5008 miesto visureigių, 208 hečbekų bei neseniai atvežtų naujos kartos 308 modelių. Pirkėjams siūlomi skirtingų spalvų ir įrangos lygio automobiliai.
Šios markės automobilio klientams dažniausiai neteks laukti ilgiau nei keturis su puse mėnesio ir šiuo atžvilgiu su Prancūzijos prekių ženklu gali konkuruoti tik „Toyota“.
Prie neišspręstų senų problemų prisideda naujos
Automobiliais prekiaujančios įmonės „Deals on Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius teigiamų pokyčių artimiausioje ateityje neįžvelgia. Anot verslininko, transporto industriją, kaip ir kitas pramonės šakas, palietė energetikos krizė, o ir iki tol buvusios problemos dar neišspręstos.
„Situacija tendencingai blogėja – naują automobilį užsisakiusiems pirkėjams reikia apsišarvuoti kantrybe mažiausiai pusei metų. Čia aš kalbu apie geriausią galimą scenarijų, nes pasitaiko atvejų, kuomet žmonės pralaukia ir metus ar pusantrų“, – komentuoja pašnekovas.
2019 metais nuvilnijusios koronaviruso pandemijos sutrikdytos tiekimo grandinės, anot L. Boguševičiaus, iki šiol neatkurtos. Labiausiai gamintojams trūksta lustų, tačiau ir kitose srityse susidarė toks didelis deficitas, kad detalių tiekėjai vis dar negali patenkinti per ilgą laiką susikaupusių užsakymų. Padėtį papildomai apsunkina neįtikėtinai išaugusios energijos išlaidos.
„Taivanas pagamina daugiau nei 90 proc. lustams reikalingų puslaidininkių, todėl esant dabartinei geopolitinei situacijai visus kausto baimė dėl galimo šios šalies karinio konflikto su Kinija. Jei įstrigs logistika tame regione, tuomet kalbėsime jau ne apie ilgą naujų automobilių pristatymo laiką, o apie stringantį išmaniųjų telefonų remontą“, – dėsto rinkos ekspertas.
Jis priduria, kad visiems automobilių gamintojams šiuos iššūkius spręsti sekasi maždaug vienodai. Skirtingų prekių ženklų automobilių pristatymo terminai yra labai panašūs.
Taikomi ir netradiciniai sprendimai
Dėl didžiulio lustų trūkumo gamintojai netgi buvo priversti imtis netradicinių sprendimų. Štai „Tesla“, BMW ir „General Motors“ gaminami automobiliai klientams kurį laiką buvo pristatomi sumontavus ne visas reikiamas mikroschemas. Svarbiausi mazgai ir saugumo įranga veikė, tačiau buvo aukojamos komforto sistemos bei išmaniosios technologijos.
„Pavyzdžiui, „Tesla“, pristatydama klientui elektromobilį, iškart įspėdavo, kad kol kas belaidis įkrovimas neveiks. Ir greta to pažadėdavo, kad kai tik gaus reikiamų dalių, susisieks su vartotoju ir viskas bus aktyvuota. Užuot laikę kieme tūkstančius automobilių ir turėję minias labai nepatenkintų klientų, gamintojai atlaisvindavo aikšteles, gaudavo pajamų, o pirkėjai galbūt būdavo tik šiek tiek įsižeidę“, – apie neįprastą praktiką kalba L. Boguševičius.
Jis pripažįsta, kad ir šiais laikais pasitaiko atvejų, kuomet atstovybė iškart gali suteikti norimą automobilį. Vis dėlto, anot pašnekovo, tokio įvykio tikimybė – lyg laimėti loteriją. Importuotojas tikrai gali turėti reikiamą modelį arba toks galėjo būti neseniai pagamintas ir pristatytas į sandėlį, tačiau dabartinėje rinkoje tokie atvejai – itin reti.
„Sandėliuose visuomet yra vienas kitas automobilis, tačiau jei, tarkime, kokiai įmonei prireiks užsakyti 50 naujų transporto priemonių, tiek iškart negalės pasiūlyti joks gamintojas“, – dėsto firmos vadovas.
Sandėliuose saugomų automobilių kiekis ir įvairovė, priklausomai nuo importuotojo, gali labai skirtis. „Peugeot“ sandėliuose įmanoma rasti netgi išsigelbėjimu nenumatytoje situacijoje verslininkams galinčių tapti komercinių modelių.
Tačiau ne visi importuotojai gali sau leisti bent iš dalies užpildyti sandėlius. Visai ribotas pasirinkimas šiuo metu suteikiamas naują „Audi“, „Volkswagen“, „Mercedes-Benz“ ar BMW markės automobilį greitai gauti norintiems pirkėjams.
Pastarojo prekių ženklo internetinėje parduotuvėje 2022 metų rugsėjo pradžioje vienu metu buvo pristatomi vos šeši automobiliai. Didžiausią pasirinkimą nekantriems klientams minėtu laikotarpiu suteikė „Peugeot“, „Toyota“ ir „Volvo“.
Galima gauti ir labai greitai
L.Boguševičius pabrėžia, jog gauti naują automobilį iš sandėlio tikrai galima labai greitai, tačiau tuomet pirkėjai turi būti pasiryžę leisti į kompromisus. Pasak pašnekovo, gali nutikti taip, kad nepavyks pasirinkti ne tik norimos spalvos ar komplektacijos, bet ir konkretaus modelio.
Gera žinia ta, kad nors esant lustų trūkumui sandėliuose vis dažniau laikomi bazinės komplektacijos modeliai, turėdami galimybę rinktis pardavimo atstovai užsisako vidutinio įrangos lygio automobilius.
„Atstovybės labiausiai mėgsta aukso viduriuką – ne pernelyg aukštos komplektacijos, tačiau ir ne visiškai tuščius automobilius. Priežastis paprasta: bazinės komplektacijos modelių niekas nenori, o aukščiausio lygio – neįperka“, – dėsto pašnekovas.