Pagrindinė alyvos paskirtis yra sutepti variklio komponentus, kad šie galėtų sklandžiai veikti. Natūralu, kad šio proceso metu tam tikra alyvos dalis sunaudojama, o šiam kiekiu įtakos turi ir tokie veiksniai kaip automobilio konstrukcijos ar vairavimo sąlygos. Visgi pasitaiko situacijų, kuomet alyvos sąnaudos signalizuoja apie tam tikras transporto priemonės problemas. Ekspertai atkreipė dėmesį, kada vertėtų sunerimti ir įvardijo galimas priežastis.
Ruda dėmė – svarbus įspėjimas
„Praktikoje, atsižvelgiant į važiavimo stilių ir eksploatavimo sąlygas, variklio alyvos sąnaudos gali siekti 1 l / 2 000 km, tačiau gali ir smarkiai kisti, priklausomai nuo variklio tipo ir būklės bei nuo leistinų ribų, kurias, remdamiesi daugybe bandymų ir tyrimų, nustato automobilio gamintojai. Pavyzdžiui, „1.4 TSI“ varikliams „Volkswagen“ leidžia sunaudoti 1 l / 1000 km alyvos. Gamintojas į savo vartotojo vadovą įtraukia specialias gaires, kuriose nurodo ribą – ją viršijus jau reikalingas remontas“, – sako Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Jonas Bagdanskis.
Pasak specialisto, variklio alyva sumažina trintį ir palaiko saugią variklio darbinę temperatūrą, todėl jei nutekėjo alyva arba jos lygis variklyje labai mažas, kyla didelė variklio perkaitimo tikimybė.
„Jei pastebėjote, kad iš jūsų automobilio teka alyva, yra matomi lašai ar nutekėjimo žymės po automobiliu, jos yra tamsiai rudos arba geltonos spalvos, greičiausiai – tai alyva. Dar vienas dažnesnių ženklų – mėlyni dūmai, sklindantys iš po automobilio gaubto ar išmetamųjų dujų vamzdžio, taip pat stiprus degėsių kvapas veikiant varikliui. Pastebėjus šiuos įtartinus požymius reikėtų kreiptis pas specialistus“, – pataria J. Bagdanskis.
Priežastys – ne tik mechaniniai pažeidimai
Ekspertai įvardijo dažniausias priežastis, galinčias nulemti alyvos nuotėkį.
Alyvos karterio gedimai. Alyvos karteris – detalė, esanti variklio apačioje, žemiausioje jo dalyje. Karteris yra atsakinga už alyvos tiekimą į variklį. Įprastai tai yra ilgaamžė ir patikima detalė, kurios reguliariai keisti nebūtina, nebent atsiranda mechaniniai pažeidimų, kuriuos gali lemti korozija arba važiavimas netvarkingu keliu, taip pat detalė gali stipriai deformuotis dėl perkaitusios variklio. Karteris yra gana žemai, tad esant žemam automobiliui, važiuojant bekele, iškyla didelė rizika jį pažeisti.
Susidėvėję stūmoklio žiedai. Jiems susidėvėjus alyva gali prasiskverbti ir patekti į vidaus degimo kamerą, kur pradės degti, o ant stūmoklio žiedų ir cilindrų susidarys anglies nuosėdos. „Nors nedidelis kiekis alyvos visuomet cirkuliuoja degimo kameroje, kur sutepami stūmokliai ir vožtuvai bei zonos aplink juos, tačiau esant gedimui automobilio alyvos lygis ir toliau mažės, todėl privalėsite nuolat ją papildyti“, – akcentuoja J. Bagdanskis.
Susidėvėję sandarikliai ir tarpinės. Šios automobilio dalys paprastai yra gaminamos iš gumos, kuri laikui bėgant praranda savo savybes ir tampa mažiau elastinga. Nesandari tarpinė pradeda leisti alyvą, o tai gali lemti net variklio gedimus: „Todėl jei automobilyje pastebėjote sandariklių ar tarpinių, iš kurių teka alyva, nedelsdami juos sutvarkykite. Paprastai tai yra gana nebrangus remontas, o nustatyti, koks riebokšlis arba tarpinė praleidžia alyvą, nėra sudėtinga – tose vietose bus alyvos dėmių“, – pasakoja autoserviso vadovas.
Be šių, gedimų gali kilti ir dėl alyvos išleidimo kaiščio problemų, taip pat verta patikrinti, ar alyvos įpylimo dangtelis neatlaisvėjo ir nesulūžo. Laiku nekeičiamas alyvos filtras taip pat gali tapti gedimo priežastimi – jį reikėtų keisti kas 10–30 tūkst. kilometrų.
Netinkama alyva ar vairavimo stilius. „Alyvos sąnaudos gali padidėti ir dėl automobilio sistemoje padidėjusio slėgio, o šį sukelia netinkama, per daug klampi alyva. Todėl rinkdamiesi alyvą nepamirškite atsižvelgti į gamintojo rekomendacijas“, – perspėja „TotalEnergies“ techninio skyriaus vadovas Andrzejus Husiatynskis.
Pasak specialisto, atmetus su nuotėkiais susijusius ar mechaninius pažeidimus, galima priežastis – vairavimo stilius: „Jei vairuojate automobilį kalnuotose vietose arba dideliu greičiu greitkeliuose, o gal propaguojate agresyvų, sportinį važiavimą – tai padidins variklio apkrovą, todėl didelės alyvos ir degalų sąnaudos yra visiškai normalu. Tas pats nutinka ir ilgai stovint kamščiuose ar tempiant priekabą. Norint žinoti, ar tai ir yra priežastis, reikėtų patikrinti alyvos lygį prieš ir po ilgos kelionės“, – pataria „TotalEnergies“ atstovas.
Specialisto teigimu, ilgose kelionėse paranku turėti šiek tiek papildomos alyvos, nes niekada nežinosi kada ir kur gali tekti ją panaudoti: „Jei jūsų automobilyje nėra vartotojo vadovo ir jūs negalite nustatyti, kokia alyvos rūšis tinkama jūsų varikliui, šią informaciją visada galite rasti internetiniame alyvos pasirinkimo vadove“, – apibendrina A. Husiatynskis, akcentuodamas, jog nuolatinis variklio alyvos lygio stebėjimas ir kokybiška, tinkamai parinkta alyva, yra vieni svarbiausių automobilio priežiūros elementų, todėl variklio alyvos lygį reikia tikrinti reguliariai – geriausia kaskart pilant degalų ir prieš ilgesnes keliones.